העימות בין הנהלת אל על לבין טייסי החברה מחריף. כפי שפורסם אתמול ב-ynet, החברה נאלצת לבטל טיסות ברגע האחרון משום שאינה מצליחה לאייש אותן בטייסים, שלא "משתבצים" לטיסות. גם היום (ה') בוטלו ברגע האחרון שש טיסות. בעקבות כך, הנהלת אל על חדלה היום לראשונה להסתיר את הסיבה האמיתית לביטולי הטיסות בחברה, שעד כה הוסברו במשפט המעורפל "ביטול מסיבות מבצעיות", ומנכ"לית החברה דינה בן טל יצאה בגלוי נגד ועד הטייסים בראשות קברניט רן אלקבץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במוקד העימות נמצאת דרישת הטייסים להשיב את תנאי שכרם במלואם כפי שהיו ערב תוכנית ההבראה ולפני שקוצצו 31% משכרם. לטענתם, מגזרים אחרים בחברה (ההנהלה) ששכרם הופחת, שבו לשכר מלא וחלק מהמגזרים קיבל בונוסים לתחילת עונה עקב העומסים בעבודה. עוד טוענים הטייסים, כי החברה מכרה יותר טיסות משיבוץ העבודה הרגיל שלהם, וכי אינם חייבים לאייש טיסות מעבר לכך.
1 צפייה בגלריה
דינה בן טל, מנכ"לית אל על
דינה בן טל, מנכ"לית אל על
דינה בן טל, מנכ"לית אל על
(צילום רונן דבש)
השיבושים גורמים לפגיעה אדירה באמון הציבור באל על, דווקא בעיתוי שהציבור מתחיל שוב לטוס בהמוניו. יש לציין כי הטייסים, במיוחד קברניטים ותיקים, היו בעלי שכר גבוה במיוחד שיכול היה להגיע עד כ-100 אלף שקל בחודש וכי תנאי האוצר למתן סיוע של המדינה לאל על היה קיצוץ בשכרם. כמו כן פוטרו כ-150 טייסים.
במכתב ששלחה המנכ"לית לוועד נאמר כי "החברה מכרה עשרות אלפי כרטיסי טיסה לציבור הרחב למטוסי 777. למרבית האכזבה והתדהמה, כל הטיסות שתוכננו במטוסי 777 להליכי הכשרת הטייסים כדי להחזיר לכשירות קברניטים וקצינים ראשונים, לא יצאו אל הפועל נוכח אי התייצבות של הטייסים וישנן טיסות נוספות מתוכננות".
עוד חושפת המנכ"לית כי הציעה לטייסים להיכנס למו"מ ללא תנאים ואף כמחווה של רצון טוב שיפרה את תנאי האש"ל שלהם בחו"ל, שקוצצו בזמן תוכנית ההבראה ב-50%. "למרבה האכזבה, דחיתם את היד המושטת והתניתם כל שיח ומשא ומתן עמכם בהכרה באיש צוות אוויר כיחידת מיקוח נפרדת (הטייסים דורשים שיוכרו כוועד עצמאי ולא כחלק מנציגות העבדים של אלעל, נ.ז). גם הצעות לנסות ולייצר פתרונות חלופיים ולקיים בנושא שיח עם ההסתדרות נדחו על ידכם.
"השעה היא שעת הכרעה. השיבושים והקשיים הקיימים, בעמידה בלוח הטיסות כפי שהוזכר דלעיל, מקשים עד מאוד על התפעול השוטף, וגורמים, בין היתר, לפגיעה במוניטין החברה. אנחנו פונים אליכם שוב באופן ברור וחד משמעי: ידינו מושטת למשא ומתן בניסיון לפתור את הסוגיות שעל הפרק ולצעוד קדימה תוך חזרה לשגרה ברוכה. במקביל, אנו מצפים כי על לוח הטיסות להתקיים כסדרו באופן מלא, תקין, ללא שיבושים כלשהם - לרבות בכל הנוגע לחזרה לכשירות של מטוסי וטייסי 777 באופן מיידי שאינו סובל דיחוי, על פי צרכי החברה. נבקש לקבל את תגובתכם בדחיפות רבה – האם אתם מוכנים להתיישב לשיח משמעותי ולקיום סדיר ומלא של לוח הטיסות ופעילויות החברה".
בתוך כך, הודיעה היום ההסתדרות, בעיתוי לא מקרי, כי חתמה על הסכם לתוספות שכר לחודשים מאי-יוני ומענקים נוספים על עמידה ביעדים לעובדי התחזוקה והמינהל (עובדים יומיים של אל על) בשל העומס שנגרם מחוסר כוח אדם בענף התעופה ובשל "הרתמותם של העובדים שעשו מעל ומעבר ועמדו באתגרים". בין היתר, עובדי התחזוקה יקבלו תוספת שכר של 1,000 שקל לכל חודש ולעובדים בתפקידים שבהם צפויים עומסי עבודה גדולים עוד יותר, תינתן תוספת של 2,000 שקל לחודש - המותנים בעמידה ביעדים וביצועים.