יום שלישי השבוע. על לוח הנחיתות בשדה התעופה מהבהבת טיסה מיוחדת – מהודו לישראל, ועליה 70 פועלי הבניין ההודים הראשונים שמגיעים לארץ מאז ההחלטה לייבא עובדים מהודו דרך חברות כוח אדם. אחרי שעתיים של המתנה, הם רצים החוצה בכובעים כחולים שחילקו להם בטיסה ובמעילים שחורים שחילקה להם ממשלת הודו, מחויכים, מנופפים לשלום, עם מזוודה אחת גדולה שלא מרמזת על תקופת השהייה הצפויה שלהם בישראל — עד 5 שנים.
הם עולים במדרגות לקומה השנייה של אולם הנוחתים, שם מחכים להם שולחנות של קבלני עבודה, חברות כוח אדם, נציגים של ההסתדרות הלאומית, שאמונה על הזכויות שלהם, אנשי מכירות של חברות להמרת כספים שמציעים להם לפתוח חשבונות שדרכם ישלחו כסף הביתה. הכל כדי שכבר בימים הקרובים הם ייכנסו לאתרי הבנייה ברחבי הארץ, שמאז ה-7 באוקטובר נשארו שוממים מעובדים, ויתחילו לסייע לענף לצאת מהמצוקה שבה הוא נמצא. 70 העובדים ההודים הם הסנונית הראשונה, טיפה בים במחסור העצום.
4 צפייה בגלריה
עובדים הודים
עובדים הודים
עובדי הבניין שהגיעו השבוע לישראל מהודו במטרה לסייע למשבר בענף הבנייה והתשתיות. טיפה בים
(צילום: אביגיל עוזי)
בין מקבלי הפנים גם אנחנו, שמלווים אותם ביומיים הראשונים שלהם בישראל — בנתב"ג ובהדרכה שהם עוברים למחרת בבוקר באתר מיוחד במודיעין. ההודים, שעבור חלקם זו הייתה הטיסה הראשונה בחייהם, נראים נרגשים. כולם שמעו על המלחמה בעזה, אבל הפיתוי להרוויח משכורת שגבוהה פי כמה מבהודו גובר על החשש מטילים ומאזעקות. "אני רמים טרמונטי", מציג עצמו בפניי אחד הנוחתים. "אני בן 41, נשוי, יש לי ילד בן שנה וחצי בשם סיבי ובן גדול בן 14 בשם ריני. שפת האם שלי היא בוג'פורית, אבל הרוב מדברים הינדית. בהודו יש לנו עשרות שפות, וכולם מבינים את כולם", הוא מחייך.
רמים טרמונטי, בן 41: "המלחמה זה נו פרובלם. אנחנו סומכים על החיילים הגיבורים של ישראל. רה"מ מודי הסביר שאין מה לדאוג ויש פה ביטחון. עבדתי בסעודיה שם אין זכויות בכלל, פה אמרו לי שיש חופש"
מאיפה אתה בהודו?
"אני מכפר קטן בשם פוהה לו במזרח הודו. עבדתי בשיפוצים בהודו, אני מתקן מה שאפשר, עובד יום בשבוע, 4 ימים בשבוע, מה שיש, לא עבודה קבועה. כל פעם מחפש משהו אחר. בגלל זה אנחנו כל כך שמחים לבוא לפה לעבוד במקום קבוע. והמשכורת פה גבוהה בשבילנו. בהודו המשכורת מאוד נמוכה, בערך 200 דולר בחודש. פה אנחנו מתחילים מ-2,000 דולר. וכאן הקבלן נותן לנו דירות למגורים וזכויות סוציאליות".
