נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני קווין מקארתי, מתקרבים להסכם שיעלה את תקרת החוב של ארה"ב למשך שנתיים, במקביל להגבלת ההוצאות על רוב פריטי התקציב, כך אמר איש ממשל אמריקני לרויטרס. היום (שבת) דווח ברויטרס כי במשרד האוצר האמריקני הזהירו כי אם לא ינקטו בפעולות בימים הקרובים הכסף של הממשל יאזול ב-5 ביוני.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"הדברים נראים טוב", אמר ביידן לעיתונאים. "אני אופטימי". מקהנרי הסכים עם הדברים אך הדגיש כי המו"מ עוד נמשך. "אני מלא תקווה", הוסיף. "אתגרים משמעותיים עוד עומדים לפנינו". דבריהם נאמרו זמן קצר לאחר ששרת האוצר ג'נט ילן הזהירה כי הממשל לא יוכל לשלם את החובות שלו החל מעוד שבוע וחצי. מדובר בהארכה לעומת אזהרה קודמת בה העריכו כי הכסף ייאזל כבר ב-1 ביוני.
סוגיית תקרת החוב, שעומדת כיום על 31.4 טריליון דולר, טרם הגיע לפתרון, והמו"מ בין שני הצדדים נמשך כבר מספר שבועות במטרה להגיע להסכם שיחזיק שנתיים, כשהרפובליקנים מתנים את הסכמתם להעלאת תקרת החוב בקיצוצים נרחבים בהוצאות הממשל. על רקע הדברים, השבוע הזהירה סוכנות דירוג האשראי פיץ' כי ארה"ב עלולה לאבד את דירוג האשראי המושלם שלה במקרה כזה.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ארוחת כתבים הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ארוחת כתבים הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AP)
ההסכם, שעדיין איננו סופי, יגדיל את המימון להוצאות הנתונות לשיקול דעתו בתחום הצבא ויוצאי הצבא, אך יותיר את ההוצאות למטרות לא צבאיות ברמה הנוכחית. בנוסף, הבית הלבן שוקל לצמצם את תוכניתו להגדיל את המימון לרשות מס ההכנסה כדי לשכור יותר פקידים שיפעילו אכיפה ביחס לעשירי המדינה, כך לדברי המקור. פקיד אמריקאי אחר אמר שעניין מס ההכנסה הוא נושא פתוח, אך הדבר העיקרי הוא להבטיח שהוא מיישם את סדר העדיפויות של הנשיא, אפילו במקרה של שינוי היעד של חלק מהמימון.
ההסכם הסופי יפרט את סך הסכומים שהממשלה תוכל להוציא על תוכניות שנתונות לשיקול דעתה, למשל חינוך ודיור. בין שני הצדדים מפריד כעת פער של 70 מיליארד דולר בלבד, שהם חלק מתקציב שעולה על טריליון דולר, כך על פי מקור אחר.
ביידן אמר ששני הצדדים עדיין לא מסכימים בנוגע לסעיפי הקיצוץ. "אני לא מאמין שכל הנטל צריך ליפול על מעמד הביניים ומעמד העובדים", הוא אמר לכתבים. מקארתי אמר לכתבים אתמול בערב ששני הצדדים טרם הגיעו להסכם. "ידענו שזה לא יהיה קל", הוא אמר. עדיין לא ברור כמה זמן נותר לקונגרס לפעול בעניין. משרד האוצר הזהיר שהוא עלול לא לעמוד בכל התחייבויותיו כבר ב-1 ביוני, אך מסר אתמול שבכוונתו למכור אג"ח בשווי 119 מיליארד דולר שאמורות לפוג באותו תאריך, ורמז בכך לשווקים שלא מדובר בדדליין סופי ומוחלט.
פורסם לראשונה: 11:38, 26.05.23