"במקום להעלות את דירוג האשראי, מה שאמור היה לקרות בסוף הקדנציה שלי - קיבלנו כעת הורדת דירוג ראשונה בתולדות המדינה. ראש הממשלה אומר שזה בגלל המלחמה ולא קשור לכלכלה, אבל האמת היא שזה רק קשור לכלכלה - שנתניהו מתרחק מניהולה. זה רק מוכיח שהוא בן אדם מנותק". כך אמר היום (שבת) בשיחה ל-ynet שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן.
ליברמן, שהיה שר האוצר עד לפני שנה ושישה שבועות, אמר כי "כל חברות הדירוג כבר הודיעו לנו בשעתו שהן עומדות לפני החלטה חשובה להעלות את דירוג האשראי של ישראל. מה שמדאיג במיוחד מההחלטה של חברת מוד'יס עכשיו הוא שלצד הורדת הדירוג שכבר מתבצעת, הם הוסיפו גם תחזית שלילית - והסכנה היא שהם יורידו עוד את הדירוג כבר בקרוב". אכן, באפריל 2022 מודי'ס אף העלתה את תחזית הדירוג של ישראל ל"חיובית" - מה שציין כי היא צפויה להעלות את הדירוג.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר הנוכחי בצלאל סמוטריץ' ושר האוצר הקודם אביגדור ליברמן
שר האוצר הנוכחי בצלאל סמוטריץ' ושר האוצר הקודם אביגדור ליברמן
שר האוצר הנוכחי בצלאל סמוטריץ' ושר האוצר הקודם אביגדור ליברמן
(צילום: עמית שאבי, שלו שלום)
לדברי שר האוצר לשעבר, "מה שקרה הלילה בהורדת דירוג האשראי זאת תוצאה של חוסר ניהול מוחלט, חוסר מקצועיות והיעדר תפיסה כלכלית של קבלת החלטות נכונות. הממשלה הזאת היא שהביאה במישרין להורדת הדירוג, בחוסר המעש שלה בתחום הכלכלי".
ליברמן טען כי הממשלה לא מבצעת מהלכים דחופים הדרושים כעת: "מה שברור הוא שצריך לקבל שתי החלטות מיוחדות כרגע. יבוא מיידי של 100 אלף ואפילו 200 אלף עובדים זרים לתעשייה, לחקלאות ולמלונאות. בלי העובדים האלה לא נוכל להמריא, והממשלה לא עשה כלום בתחום הזה. כמו כן צריך לחייב את כל הגופים המוסדיים להשקיע מתוך שלושה טריליון השקלים שלהם חצי אחוז בהייטק הישראלי ובעיקר בסטארטאפים הישראליים. זה יאפשר להזרים לממשלה ללא שום עלות ובאופן מיידי מזומנים בסכום של 15 מיליארד שקל ולהביא להתאוששות התחום החשוב הזה".
עוד אמר ליברמן, כי "התקציב שהגישה כעת הממשלה לכנסת לא קשור בכלל למציאות. לא מופיע בו שקל אחד שמתייחס לאפשרות שחס וחלילה תפרוץ מלחמה רחבה בצפון. אם תפרוץ מלחמה כזאת, יצטרכו לבנות את כל התקציב פעם נוספת מחדש. צריך לבנות מקלטים בטווח של תשעה קילומטר מהגבול בדחיפות. יש כיום ממש ליד הגבול 50 אלף תושבים בלי ממ"דים. זה חמור מאוד. אבל בזמן שאין לזה תקציב ואין תמריצים לאנשים לצאת לעבודה, הממשלה הזאת הגדילה רק את התקציבים לישיבות ולאברכים. לזה הם מצאו כסף".
שר האוצר לשעבר האשים: "בממשלה הזאת מנותקים לחלוטין מהמציאות. כל ההבטחות של נתניהו לא מקויימות - מחינוך חינם מגיל אפס עד שלוש ועד לכל שאר הבטחות הסרק שלו. קיים כיום חוסר אמון מוחלט של הציבור במנהיגות הכלכלית בישראל. דבר אחד ברור לחלוטין - נתניהו לא כשיר כיום להתמודד עם האתגרים שעדיין לפנינו בתחומי הביטחון והכלכלה. הוא אומר בתגובה לדוח של מוד'יס שזה לא קשור לכלכלה. דוח של חברת דירוג אשראי קשור אך ורק לכלכלה. הם לא מדרגים ביטחון אלא כלכלה. נתניהו מבהיר שוב ושוב שהוא בן אדם מנותק. הורדת הדירוג קשורה רק למה שמתחולל כעת ומה שצפוי להתחולל בתחום הכלכלי. נתניהו דאג לכלכלה של החמאס אבל לא לכלכלה של ישראל".