הזכויות של העובדים ההודים עומדים במרכז הדיון סביב הבאתם לארץ. עד כה מוינו בהודו כ-10,000 עובדים שמיועדים לענף הבנייה הישראלי, והשאיפה היא למיין לפחות עוד 10,000 נוספים. מתוך המספר הזה נחתו עד כה רק כ-70 עובדים בלבד. הגעת ההודים מתעכבת משלל סיבות בירוקרטיות בהודו ובישראל, אם כי בענף מעריכים כי אחרי הקבוצה הראשונה, הקצב ייגבר.
העובדים ההודים מגיעים דרך חברות כוח אדם פרטיות ולא במסגרת הסכם בילטרלי - הסכם מסודר בין שתי המדינות - עובדה שמעוררת חשש מתופעה של "סחר באנשים" ומאי יכולת לפקח על הזכויות של העובדים ההודים בישראל. על דבר אחד אין מחלוקת: ענף הבנייה הישראלי זקוק בדחיפות לעשרות אלפי ידיים עובדות שיחליפו את כ-90 אלף העובדים הפלסטינים שכניסתם לישראל נעצרה מאז ה-7 באוקטובר. מלבד הודו, מנסים בישראל לגייס עובדים זרים גם מסרי לנקה ואוזבקיסטן — אך שם ההליך אפילו מסורבל עוד יותר.
4 צפייה בגלריה
עובדים הודים
עובדים הודים
ענף הבנייה זקוק בדחיפות לעשרות אלפי ידיים עובדות. עובדי הבניין ההודים בישראל, השבוע
(צילום: אביגיל עוזי)
ביום רביעי, כ-24 שעות אחרי הנחיתה, מגיעים הפועלים ההודים ליום הכשרה במשרדי ההסתדרות הלאומית, שמתפקדת למעשה כאיגוד העובדים שלהם בישראל, תמורת דמי חבר של כאחוז מהברוטו שהם משלמים לה. במודיעין הכינו להם מתחם מיוחד, שכולל כיתות לימוד וחצר עם פיגומים ועמדות מקצועיות שבהן יעברו הדרכה בנושאי בנייה ובטיחות בעבודה. בסיום היום יקבלו תעודה שמאשרת שעברו את הדרכת הבטיחות בהצלחה.
הם יושבים בכיתות לימוד ומקבלים הסבר על הזכויות שמגיעות להן – מפנסיה וימי חופשה ועד שירותי רפואה ציבורית. על רקע החשש מניצול, ההרצאה הזו חשובה. השאלה אם על הקבלנים בשטח ועל חברות כוח האדם יוטל פיקוח מספיק הדוק כדי לוודא שהעובדים אכן מקבלים את כל זכויותיהם. בכיתה דממת אלחוט, כולם מקשיבים בריכוז. הלוואי שהדברים היו נראים כך גם בבתי הספר היסודיים שלנו.
המרצים היו צריכים לגייס תוך זמן קצר מערך של מתורגמנים להודית. עד כה היו להם עובדים זרים שדיברו ערבית, סינית, רוסית, אבל לא הודית. היום מתרגם להם מנשה נגאוקר, דובר הודית, פנסיונר של השב"ס, שמאז שיצא לפנסיה עובד בתיירות, ועכשיו גם כמתורגמן. "ידעתי שיש נאגלה של הודים שמגיעים לארץ והתרגשתי מאוד", הוא אומר לי. "ההודים הם שאנטי, עובדים מעולים, עבדו בבנייה במדינות אחרות שבהן היו להם תנאים פחות טובים".
רניבר ארמן, בן 37, מרג'סטאן, עבד בדובאי ובסעודיה: "אני ממש מבסוט להגיע לישראל, לא אכפת לי מהמלחמה. יש לי שני ילדים והיה מאוד עצוב ששוב התפצלנו, בכינו המון, אבל הם יודעים שככה החיים שלנו"
הם מתאימים לעבוד בבניין? הם נראים רגועים מדי.
"הם עובדים מעולים, לא מתווכחים, לא מבקשים הרבה. הם מכל מיני אזורים בהודו וזה מאוד מרגש לראות אותם פה".
