1 צפייה בגלריה
דיכאון היריון
דיכאון היריון
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה לאחרונה תביעת רשלנות רפואית של זוג הורים נגד שירותי בריאות כללית, בטענה שבנם – כיום בן שנתיים וחצי - נולד עם מום לבבי קשה בשם HLHS ועם כליה אחת בלבד, דברים שניתן היה לגלות בסקירת מערכות שגרתית. לטענתם, בנם עתיד לחיות חיי סבל ועל הקופה לפצותם במיליון וחצי שקל.
באפריל 2020, בעיצומו של משבר הקורונה, הייתה האם בתחילת הריונה השלישי. היא קבעה תור לאותו חודש לסקירת מערכות מורחבת, אך מועד הבדיקה נפל במהלך הסגר הראשון והיא נאלצה לדחות אותו. לאחר שמגבלות הקורונה הוסרו חלקית, כשהיא בשבוע 25 ויום אחד, היא פנתה לרופאת הנשים שלה ועדכנה אותה שטרם ביצעה את הסקירה.
כתב התביעה, שהוגש באמצעות משרד עורכי דין גוטמן-אמיר, מגולל טענות קשות כלפי הרופאה, שעל פי הנטען אמרה לתובעת באופן מטעה כי משרד הבריאות אוסר על ביצוע סקירת מערכות בחלוף 25 שבועות מתחילת ההיריון. עוד נטען כי הרופאה לא עדכנה את התובעת באופציה נוספת של ביצוע סקירה בשבוע 32 להיריון, הבודקת בעיקר את המוח והלב.
לטענת ההורים, אלמלא המידע המטעה שקיבלה מהרופאה, האם הייתה מבצעת סקירת מערכות כפי שביצעה בכל הריונותיה. לדבריהם, אם החוסר בכליה והמום הלבבי הקשה היו מתגלים, הם היו מבצעים הפסקת היריון וחוסכים מבנם את הסבל הבלתי נגמר שצפוי לו בחייו.
לחיזוק טענתם הפנו התובעים לנייר עמדה של האיגוד הישראלי לגינקולוגיה ומיילדות, לפיו זה רק "לא מומלץ" לבצע סקירת מערכות לאחר שבוע 25 להיריון. לשיטתם, אין מניעה לבצע את הסקירה באיחור ולכל היותר איכות ההדמיה לא תהיה מיטבית. בנסיבות אלה, עדיף היה לבצע את הבדיקה מאוחר מאשר לעולם לא.
ההורים הוסיפו כי היעדר האבחון בזמן ההיריון הוביל גם לאיחור במתן טיפול רפואי מיטבי לתינוק בשעות שלאחר הלידה. אם הסקירה הייתה מבוצעת, נטען, המום הלבבי היה מתגלה והתובעת הייתה מופנית ללדת בבית חולים מרכזי וגדול שבו קיימת מחלקה ייעודית לניתוח יילודים.
ההורים הסבירו שהאיחור במתן הטיפול גרם לבנם פגיעה נוירולוגית קשה, המתבטאת בין היתר בעיוורון חלקי ובנכות מוטורית מלאה, בנוסף על נכותו הקרדיולוגית שעומדת על 50%. הם סיכמו כי בנם יתייסר כל החיים רק בשל מחדלי הקופה שהעסיקה רופאה שנתנה להם מידע שגוי. הוא תמיד יהיה תלוי בהם, לא יוכל לעבוד למחייתו ויידרש להשגחה רפואית קפדנית. התובעים עותרים כאמור לפיצוי המסתכם במיליוני שקלים, כשנזקי העבר בלבד (עבור שנתיים וחצי) מוערכים על ידם במיליון וחצי שקל. משירותי בריאות כללית לא נמסרה תגובה.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ ההורים: משרד עורכי דין גוטמן-אמיר • ynet הוא שותף באתר פסקדין