1 צפייה בגלריה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה בירושלים פסל לאחרונה צוואה שערך אדם, שהלך לעולמו יממה לאחר מכן כתוצאה מחנק ממזון, ובמסגרתה הותיר לבתו את כל רכושו – ששוויו מיליוני שקלים – תוך נישול שלושת ילדיו האחרים. השופט פליקס גורודצקי קבע שבמסמך נפלו פגמים שלא ניתן להתגבר עליהם מאחר שלא השתכנע כי הצוואה משקפת את רצון המנוח.
ב-2021 ערך עו"ד ונוטריון עבור המנוח מסמך בכתב יד שכותרתו הייתה "צוואה". יום לאחר מכן הוא הלך לעולמו. בתו של המנוח ביקשה לקיים את הצוואה ואילו שלושת ילדיו האחרים התנגדו בטענה שפגמים צורניים ומהותיים היורדים לשורש הגדרת המסמך כ"צוואה בפני רשות", לא מדובר בצוואה תקפה. זאת בין היתר מאחר שאביהם לא יכול היה להקריא לנוטריון את הצוואה בשל הפרעה קשה בדיבור שממנה סבל. כמו כן, הוא היה מרותק למיטתו לאחר שלושה אירועים מוחיים ובעיות רפואיות קשות נוספות, ולא הוצגה בפני הנוטריון תעודה רפואית כנדרש על פי חוק.
עוד לדבריהם, בצוואה הדיר אותם אביהם מעיזבונו ללא כל הסבר וציווה את כל רכושו אך ורק לאחותם אשר "ניצלה את חולשתו הפיזית, הגופנית, הנפשית והמנטלית". הם הוסיפו שבינם לבין אביהם היה קשר טוב, הדוק, קרוב ואינטנסיבי. לעומת זאת, במשך שנים אחותם לא הייתה בקשר איתו ואף שנאה אותו. רק בשנתיים האחרונות, מתוך מטרה לרשת את כל רכושו, היא התקרבה אליו.
האחות טענה מצידה כי הצוואה תקפה, וגם אם נפלו בה פגמים צורניים הם ניתנים לתיקון. לשיטתה, האמור בצוואה משקף את רצון האב והוא היה כשיר לערוך אותה. היא הסבירה שבשנים האחרונות לחייו היא זו שדאגה לצרכיו ואף התקינה בביתו כבלים עליהם שילמה מכספה.
עו"ד עוזי דוריעו"ד עוזי דוריאולגה סוחין
אבל השופט פליקס גורודצקי קיבל את התנגדות האחים וביטל את הצוואה. הוא קבע שהאב לא היה כשיר לערוך אותה, וציין שמומחה שמונה מטעם בית המשפט להערכת כשרותו של המנוח במועד שבו נערך המסמך קבע שבסבירות גבוהה הוא לא היה כשיר בשל מצבו הפיזי.
האחות ויתרה על חקירת המומחה ואף לא הזמינה לעדות גורמים רפואיים שטיפלו באביה בתקופה שבה נערכה הצוואה. זאת ועוד, עדותו של הנוטריון בנושא כשרות המנוח לא הייתה חד-משמעית ומשכנעת. בין היתר ציין הנוטריון שהמנוח התהלך בקושי רב ושהוא "חושב שהוא הבין".
בנוסף כתב השופט כי על צוואה הנעשית בפני נוטריון חלות הן דרישות הצורה המפורטות בחוק הירושה והן דרכי הפעולה המיוחדות לפי חוק הנוטריונים והתקנות. אחת התקנות קובעת שנוטריון לא ייתן אישור על עשיית פעולה בפניו אם מבצע הפעולה מרותק למיטתו, כל עוד לא הוצגה בפניו תעודה רפואית. במקרה זה לא הוצגה בפניו תעודה רפואית חרף המצב הפיזי הירוד שבו היה המנוח שרוי.
בפסק דין כתב השופט שלא השתכנע שהצוואה משקפת את רצונו החופשי והאמיתי של המנוח, ואף הנוטריון עצמו העיד שמדובר ב"צוואה בעייתית" ו"צוואה במרכאות", כך שאין מקום לרפא את הפגמים הצורניים ולהכשיר את המסמך.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשת: עו"ד דניאל ארנסט ואח' • ב"כ המתנגדים: עו"ד בועז קראוס ואח' • עו"ד עוזי דורי עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין