1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע קיבל לאחרונה עתירה נגד משרד הבינוי והשיכון והורתה על המשך הליכי רכישת דירת עמידר בעיר על ידי משפחתו של דייר שנפטר ב-2022. השופטת חני סלוטקי קבעה שהמשרד נקט אפליה על בסיס גיל כלפי המנוח כשעצר את ההליך חרף קיומו של ייפוי כוח עליו חתם. האיש הלך לעולמו בטרם הספיק לרשום את הדירה על שמו, ובעקבות פסק הדין תוכל נכדתו, שירשה את זכויותיו, להמשיך בהליכים ולקבל את הדירה.
בסוף 2020 החלו בני המשפחה בהליכים לרכישת הדירה בדיור הציבורי שבה התגורר המנוח במשך כ-30 שנה. הם החזיק ייפוי כוח נוטריוני ממאי 2017 שנחתם כשהוא היה בן 97. בתו הייתה מיופת הכוח על פי המסמך שאיפשר לה, בין היתר, לעשות בשם המנוח כל עסקה בקשר לכל נכס במקרקעין.
בני המשפחה הגישו את כל הנדרש לרכישת הדירה עוד בתחילת 2021 אך לא נפתחה בקשה בעמידר בשל דרישת החברה שהמשפחה תגיש צו מינוי אפוטרופוס. הם החלו בהליכים להוצאת צו מינוי אפוטרופוס אך המנוח נפטר בנובמבר 2022 והרכישה לא יצאה לפועל.
בעתירה שהגישה נכדתו (שירשה את זכויותיו) היא טענה שמשרד הבינוי והשיכון היה צריך לקבל את ייפוי הכוח הנוטריוני ולא היה בסיס מוצדק להתעקש על הוצאת צו מינוי אפוטרופוס. היא ביקשה לאפשר לה להמשיך את הליך רכישת הדירה.
משרד הבינוי והשיכון טען מנגד כי רק באמצעות צו מינוי אפוטרופוס ניתן היה לקדם את הליך הרכישה בו החל המנוח וכי קיים ספק לעניין תוקפו המשפטי של ייפוי הכוח הנוטריוני לנוכח גילו של המנוח בעת החתימה עליו. לעמדת המשרד, זכאות המנוח לרכישת הדירה פקעה עם מותו ועל המשפחה להתפנות מהנכס.
עו"ד הילה סלעעו"ד הילה סלע
השופטת חני סלוטקי הבהירה כי אף שתעודת הזכאות לרכישת הדירה הוצאה עוד בתחילת 2021, והמשפחה המציאה את כל הנדרש ממנה לצורך רכישת דירת המנוח, המשרד לא קידם את עסקת הרכישה במשך כשנה וחצי וכדברי עדותה של בת המנוח "הוא דחה ודחה".
עוד עלה כי לאורך כול הדרך דרש המשרד מינוי אפוטרופוס אף שהיה בידי המשפחה ייפוי כוח תקף עוד מ-2017. השופטת כתבה כי אמנם לא יכולה להיות מחלוקת שביולי 2022 היה המנוח זקוק לאפוטרופוס לגוף ולרכוש בשל הנסיגה הקוגניטיבית החמורה בכל התחומים. ואולם, עד למועד זה אין כל בסיס לטענה שהמנוח היה פסול דין או שהיה מוכרז ככזה לו הייתה מוגשת בקשה בעניינו בבית המשפט.
משהיה בידי המשפחה ייפוי כוח הממנה את בתו של המנוח לבצע כל פעולה משפטית כולל עסקה במקרקעין, היה על המשרד לקדם את העסקה ולא לעכב אותה. השופטת ציינה שגישת המשרד לוקה בגילנות (אייג'יזם) שהוגדרה כדעה קדומה כנגד אדם הנובעת מגילו של אותו אדם.
היא קבעה שעסקת רכישת הדירה תקודם מהשלב של קבלת תעודת הזכאות באמצעות ייפוי הכוח הנוטריוני שהיה בידי בתו של המנוח. לאחר רישום הדירה על שם המנוח ובכפוף להמצאת צו ירושה תהיה העותרת זכאית לרשום את הדירה על שמה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ העותרת: עו"ד חגית גיגי-יסברג • ב"כ המשיב: עו"ד יעקב חמו • עו"ד הילה סלע עוסקת בדיני מקרקעין • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין