האם בנק ישראל יתמיד ויעלה את הריבית ברציפות בכל החלטת ריבית של הוועדה המוניטארית עד לסוף השנה? כך סבורים בבנקים ובבתי השקעות, שחוזים שהריבית הבסיסית של בנק ישראל, העומדת כעת על שיעור של 0.75%, לאחר שהועלתה בשבוע שעבר ב-0.4%, תגיע כבר בסוף שנת 2022 ולכל המאוחר ברבעון הראשון של השנה לשיעור של 2.0% ואפילו יותר מכך.
הדויטשה בנק, אחד מהבנקים הגדולים והנחשבים בעולם, חוזה כעת כי "בנק ישראל יעלה את הריבית ברציפות בכל מפגש עד לסוף השנה - ארבע העלאות ריבית של 0.25% - ב-4 ביולי, ב-22 באוגוסט, ב-3 באוקטובר וב-21 בנובמבר". בנוסף, הבנק הגרמני חוזה ריבית של 2% כבר בראשית 2023.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל בירושלים
בנק ישראל בירושלים
בנק ישראל בירושלים
(צילום: רויטרס)
הדויטשה בנק מבסס את התחזית שלו על האגרסיביות שגילה בנק ישראל בשתי החלטות הריבית האחרונות שלו, כאשר פעמיים העלה את הריבית בשיעורים גבוהים מהמצופה - פעם אחת ברבע אחוז לשיעור של 0.35% (ולא רק ב-0.15% מ-0.1% לרבע אחוז), ופעם נוספת לא הסתפק בהעלאה צפויה של רבע אחוז ל-0.6%, אלא העלה בבת אחת את הריבית ב-0.4%, לשיעור של 0.75%.
"אנו צופים כעת כי בנק ישראל יעלה את הריבית בכל מפגש עד לסוף השנה", הסבירו בבנק הגרמני וציינו כי בנק ישראל, לנוכח נתוני האינפלציה הגבוהה ולחצי השכר, לא יוכל כנראה להימנע מתהליך רצוף כזה של העלאות ריבית.
גם כלכלני בנק לאומי ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של הבנק, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות בלאומי שוקי הון, סבורים שהחלטות בנק ישראל "הניציות" האחרונות יביאו לכך "שבנק ישראל צפוי להמשיך להעלות את הריבית מעתה בכל החלטה".
לעומת זאת הם צופים שהפד, הבנק המרכזי בארה"ב, לא צפוי להעלות את הריבית ביותר מ-0.5% בהחלטות הקרובות, למרות שיש תחזיות כאלה כיום. זאת על רקע החששות בארה"ב מגלישה למיתון וסימני האטה ברורים בקצב הצמיחה.
גם הכלכלן הראשי במיטב, אלכס זבז'ינסקי, מעריך שהעלאות הריבית בישראל יהיו כעת מהירות ורצופות ושריבית בנק ישראל תגיע כבר בעוד שנה, במאי 2023, אף לשיעור של עד 2.25%. עוד קובע זבז'יסקי כי "הירידה בציפיות האינפלציה הגלומות בשוק אגרות החוב הייתה מוגזמת. בעקבות העלייה במחירי הדלק העלנו את תחזית האינפלציה ל-3.5%".
יצוין שבנק ישראל עצמו מעריך שהריבית בישראל תעלה בחודשים הקרובים עד לרביע הראשון של שנת 2023, לשיעור של 1.5% ואולי אף מעבר לכך. הנגיד, פרופ' אמיר ירון, אמר ל-ynet בשבוע האחרון, כי "אנחנו מצויים בעיצומו של תהליך העלאת הריבית ועוקבים מקרוב אחר כל ההתפתחויות בעולם ובארץ, ועל פי אלה נקבע את קצב העלאות הריבית והמדיניות המוניטארית שלנו".