"בוודאי שלא נתמוך בהעלאה של רק 100 שקל בחודש בשכר המינימום ואני אומרת כאן בבירור: לא נסתפק גם בהעלאה של 200 שקל בשכר המינימום". כך הבהירה יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ אפרת רייטן-מרום, בשיחה עם ynet. דבריה מגיעים בתגובה לפרסום ב-ynet כי במשרד האוצר הסכימו להעלות את שכר המינימום באופן מיידי ב-200 שקל בכדי לנסות לקדם את "עסקת החבילה" התקועה מזה חודשים בכנסת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יחד עם זאת, על אף ההסכמות המעודדות לכאורה, מדבריה של רייטן-מרום עדיין עולים חילוקי דעות משמעותיים ובכל מקרה, ספק אם תהיה לקואליציה שאיבדה את הרוב שלה אפשרות להשלים את החקיקה, לא משנה מה יהיו השינויים שיסוכמו.
2 צפייה בגלריה
הדיון כל כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
הדיון כל כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
ועדת העבודה והרווחה של הכנסת
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
עוד טענה רייטן-מרום, כי "האינפלציה בישראל עומדת כבר על 4% והיא צפויה על פי כל התחזיות לעלות עוד. אנחנו חייבים למנוע גידול בעוני ולסייע למי שעובדים בשכר הנמוך ביותר.
"אנחנו לא נסכים בשום פנים להעלאת השכר הנמוך ביותר במשק רק ב-100 שקל. נדרוש לתקן גם את השעון הגמיש, כאשר עובדים שמשתכרים שכר שעתי ייפגעו מכך שהם לא יקבלו שכר הוגן עבור שעות עבודה מרובות נוספות שיתבקשו לבצע. לא נסכים בוועדה גם לניתוק ההצמדה של שכר המינימום ממינימום של 47.5% מהשכר הממוצע במשק. מדובר בעוול ולא נסכים לכך".
כל הסעיפים אלה כבר נחתמו לפני חצי שנה ב"עסקת החבילה". למה פתאום כל זה מתעורר עכשיו ואישור העסקה בכנסת נדחה עוד ועוד? "הנתונים הכלכליים השתנו. אני אומרת לאנשי האוצר, לא ייתכן שאתם מתגאים בהצלחות שלכם לצמצום ממדי האבטלה והגירעון וכי האינפלציה אצלנו נמוכה מכל העולם והמשק משגשג, אבל מצד שני אתם מציגים תוכנית אקסטרה-שמרנית וחששנית שגם דוחות בנק ישראל מראים בבירור שהעלאה כה זעומה בשכר המינימום וניתוק ההצמדה לשכר הממוצע יגדילו את העוני".
אבל בינתיים השכבות החלשות ביותר כבר נפגעו, כי אסור לפי חוק להעלות את שכר המינימום רטרואקטיבית. אז מה הועילו חכמים בתקנתם? "אני מודיעה כאן שבימים הקרובים ביותר העסקה תובא לאישור הוועדה וללא שום החלטות פופוליסטיות, שעלולות לפגוע במגעים שאני מקיימת עם האוצר והמעסיקים. לא נבזבז את הזמן ואני מבטיחה שנעשה הכל ששכר המינימום יעלה בוודאי מעל ל-100 שקל כבר בחודש הבא. יש לי הסכמה עם הארגונים האזרחיים שלא אתן ידי לעלייה של 100 שקל בלבד וזה לא יקרה".
שר האוצר כשל בעסקה הזאת? את כועסת עליו? "ממש לא. אני נותנת הרבה קרדיט לשר ליברמן שאחרי 38 שנים שלא הייתה במשק 'עסקת חבילה' הוא הגיע לחתימה עליה. אבל התנאים השתנו ויש כעת חשיבות רבה שנסדיר את העניין בלי לדרוס אף אחד, גם לא את המעסיקים. בעניין שינוי תנאי עסקת החבילה, אני מצפה ששר האוצר יתמוך, כפי שתמך לאחרונה בנושאים אחרים לטובת השכבות החלשות, ונסיים את הפרשה הזאת כבר בשבוע הקרוב".
2 צפייה בגלריה
בחירת אפרת רייטן ליו"ר וועדת העבודה והרווחה
בחירת אפרת רייטן ליו"ר וועדת העבודה והרווחה
ח"כ אפרת רייטן-מרום, יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת
(צילום: דוברות הכנסת)
חברי הוועדה שלך מהאופוזיציה משתפים פעולה במאבקים שלך? "בהחלט, בעיקר חברי הכנסת של הסיעות החרדיות, כמו משה גפני ויעקב אשר למשל, והרשימה המשותפת. הם מגלים דאגה רבה לציבור החלש ביותר ומסייעים להעביר חוקים סוציאליים חשובים. הם עושים עבודה מצויינת ותומכים בהחלטות שלנו.
"מי שעשו טעות גדולה הם אנשי הליכוד, שפשוט ממשיכים להחרים את הוועדה. כל החוקים אצלנו עברו פה אחד. ראש ועדת המשנה לבטיחות במקומות העבודה, אוסאמה סעדי הוא מהרשימה המשותפת, ועושה עבודה טובה מאוד, והוא מהאופוזיציה. חבל מאד שהליכוד לא משתתף מבחירה בוועדת הרווחה, שהיא ללא ספק אחת הוועדות החשובות ביותר בכנסת".
מה יהיה הישג ממשי של הוועדה שלך? "יש הרבה. כבר ביטלנו רק לאחרונה את הפחתת דמי האבטלה ב-30% למי שמצויים בהכשרות מקצועיות. עכשיו אנחנו פועלים לכך, בשיתוף ח"כ גפני, שיחוקק חוק 'האסון האזרחי', שיקבע כי לא יהיו יותר עיכובים ומחלוקות בפיצוי לנפגעי אסונות איומים שנופלים בין הכיסאות, כמו מותם של תלמידי המכינה שנסחפו בנחל צפית, האסון הנורא בהר מירון ואסון קריסת אולם החתונות ורסאי".
את חושבת שביחסי הקולות הנוכחיים בכנסת תצליחו להעביר את כל החוקים המסייעים לשכבות החלשות? "בוודאי שנצליח. בוועדה שלי יש רוב לקואליציה ואני גם לא מאמינה שבמליאת הכנסת יכשילו חוקים חשובים ביותר למען השכבות החלשות ומקבלי הקצבאות".