נגאוקר מוביל את העובדים למיני אתר בנייה שנועד לתרגול בטיחות בעבודה. שם מחכה להם חזי, מומחה בבנייה, שאותו כבר פגשו בכיתות, שהסביר להם את כל החלק העיוני של מה שצריך לדעת על אתר הבנייה. עכשיו לחלק המעשי. הוא מלמד אותם לשים רתמות, ואז עולה איתם למבנה מתכת לתרגול כללי בטיחות בענף הבנייה, שגובה את כמות ההרוגים הגדולה ביותר בתאונות עבודה במשק.

"הייתי חייב 3 עבודות"

על הפיגומים אנחנו מבררים עם העובדים איך הם לא פוחדים להגיע לארץ בתקופת מלחמה, אחרי שכל העובדים הזרים דווקא ברחו. "אני באתי מפראן בהודו", אומר אימר ארגן אוהן, ונגאוקר מתרגם. "יש לי בן בגיל 17 ובת בגיל 15, וזו האישה שלי", הוא מראה לי תמונה של אשתו על צג הנייד. "בהודו עבדתי ב-3 עבודות כדי להרוויח קצת כסף. במפעלים, בתעשיות. הייתי חייב 3 עבודות כדי להחזיק את המשפחה. כשהציעו לי לבוא לפה אמרתי מיד כן. מודי (נרנדרה מודי), ראש הממשלה שלנו, הסביר שנפתחות עבודות בישראל וישר אמרנו כן".
רניבר ארמן, בן 37, הוא מרג'סטאן שבהודו. הוא עבד בדובאי ובסעודיה ומשם הגיע לכאן, "ואני ממש מבסוט", הוא אומר. "גם שם עבדתי בבניינים. יש לי שני ילדים והיה מאוד עצוב ששוב התפצלנו, בכינו המון, אבל הם יודעים שככה החיים שלנו. גם מודי (נרנדרה) הוא משלנו, והוא אמר שאנחנו יכולים לסמוך על ישראל. ישראל והודו חברות טובות. מאות הודים הגישו בקשה, ולא היה אכפת לנו המצב פה, ידענו שזה מקום טוב לעבוד בו".
4 צפייה בגלריה
עובדים הודים ב נתב"ג
עובדים הודים ב נתב"ג
הפועלים בנתב"ג. "אני ממש מבסוט", אומר אחד העובדים
(צילום: יובל חן)
כשאני שואלת את רמים אם לא היה קשה לעזוב את המשפחה, הוא אומר: "אנחנו רגילים. אני עבדתי בדובאי, בקטאר, בסעודיה. 3 שנים פה, שנתיים פה. המצב הכלכלי שלנו בהודו ממש גרוע, ואנחנו חייבים לצאת לעבוד, אז אנחנו רגילים לא לראות את המשפחה. ברור שאנחנו מתגעגעים מאוד, אבל נדבר איתם כל הזמן בשיחות וידיאו. במדינות ערב שבהן עבדנו לא הייתה הרגשה של חופש. לא אהבתי אף אחת מהן, בעיקר לא את סעודיה, שם אין לך בכלל זכויות. פה חברים שלנו שכבר עובדים אומרים שיש הרגשה של חופש, שמתייחסים יפה, שאתה בן אדם חופשי, לא כופים עליך דברים כמו דת, שבמדינות ערב כופים. מכבדים אותנו. יש פה מכל הדתות, וכל דת מכבדת את האחרת".
אימר: "אישתי מאוד בכתה כשנפרדנו, אבל היא שמחה שאני בא. חייבים לפרנס את המשפחה. והאנשים אצלנו אוהבים את ישראל ואת הישראלים, שבאים הרבה לבקר בהודו. הבטחתי לה שאביא משכורת גבוהה, ושאבוא לחופשות. אנחנו מתכננים להיות פה, לפי החוזה, 5 שנים".
ומה עם המלחמה בעזה?
