לאחר תקופה ארוכה של מאבקים פנימיים בחברת התעופה שהובילו לביטול של למעלה מ-100 טיסות מאז יום העצמאות האחרון, נראה כי הסאגה הנוכחית הגיעה לסופה. אל על דיווחה היום (א') לבורסה לניירות ערך בתל אביב כי נחתם הסכם בינה לבין ההסתדרות וועד הטייסים אשר יחול באופן מיידי עד סוף שנת 2025. בחברה ציינו כי "נכון למועד זה, החברה אינה יכולה להעריך את השפעת חתימת ההסכם על תוצאותיה העסקיות". לאחר הדיווח: מניית אל על עולה בכ-10%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי ההסכם, "שכר הטייסים יוחזר עד תחילת השנה הבאה לרמתו מלפני משבר הקורונה (כולל אש"ל), וזאת בהתאם להסכם הקודם שנחתם בשנת 2018. בנוסף, יתבצעו אימוני סימולטור בארץ והטייסים יבצעו הכשרות מהירות על מטוסי בואינג 777. כמו כן, תתאפשר הפעלת מטוסים חכורים בהתאם להתרחבות הפעילות המסחרית של החברה.
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
(צילום: ערן גרנות)
"כמו כן, הוסכם על תשלומים נוספים שיוענקו לטייסים כנגד מהלכי ההתייעלות וכנגד התחייבותם למיצוי דרישותיהם בנושאים שהוסכמו בהסכם, לרבות שכר ותנאי העסקה ושמירה על שקט תעשייתי וקיום לוח הטיסות כמתוכנן במהלך תקופת ההסכם".
בכך, התקבלו למעשה דרישותיהם של הטייסים ובוטל הקיצוץ שספגו בגובה 30% בשכר ובדמי האש"ל. מנגד, הטייסים ויתרו על הדרישה לייצוג עצמאי שלא במסגרת ועד העובדים הכללי של אל על.
כזכור, המשא ומתן בין הצדדים התקיים בהתאם להחלטת בית הדין האזורי לעבודה מיום 17 ביוני 2022, לאחר שהחברה עתרה נגד הטייסים ולאור צרכים תפעוליים של החברה הנובעים מהצורך לחזור לפעילות מלאה לאחר משבר הקורונה.
עוד יצוין כי בעוד מניות של חברות התעופה רבות בעולם ירדו בעשרות אחוזים מתחילת השנה, מניית אל על דווקא עלתה בכ-68% בצל הציפייה לחתימה על הסכם שיסדיר את היחסים בין הטייסים להנהלה ועל אף הביטולים הרבים. יחד עם זאת, החברה עדיין נושאת בדוחותיה הערת "עסק חי".
מנכ"לית אל על, דינה בן-טל, אמרה כי "עם החתימה על ההסכם, פנינו קדימה להתמודדות בכוחות משותפים של כלל המגזרים באל על וביחד נתמודד עם הקשיים והתחרות הגלובלית בענף התעופה והתיירות. למרות שביחס לחברות תעופה בינלאומיות אל על נמצאת בשיעור ביטולי טיסות נמוך מאוד, עדיין נשאף תמיד לצמצם למינימום את היקף הביטולים".
יו"ר ועד טייסי אל על, רן אלקבץ, הוסיף כי "בחלוף שנתיים קשות ומורכבות, טייסי אל על מברכים על חתימת הסכם עבודה המשיב את החברה וטייסיה ליחסי עבודה תקינים, אמון ושיתוף פעולה מלא לטובת החברה, לקוחותיה ועובדיה. אנו רוצים להודות לבעלי השליטה ולהנהלה החדשה, בהובלת המנכ"לית דינה בן-טל, על שבחרו לסיים את המחלוקות בדרכי נועם, תוך איזון האינטרסים ההדדיים ויצירת תשתית יציבה ויעילה לגמישות התפעולית הרחבה שנדרשת להעצמת החברה וצמיחתה. פנינו נשואות קדימה".
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר בתגובה כי "אל על ושאר חברות התעופה הישראליות הן נכס אסטרטגי חשוב למדינה ואני מברך על כך שהגענו להסכמות שיאפשרו הפעלה יעילה ורצופה של מטוסי החברה, לצד החזרת שכר הטייסים לקדמותו. ענף התעופה בכלל, ואל על בפרט, עברו שנתיים קשות, וכעת כשהביקושים לטיסות בשיאם אני בטוח שההסכם יוכל להחזיר את אל על לצמיחה".