סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הכניסה את דירוג החוב של ארה"ב העומד על AAA לרשימת מעקב שלילית, על רקע משבר תקרת החוב, ובשעה שהצדדים הפוליטיים לא מצליחים להגיע להסכמות. המשמעות של הכנסה לרשימת מעקב היא שבהתאם להתפתחויות בהמשך הדרך, פיץ' עלולה להוריד את דירוג החוב של ארה"ב. דירוג AAA הוא הדירוג הגבוה ביותר שנותנת פיץ'.
"ההכנסה לרשימת מעקב שלילית משקפת את ההתעקשות הממושכת של הצדדים הפוליטיים, המונעת הגעה לפיתרון, של העלאת התקרה או ביטולה, על אף הדד ליין המתקרב במהירות", הסבירה הסוכנות. החוזים העתידיים על מדד דאו ג'ונס ירדו לזמן קצר אל מתחת ל-100 נקודות לאחר שפיץ', אחת משלוש סוכנויות הדירוג המובילות בעולם, הוציאה את ההודעה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
פסגת G7 בהירושימה, יפן
פסגת G7 בהירושימה, יפן
ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית
(צילום: AFP PHOTO / Ministry of Foreign Affairs of Japan)
על פי שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן, "תאריך ה-X", שבו צפויה ארה"ב להגיע לחדלות פירעון על החוב שלה, עשוי להגיע כבר ב-1 ביוני. פיץ' ציינה בהודעתה שהיא עדיין מצפה שוושינגטון תגיע להסכמה לפני המועד הזה. "עם זאת, אנו מאמינים שהסיכון שתקרת החוב לא תוגבה עלה, כך שהממשלה עשויה להתחיל לא לעמוד בתשלומים על כמה מחובותיה", נמסר מפיץ'.
ההודעה של פיץ' מגיעה לאחר שהמשא ומתן בקשר להעלאת תקרת החוב בין צוותי הנשיא ביידן מחד, ודובר בית הנבחרים מקארתי מאידך, לא הבשיל לכדי הסכם. אתמול אמר מקארתי שהדיונים בנושא מתקדמים אל עבר הסכם, אך שני הצדדים ממשיכים להיאבק בנושא הוצאות הממשלה. מקארתי אמנם הציע שביב תקווה שניתן להגיע להסכם לפני הדד-ליין. עם זאת, חברי הקונגרס קיבלו הודעה שחופשת סוף השבוע שלהם עשויה להתחיל כבר היום, אף שייתכן שייקראו להצבעה.
בתחילת מרץ השנה הודיעה סוכנות פיץ' כי הרפורמה המשפטית שמובילה ממשלת ישראל עלולה להוריד את דירוג האשראי של המדינה, אך עם זאת השאירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+ והותירה את התחזית "יציבה". חברת הדירוג הזהירה מהשלכות ההפיכה המשטרית אם זו תביא ל"ירידה באיזונים והבלמים המוסדיים או לסנטימנט שלילי של המשקיעים". גם האיום על עצמאות בנק ישראל והמדיניות הביטחונית של הממשלה מהווים סיכון, כתבה אז פיץ'.