רמים: "נו פרובלם. אנחנו סומכים על החיילים הגיבורים של ישראל. מודי הסביר שאין לנו מה לדאוג ויש פה ביטחון. ועבדנו במדינות הרבה יותר מסוכנות מפה מבחינת היחס של המעבידים".
אימר: "אני אגיד לך את האמת? אם צבא ישראל קורא לנו להילחם איתו, אנחנו נילחם איתו. שמענו מה קרה פה וכאב לנו מאוד, ומקבלים אותנו פה יפה. יש לנו עוד הרבה חברים שרוצם לבוא ומחכים לאישורים".
מה הם 70 עובדים לעומת מחסור של עשרות רבות של אלפים בענף הבנייה? בתאגידי כוח האדם אומרים שבקרוב יגיעו עוד אלפים, אבל בזמן שייקח כדי למיין ולהדריך אותם, הענף יתקרב עוד יותר לקריסה. "יש הרבה פרויקטים שצריכים להתחיל ביצוע אבל מתעכבים כי אין ידיים עובדות, ויש להם הוצאות וריביות שמשולמות על הקרקעות והעסקאות. כל חודש עיכוב שווה הפסד של מאות אלפי ומיליוני שקלים", אומר דור אוחנה, יזם ושותף בקרן הנדל"ן מרתון.
לדבריו, "פתרון שיכשיר עובדים כחלופה אמיתית לפועלים החסרים יכול לקחת חצי שנה ואפילו שנה. עד שהם יגיעו, יוכשרו, יסתגלו, ימצאו להם מקומות לגור – ייקח זמן. מלבד זאת, להבנתי הם לא דוברי אנגלית, ובטח שלא עברית, לכן התקשורת איתם מוגבלת מאוד ותלויה במתורגמנים שיצטרכו להיות מצוותים לכל אתר. היוזמה של הבאת עובדים זרים מהודו מצוינת, אבל צריך להיכנס לזה בכל הכוח ולקצר טווחים – להפחית משמעותית את הבירוקרטיה ולגרום לדברים לקרות כמה שיותר מהר. העיכוב במסירת פרויקטים חדשים יכול לגרום לביקוש כבוש לדירות, שעלול להתפוצץ ולהעלות שוב את מחירי הנדל"ן כמו אחרי הקורונה".
"עד שיגיעו, יוכשרו, יסתגלו, יימצאו להם מקומות לגור – ייקח זמן. היוזמה של הבאת עובדים מהודו מצוינת, אבל צריך להיכנס לזה בכל הכוח"

תלושי שכר בסינית

"הם יהפכו לעובדים הכי נחשקים בארץ", טוען יניב מזרחי, סמנכ"ל לקוחות בקבוצת ההסתדרות הלאומית ומנהל הפעילות של קרן עמית, "כי ענף הבנייה משווע להם. ישראלים לא רצים לענף. בטח לא לעבודות הפיזיות הקשות. אין ישראלים. למרות החששות שאני שומע בתקשורת, מתייחסים אליהם הכי טוב שיש. במונחים של מדינת ישראל תהליך ההבאה שלהם היה מהיר מאוד".
4 חודשים זה מהיר?
"הצפי היה שיגיעו לפני חודש, אבל היה עיכוב. גם בהודו יש בירוקרטיה. הם היו צריכים אישור על היעדר רישום פלילי, ושם צריך שקצין מבחן יגיע לביקור אצלם כדי לאשר את זה. זה לוקח חודש. הם עברו את זה, היו בדרך למטוס, ואז גילו שצריך חותמת של נוטריון על מסמכי היציאה. היום בבוקר קיבלנו את פניהם. הם מאוד שמחים לבוא, זה מראה על חוסר חשש. עובד הודי מקבל כ-2,000 דולר בחודש, זכויות סוציאליות ומגורים. אלה המשתכרים הנמוכים. יש כאלה שמרוויחים אפילו 12 אלף שקל נטו, שכר מכובד. אין קרן פנסיה שיכולה לבטח אותם, אבל בחוק יש חובת הפקדה לפנסיה, אז אנחנו מפקידים להם לקופה מיוחדת והם מושכים את הכסף כשהם עוזבים את הארץ".
