שכר המינימום לא יעלה ב-1 באפריל וכ-40% מהעובדים בישראל ייאלצו לוותר גם על עלייה זעומה של 100 שקל במשכורת בחודש הבא. כך מתברר בעקבות הדחייה באישור "עסקת החבילה" בכנסת והעימותים סביב סעיפיה.
בהתאם לחוק ובשל קשיי תשלום בירוקרטיים לא ניתן להעלות את שכר המינימום רטרואקטיבית ולכן הוא יעלה לכל המוקדם רק במשכורת חודש מאי שתשולם בתחילת חודש יוני. אך גם מועד זה נמצא בספק ולפי ההערכות במערכת הפוליטית, אישור העסקה יידחה לאחר הפגרה בכנסת: "אנחנו עדיין לא מסכימים, יש פערים והשבועיים האחרונים בלי חקיקה דחקו אותנו ללוח זמנים מאוד בעייתי".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
החתימה על "עסקת החבילה" במשק
החתימה על "עסקת החבילה" במשק
החתימה על "עסקת החבילה" במשק. שכר המינימום לא יעלה באפריל בהתאם לסיכומים
(צילום: דוברות ההסתדרות)
"עסקת החבילה", במסגרתה היה אמור לעלות שכר המינימום ל-5,400 שקל (או כדרישת אחדות מהמפלגות ל-5,500 שקל) בעוד כשלושה שבועות בלבד, עברה בשבוע שעבר בקריאה ראשונה בכנסת, לאחר שנחתמה ע"י האוצר, המעסיקים וההסתדרות בנובמבר, ואושרה בממשלה בפברואר. אך בשל התנגדויות רבות, נמשכו כאמור הדיונים על המתווה שלה בוועדת העבודה, והחוק רחוק מלעבור בשלב הזה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. כעת הכנסת יוצאת לפגרת אביב ארוכה לחגים כבר ביום ראשון הקרוב, ותחזור לפעילות רק במאי.
מלשכת שר האוצר נמסר ל-ynet כי אם לא יגיעו בכנסת לסיכומים ולא יזומן כינוס מיוחד של הכנסת בפגרה, עוד לפני ה-1 באפריל, "אכן לא ניתן יהיה להעלות את שכר המינימום כבר ב-1 באפריל, וחבל".
המשמעות של העיכובים בדיונים לאישור "עסקת החבילה" בכנסת מוזרה ומרגיזה במיוחד: במקום להיענות לדרישות מפלגות בכנסת וארגונים חברתיים להכפיל את העלאת שכר המינימום בחודש הבא מ-100 שקל ל-200 שקל, נוכח גל ההתייקרויות הקיים והצפוי, שכר המינימום לא יעלה באפריל כלל. יצוין, כי העיכוב בתשלום שכר המינימום החדש לעובדים יחסוך למעסיקים ולממשלה יותר מ-120 מיליון שקל בחודש הבא ואם שכר המינימום יועלה בסופו של דבר ב-200 שקל, הרי ש"החיסכון" למעסיקים ולממשלה יגיע לכרבע מיליארד שקל.


יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, אמר ל-ynet בשל העיכוב בהעלאת שכר המינימום כי "לצערנו בעקבות התנגדויות ואי יכולת של הקואליציה להעביר את עסקת החבילה, האישור שלה התעכב ומי שייפגעו מכך יהיו מאות אלפי העובדים בשכר הנמוך, שלא יזכו להעלאת שכר של כמעט 2% באפריל הקרוב, עוד לפני ערב חג הפסח.

ד"ר רון תומר יו"ר התאחדות התעשייניםד"ר רון תומר יו"ר התאחדות התעשייניםצילום: מוטי קמחי

"אנו קוראים לכנסת ולממשלה לאשר את עסקת החבילה בהקדם, על מנת ששכר המינימום יוכל לעלות כבר בהקדם. עסקת החבילה היא עסקה מאוזנת, שנחתמה בהסכמה בין כל הצדדים הנוגעים לדבר והיא מעניקה גמישות בשוק העבודה והעלאה מדורגת ונכונה של שכר המינימום".
יו״ר ההסתדרות ארנון בר דוד התייחס לפרסום ואמר: "אמרתי לא פעם בימים האחרונים שייתכן ונצטרך לעשות התאמות מסוימות בעסקת החבילה ובשכר המינימום בפרט. כיפופי הידיים בכנסת והממשלה עלולים לפגוע באוכלוסיה החלשה ביותר. אפשר גם בפגרת הכנסת לכנס דיון דחוף בנושא, ולהעביר את עדכון שכר המינימום עם ההתאמות הנדרשות. לא אתן לפגוע בשום צורה ובגלל שיקולים פוליטיים כאלה ואחרים בעובדים החלשים".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) טענה: "האוצר ניסה לכפות על העובדים בישראל עסקה דורסנית שהייתה שוחקת את שכרם ופוגעת בתנאי ההעסקה שלהם. בזכות המאבק הנחוש שהובלנו, הצלחנו לדחות את הדיונים למושב הבא, זהו ניצחון לעובדים החלשים ביותר. כפי שהבטחתי, עסקת החבילה הזו לא תצא מהכנסת כפי שהיא נכנסה. אמשיך להילחם על שיפור ראוי ואמיתי בשכר המינימום שיאפשר לעובדים קיום בכבוד. הייתי מציעה לאוצר שבמקום שימנעו העלאת שכר מינימום שתאפשר פה קיום בכבוד, שיתעסקו בהשקעת עודפי הגביה ברווחת העובדים והעצמאים גם יחד, ובצמיחה כלכלית שתחלחל אל כלל הציבור".
מתנועת "עומדים ביחד", שמובילה את קמפיין "מינימום 40" להעלאת שכר המינימום ל-40 שקל לשעה, נמסר בתגובה: "טוב שהלחץ הציבורי תקע את עסקת החבילה, שמפחיתה את שכר המינימום במסווה של העלאה שלו, וגם פוגעת בתשלום שמקבלים עובדים בגין שעות נוספות. הדרך סלולה בפני הממשלה להעלות את שכר המינימום באופן מיידי: אנחנו קוראים לכנס בהקדם את ועדת הכספים של הכנסת ולבטל את הוראת השעה שהקפיאה את מנגנון העדכון האוטומטי של השכר. הדבר יגדיל את שכר המינימום החודשי ב-467 שקל, עוד לפני חג הפסח".