מניית הסטארטאפ "טראקנט" זינקה ב-26% במסחר בבורסת תל אביב בשבוע שעבר. החברה, המכונה "הטינדר של המשאיות" כמי שמשדכת בין משאיות ריקות למטענים המחפשים מוביל, הנפיקה מניותיה בחודש מרץ השנה בבורסה המקומית לפי שווי 60 מיליון שקל ומאז זינק שוויה ל-195 מיליון שקל. מדובר בחברה האילתית הראשונה שנסחרת בבורסה בתל אביב ובין משקיעיה נמצא עופר גלזר, בעלה לשעבר של שרי אריסון, עם 10%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע הזינוק של המניה עומד הצורך במציאת פיתרונות למשבר העולמי בשרשראות האספקה בעולם, אשר מאז פרוץ משבר הקורונה הזניק את מחירי ההובלה וייצר עיכובים בהספקת סחורות.
2 צפייה בגלריה
משאית תובלה. אילוסטרציה
משאית תובלה. אילוסטרציה
משאית תובלה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
טראנקט פיתחה מערכת שמשלבת בינה מלאכותית, בינה עסקית ולמידת מכונה, אשר מבצעת התאמה חכמה על בסיס מיקום בין משאיות שנוסעות ריקות לבין מטענים בכל העולם. מעבר ליעילות בהובלה, החברה מקווה גם לסייע בעומס בכבישים ובהפחתת פליטות גזי חממה על ידי מזעור תופעת המשאיות הריקות שנעות על הכבישים בדרכן להעמיס מטען או לאחר שפרקו אותן.
הזינוק השבוע נרשם בעקבות דיווח של החברה על חתימת הסכם כוונות עם ענקית הרכבים העולמית פולקסווגן, להכללת כמיליון משאיות באירופה לרשת שתאפשר לשלב משלוחים נוספים על המשאיות לאחר השלמת המסירה. לפי ההסכם, ובכפוף לרגולציה הארופאית, טראקנט גם תספק במקביל אתרי מנוחה בדרכים לנהגי המשאיות.
במקביל, נחתם הסכם לניסוי הטכנולוגיה של החברה על צי משאיות של חברת התעופה ק.א.ל הישראלית, המתמחה בהטסת מטענים ושינועם בכל רחבי ארופה.
מנתונים שהציגה החברה ומתבססים לטענתה על נתוני ה-OECD, עולה כי מתוך 40 מיליון נסיעות שעשו משאיות בכבישי באירופה 27% יצאו ריקות; 40% מנסיעות המשאיות בארה"ב הן ללא מטען ובאסיה יותר מ-50%. לחוסר היעילות הזאת יש מחיר כבד, שמוערך במיליארדי דולרים בשנה.
טראקנט צמחה מתוך חממת טכנולוגיה של הון טבע וזכתה השנה לאחת מעשר הטכנולוגיות המובילות בארופה בתחום הלוגיסטיקה.
החזון של חנן פרידמן, מנכ"ל ומבעלי השליטה (34%), הוא שהחברה תהפוך ל-"Airbnb של עולם הלוגיסטיקה". "המערכת שלנו עושה ב-10 שניות את העבודה של 20 סדרנים המתאימים סידור עבודה ל-1,000 נסיעות. בעתיד נממשק את המערכת לזמני הגעת מטוסים, רכבות ואוניות, כך שהאלגוריתמים יוכלו להעריך את המסלול הכי זול והכי יעיל למשלוח.
"בפועל, אנחנו מייצרים ציים של משאיות ברחבי אירופה שיוצרים ביחד אקו-סיסטם שיתופי. אנחנו יודעים לדבר עם מנעד רחב של משאיות ומערכות ניהול ציי רכב, כמו גם להבין את הדרישות להעברת מטען, במטרה לייצר התאמות חכמות בין משאית למטען", אומר פרידמן.
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.