1 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
אילוסטרציה
(צילום: AP)
בית המשפט למשפחה בפתח תקווה דחה לאחרונה בקשה של אב לחסן את שלושת ילדיו הקטינים נגד קורונה, ובכך קיבל את ההתנגדות של גרושתו. השופט בנימין יזרעאלי ציין כי יש להביא בחשבון, כשיקול מרכזי, את העובדה שגם הילדים התנגדו לחיסון, וכפייתו עלולה לגרום להם לטראומה.
מדובר בבני זוג גרושים, ששלושה מילדיהם קטינים בני 15-12 כבר חלו בנגיף. במאי אשתקד פנה האב לבית המשפט באמצעות עו"ד קטי ברדה בבקשה לחסן את הילדים חרף התנגדות האם. הוא הדגיש כי המלצות משרד הבריאות הן לחסן ילדים, והם מסכנים אותו ואת הסביבה בהיותם לא מחוסנים.
האב הוסיף שהילדים קיבלו חיסוני שגרה עד גיל שלוש, כמו רוב הילדים בארץ, ואין סיבה שלא יתחסנו גם נגד קורונה. הוא התעקש שיש לחסן אותם אף שכבר חלו, כדי שלא יידבקו בשנית.
האם, שיוצגה על ידי עו"ד רונית מר, הבהירה כי שני ההורים הסכימו לא לחסן את הילדים מאז שהיו בני שלוש, עקב מעברה של המשפחה לרפואה הומאופטית וכתפיסת עולם המקובלת גם על הילדים. היא טענה שיש סיכונים בחיסון ושהילדים עצמם אינם מעוניינים להתחסן.
האפוטרופוס לדין שמונתה לילדים המליצה שלא לחסן אותם לאחר שהביעו עמדה חד משמעית נגד החיסון.
השופט בנימין יזרעאלי הבהיר כי הוא מתייחס להמלצת משרד הבריאות לחסן ילדים בגילאים הללו כחוות דעת רפואית, התומכת במתן החיסון לשם שמירה על בריאות הילדים ומניעת תחלואה קשה. הוא הדגיש כי רובם המוחלט של גורמי המקצוע ממליצים על מתן החיסון ותפיסה זו גוברת על הטענות בעניין נזקים המיוחסים לחיסון. "באיזון של יעילות החיסון על מול הנזקים האפשריים כתוצאה מהחיסון, הרי שידה של יעילות החיסון על העליונה", כתב.
עם זאת, הוא ציין כי בנוסף לשקילת שלומם הפיזי של הקטינים, יש לשקול את שלומם הנפשי ואת הפגיעה האפשרית במצבם הנפשי. הילדים אינם חוששים מהנגיף או מההשפעות הנוגעות להתנהלות היום יומית נוכח התפרצות הנגיף, והם מתנגדים לחיסון.
לדבריו, יש לתת את משקל הבכורה לרצונם של הקטינים ולכבד את האוטונומיה שלהם, מה שתומך בקבלת עמדת האם לעניין אי ביצוע החיסון בשלב זה.
השופט הוסיף שזכותו של ילד להשתתף בקבלת החלטות הנוגעות לעניינו מעוגנת באמנת האו"ם בדבר זכויות הילד, שמדינת ישראל צד לה. "הגם שרצונו של האב כי הקטינים יתחסנו, יש להקשיב גם לקולם של הקטינים ואף לייחס לכך משקל משמעותי, לא כל שכן לאור גילם", כתב.
בפסק הדין ציין השופט שהנזק שעלול להיגרם לילדים לו ייכפה עליהם ביצוע חיסון הוא גדול ועלול לגרום להם לטראומה ולא רק בהיבט של החיסון עצמו – אלא גם לעניין הקשר עם האב. לפיכך קבע השופט כי האב אינו רשאי לחסן אותם.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד קטי ברדה • ב"כ האם: עו"ד רונית מר • ynet הוא שותף באתר פסקדין