לדברי איתמר שרוני, מנכ"ל ההנהלה הפעילה של הקבוצה, הארגון נכנס לתחום הייצוג של עובדים זרים לפני כעשור. "התחלנו עם העובדים הסינים. ראינו למשל שעובדים רבים נהרגים בתאונות ואין מי שיחזיר את הגופה שלהם לסין. גם ראינו שהתאגידים נותנים להם תלושי משכורת בעברית, שהם לא מבינים. דאגנו שיהיו תלושים בשפות שהם מבינים. שמנו לב שיש בעלי אינטרס במשק שהולכים אל מקבלי ההחלטות ומנסים להנמיך את רף האיכות של ההדרכות לעובדים שמגיעים.
"במקום להחמיר, מנסים להנמיך. קבענו רף הדרכות מחמיר ביותר, והתמודדנו מול קבלנים פרטיים שמבצעים הדרכות. לאט לאט המעסיקים הבינו שאם הם רוצים לישון טוב בלילה, חשוב שהעובדים יודרכו היטב, והצלחנו לחדור לתחום. אנחנו עושים ביקורות במגורים של העובדים כדי לוודא שהם בתנאים נאותים, נותנים מתנה פעם בשנה, בראש השנה הסיני או קרוב לכריסמס, חילקנו לפועלים הסינים 15 אלף מעילי פוך".
"הם יהפכו לעובדים הכי נחשקים בארץ כי ענף הבנייה משווע להם. ישראלים לא רצים לענף. אז מתייחסים אליהם הכי טוב שיש"
איך מתבצעים הגיוס וההבאה שלהם מהודו?
אביטל: "הם עוברים מיונים בחו"ל על ידי הקבלנים הישראלים כדי לוודא שהם מיומנים מספיק, ואחר כך הם מגויסים באמצעות תאגידי כוח אדם ישראליים. אנחנו פוגשים אותם יום אחרי שהם מגיעים לארץ, בקבלת פנים, מציעים להם משהו חם לשתות, ארוחה, ואז הם מקבלים הדרכה עיונית ומעשית בשפה שלהם. אנחנו דואגים שהם יודעים את החוקים של בטיחות בגובה בישראל, ומסבירים להם שהם יכולים לפנות אלינו בכל בעיה. אנחנו מקבלים פנויות מאנשים שאין להם מזרן לישון בלילה, נעליים במידה הנכונה, ועד משכורות שלא קיבלו בזמן מהמעביד".

טיפה בים: בענף חסרים 90 אלף עובדים

70 העובדים ההודים שנחתו בישראל הם בטיפה בים ביחס למחסור הקיים, ובשיחה עם "ממון" אומרים קבלנים כי הם פשוט "מיואשים". בשנים האחרונות העובדים הזרים בענף הבנייה הובאו על ידי הממשלה ללא מעורבות המגזר העסקי. עקב המלחמה, יותר מ־45% מאתרי הבנייה שותקו, לאחר שנאסרה כניסתם של 90 אלף עובדים פלסטינים — כשליש מעובדי הענף. בעקבות זאת אישרה הממשלה להביא 20 אלף עובדי בנייה זרים נוספים, כש־10,000 מהם יגויסו על ידי חברות כוח אדם פרטיות מהודו יחד עם חברות כוח אדם מישראל.
