שתי שאלות משמעותיות צפות כעת בכל שיחות הסלון. השאלה הראשונה היא - האם נכון או כדאי לקנות היום דירה, האם זו נקודת הזמן הנכונה? השאלה השנייה קשורה לריבית – האם היא צפויה להמשיך לעלות, אולי לרדת, וכיצד יתנהל הענף, ומה יהיה על המחירים במציאות החדשה של ריבית גבוהה? מדובר בשאלות כבדות משקל עם משמעות רחבה גם לבעלי הדירות, רוכשים ומי שחפץ לרכוש דירה ולשפר או לצמצם דיור, וגם ליזמים וקבלנים ששוקלים כעת צעדים לעתיד.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
נתחיל דווקא בשאלה השנייה – זו שקשורה לריבית. בתחילת החודש החליט הנגיד להותיר אותה במקומה ולא להעלות אותה שוב. יחד עם זאת מי שבחן את ההחלטה עצמה נתקל בשורות הללו: "הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה ומלווה בשוק עבודה הדוק, אם כי ישנה התמתנות מסוימת במספר אינדיקטורים. האינפלציה עודנה רוחבית ומצויה ברמה גבוהה. עם זאת בחודשים האחרונים מסתמנת האטה באינפלציה. לכן הוועדה החליטה להותיר את הריבית על כנה, אך רואה היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאה של הריבית בהחלטותיה הבאות, ככל שסביבת האינפלציה לא תמשיך להתמתן בהתאם למצופה". כלומר עליית הריבית נעצרה כרגע, אך אין שום ודאות שבחודשים הבאים היא לא תשוב לעלות. מה שכן אפשר להגיד במידה די סבירה של ודאות היא שכנראה לא נראה את הריבית יורדת בקרוב. יש מי שמדבר על שנה ויש מי שמדבר על שנים. המשמעות היא שהענף וגם הציבור הרחב חייבים להתחיל ללמוד איך מתמודדים עם סביבת ריבית גבוהה ומשתנה, מה שלא היה כאן שנים רבות. בעלי דירות צריכים לקחת בחשבון שההוצאה על המשכנתה עשויה עוד לעלות, רוכשי דירות או משפרי דיור צריכים להבין שתנאי המשכנתה השתנו וגם הקבלנים והיזמים צריכים לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לרכישות קרקע, מימון, מכרזים ועוד. אגב זה כבר קורה בשטח. מכרזים נכשלים או נסגרים עם הצעות נמוכות יותר, ויש הרבה פחות עסקאות.

הכוח של הרוכשים גדל

וכל זה מוביל אותנו לשאלה הראשונה – האם זה הזמן לקנות, ובמילים אחרות – מה יהיה על המחירים? זו שאלה מורכבת, ובמוסף שלפניכם אנחנו מנסים להשיב עליה ומנסים גם לתת כיוון למי שרוצה להבין לאן נושבות הרוחות בענף הנדל"ן למגורים.
נקודה חשובה נוספת שמקבלת מענה נרחב במוסף, היא שאלת ההיצע. החשש הגדול ביותר ששב ועולה כבר שנים, הוא שאין מספיק דירות ולכן המחירים עולים. בחודשים האחרונים ומאז החלה הריבית לטפס, נסגרו פחות מכרזים וגם התחלות הבנייה לא מתרוממות. אבל מי שמחפש היום לרכוש דירה, צריך לדעת שיש פרויקטים, יש דירות, והמנופים עוד לא פורקו ואופסנו. תמצאו כאן בהמשך רשימה מכובדת מאוד של פרויקטים בכל חלקי הארץ – ויש עוד נקודה חשובה שכדאי לזכור. ככל שהמכירות עדיין נמוכות, ככל שהנתונים ממשיכים להעיד על קיפאון והיקפי העסקאות שוברים שיאים שליליים של שנים, הכוח של הרוכשים נהיה גדול יותר. זה הזמן להתמקח על כל שקל, כל ברז וכל מ"ר. אין סיבה שלא. זה שוק של קונים.
ושוב נחזור לשאלה הגדולה מכולן - זה הזמן לקנות? האם המחירים עומדים שוב לעלות, או שאנחנו לפני ירידה משמעותית יותר? לאף אחד אין על כך תשובה, ומי שמנסה לתת תשובה החלטית וברורה עושה זאת מאינטרס מובהק. דבר אחד צריך להיות ברור – חובה על כולם לנהוג באחריות. לבחון היטב את המחיר, המשכנתה והתנאים הנלווים ולהיכנס לעסקה רק אם היא בעלת היגיון כלכלי למשק הבית. לא לקנות בכל מחיר וגם לא להתחייב להלוואות ומימון כלשהו.
ודבר חשוב נוסף: בתקופות כאלו תמיד עולים וצצים פתרונות יצירתיים – בין שמדובר בכל מיני קומבינות מימון או תשלומים, או בשיטות שמתיימרות לחסוך כסף, כמו קבוצות רכישה למשל. חשוב מאוד להבין היטב את כל אחת מההצעות הללו, את ההבטחה לצד הסיכון, את החלום לעומת המציאות. מה שנראה טוב על הנייר לא תמיד מספק את הסחורה גם בפועל. תמיד חשוב שיהיו ערבויות ובטחונות. קיראו את האותיות הקטנות, ותדעו לבחור נכון.