בינואר האחרון נערכו מיונים ל־10,000 עובדים בהודו, סרי־לנקה ואוזבקיסטן, חלקם במסגרת הסכמים עם גופים פרטיים. על פי הקבלנים, עד כה מוינו יותר עובדים במסגרת הסכמים פרטיים. בראיון ל"ממון" ול-ynet אמר בתחילת השבוע מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, כי הצפי הוא להגעה של כ־300 עובדים בלבד השבוע. בשבוע שעבר אישרה הממשלה תוספת של עוד 10,000 עובדים במסלול הפרטי, החלטה שעוררה ביקורת וסערה במשרדי הממשלה, ובהם משרדי המשפטים והפנים, שטוענים, בין היתר, כי גיוס במסלול הפרטי מעלה את הסיכון לניצול העובדים. במשרד הביטחון מעדיפים לפתוח את השערים לעובדים הפלסטינים. מנכ"ל משרד השיכון אמר ל"ממון" כי יש מקום אפילו להבאת עובדים מקצועיים ללא מיון, אמירה שעוררה גם היא ביקורת.
4 צפייה בגלריה
יהודה מורגנשטרן
יהודה מורגנשטרן
ביקורת על ההחלטה להגדיל את מכסת עובדי הבניין הזרים במסגרת הסכמים פרטיים. מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן
(צילום: ריאן פרויס)
ביקורת על ההחלטה להגדיל את מכסת עובדי הבניין הזרים במסגרת הסכמים פרטיים הגיעה השבוע גם מצד נציגי ארגון "קו לעובד" והקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב, שבמכתב חריף לשרי הממשלה וליועצת המשפטית לממשלה הבהירו כי מדובר בהסדר "בעייתי ביותר, שמזה קרוב לשנתיים נבחן כביכול בידי צוות בינמשרדי שהוקם מכוח החלטת ממשלה למאבק בסחר בבני אדם", וכי ההחלטה מאפשרת לתאגידי הבניין לגייס עובדים באופן פיראטי "בניגוד לכלל לפיו מהגרי עבודה בענף יגויסו אך ורק באופן מפוקח, כדי למנוע תופעות של גביית תשלומים אסורים, שסופם שעבודי חוב המובילים לניצול ואף לעבדות וסחר בבני אדם".
עוד נכתב: "גיוס זה לא הביא בינתיים עובדים לישראל בענף הבניין, אך כן הוביל להקפאתו של ההסכם הבילטרלי עם מולדובה בענף, ולתקרית חמורה עם אוזבקיסטן. את מה שניתן היה להכיל מיד עם פרוץ הלחימה, לא ניתן להצדיק כעת, ודאי לא כאשר החלטות הרות גורל, שאם ימומשו ישלשו את מספר מהגרי העבודה בענף הבניין, מתקבלות ללא דיון ציבורי שקוף שבו נשמעות עמדות גורמי המקצוע, כמו גם מומחים מחוץ לממשלה, שיאפשרו לבחון את ההשלכות על שוק העבודה בישראל ועתידם של הסכמים בילטרליים שנחתמו בעמל רב".
בארגון הוסיפו כי הגיעו אליהם "עדויות של עובדי חקלאות שגויסו מהודו במסלול הפרוץ שנוצר עבור ענף החקלאות (מסלול שפקע בינתיים), ושלימדו על גביית דמי תיווך עצומים מהם". לדברי הארגון, הזינוק במספר הגופים שביקשו להירשם בישראל כתאגידי כוח אדם זר מאז החליטה הממשלה בנובמבר לאפשר לתאגידים לגייס בעצמם עובדים במדינות המוצא, מלמד כשלעצמו על פוטנציאל הנזק.
בארגון טוענים עוד כי ההחלטה מהשבוע שעבר היא מחטף: "על פניו, הסעיף שהתקבל לא נדון, קודם לדיון בממשלה, אצל גורמי המקצוע (או חמור מכך, נדון והושמט עקב קבלת עמדותיהם). מדובר בהתנהלות בלתי סבירה באופן קיצוני, המלמדת על מחטף, על התעלמות משיקולים רלוונטיים, על שיקולים זרים ועל היעדרה של תשתית רלוונטית ואף חיונית לדיון".
פורסם לראשונה: 08:14, 16.02.24