שופרסל הסירה שלטי מחיר לבשר בקר טחון טרי מצונן מוזל והשאירה שלטי מחיר גבוה: נראה כי בשופרסל מעדיפים ליידע צרכנים על בשר טחון שנמכר במעדנייה במחיר גבוה: 49.90 שקל לק"ג, ולהחביא את המחיר הנמוך. מבדיקת ynet עולה כי השלט שמעיד שהרשת מוכרת גם בשר טחון במחיר נמוך 28 שקל לק"ג הועלם.
שופרסל טוענת שהיא עדיין מוכרת בשר במחיר הנמוך וכי השלט כבר לא רלוונטי כי המחיר הזה כבר לא מפוקח על-ידי משרד הכלכלה, ועל גבי השלט נכתב כי המחיר הוא במסגרת מכרז משרד הכלכלה, שבוטל לאחרונה. אולם, הרשת לא הציבה במקומו שום שלט אחר מטעמה שמציג את המחיר הנמוך לצרכן. כמובן ששלט מחיר גבוה לבשר טחון "פרימיום" אנגוס - עדיין ניצב שם בגאון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
השלט של הבשר הטחון הזול נעלם
השלט של הבשר הטחון הזול נעלם
השלט של הבשר הטחון הזול נעלם
(צילום: מירב קריסטל)
לפי חוק, רשתות השיווק מחויבות להציב שלטי מחיר לצד כל מוצר ועצם העובדה שאין כל שלט כזה במעדנייה, עלולה להעיד כי יש כאן אי עמידה בחוק לכאורה או כוונה להעלים את המוצר מעין הצרכן כדי לכוון אותו לבשר הטחון היקר יותר ב-78%.
שופרסל הייתה אחת מהזוכות במכרז משרד הכלכלה במסגרתו היא קיבלה מכסה לייבוא בשר טרי ללא מכס. 25% מהמכסה היא התחייבה למכור לצרכן כבשר טחון מוזל: ב-28 שקל לק"ג. לפני כשבוע בוטל המכס על בשר טרי מצונן לכל השוק, כך שכל היבואנים והרשתות יכולים לייבא ולמכור בשר טרי בלי מכס. לכן, המכסות בוטלו וההתחייבות של שופרסל למחיר נמוך לצרכנים בוטלה. יחד עם זאת - שופרסל אמורה למכור לכאורה באותו מחיר כי היא ממילא לא שילמה ולא משלמת מכס. הורדת המכס אמורה להתגלגל לצרכן, אך זה לא תמיד המקרה.
שופרסל מכרה ומוכרת לצד הבשר הטחון המוזל גם בשר טחון המכונה "פרימיום". היא ניסתה בעבר לכוון צרכנים לבשר הלכאורה פרימיום הזה. בעבר קצבים המליצו לצרכנים לקנות אותו ולא את הבשר המוזל, כי טענו שהבשר המוזל "שמן". כעת כאמור, הם פשוט הסירו את שלט המחיר של הבשר המוזל. אין שלט לבשר הזול, רק לבשר היקר.
2 צפייה בגלריה
השלט של הבשר הטחון הזול נעלם
השלט של הבשר הטחון הזול נעלם
הציפייה בענף שהורדת המכס לא תתגלגל לצרכנים, ושהמחיר יעלה
(צילום: מירב קריסטל)

הקצבים: "לא מחויבים למחיר הנמוך"

בסניף שופרסל שלי בורוכוב גבעתיים נעלם כבר לפני כשבועיים השלט המעיד על מחיר של 28 שקל לק"ג. השלט לבשר טחון פרימיום ב-49.90 שקל לק"ג נשאר שם עומד ויציב. כששאלנו את הקצב האם הבשר המוזל עדיין נמכר בסניף הוא ענה לנו שאכן כן. הקשינו: אם הבשר עדיין נמכר בזול, מדוע הוסר שלט המחיר הנמוך? הרי כשאין שום שלט מחיר - צרכנים לא מודעים למחיר הזה.
הקצב השיב: אנחנו לא מחויבים יותר למחיר המכרז של משרד הכלכלה ולכן הסרנו את שלט המחיר הנמוך. כששאלנו: אבל אתם עדיין מוכרים גם במחיר הנמוך, אז למה לא הצבתם שלט חדש שמעיד שאתם עדיין מוכרים בשר טחון ב-28 שקל לק"ג, פשוט בלי האזכור לכך שהמחיר מפוקח על ידי משרד הכלכלה? הוא לא ידע לענות. הוא אישר שהבשר במחיר הנמוך עדיין נמכר בסניף.
מבדיקה שנערכה הבוקר (ב') בסניף שופרסל שלי סירקין גבעתיים עלה כי גם משם נעלם השלט. הקצב הסביר: "לא נמכור יותר ב-28 שקל לק"ג, אנחנו כבר לא מחויבים למחיר הזה". לשאלה האם הסניף עדיין מוכר במחיר הזה, הוא השיב שכן, אבל זה יסתיים בקרוב ולכן הוסר השלט. לשאלה האם אפשר לקנות את הבשר הזה היום, ענה כי מכונת הטחינה מקולקלת. את הבשר היקר ניתן היה לקנות.
לקוחה שקנתה ביום שישי האחרון (29 ביולי) בסניף שופרסל ברמלה סיפרה ל-ynet: "ביום שישי האחרון הייתי בקצבייה של שופרסל רמלה. בשילוט שלהם הופיע אזכור לבשר טחון פרימיום במחיר 49 שקל לק"ג. שאלתי את הקצב מה לגבי בשר טחון מוזל לפי 28 לקילו והוא אמר שההסכם של שופרסל עם המדינה הסתיים והמכרז טרם חודש ולכן לא מוכרים את הבשר המוזל. גם קצב נוסף שהיה שם ושמע את השיחה אישר את הדברים. אז לא רק שאין שלט, גם אי אפשר לרכוש במחיר של 28 שקל לק"ג".
הציפייה בענף היא שהורדת המכס לא תתגלגל לצרכנים ושהמחיר יעלה. מבדיקה באתר השוואות המחירים פרייסז עולה כי בחלק מהרשתות עדיין מוכרים בשר טחון במחיר נמוך. ברמי לוי (שלא השתתף במכרז) מוכרים בשר טחון טרי ב-26.90 שקל במקום ב-39.90 שקל, מחיר מבצע. באושר עד מוכרים לכאורה ב-19.90 שקל וביינות ביתן ב-25 שקל לק"ג. בחלק מהרשתות המחירים גבוהים מאוד: 119-59 שקל לק"ג אבל לא ברור איזה סוג בשר זה.
משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל מוכרת בשר טחון איכותי במחיר הזול ביותר בארץ - 28 שקל לק״ג. עם החלטת שר האוצר לביטול המכס על ייבוא בשר טרי, השילוט שהוצב במסגרת מכרז משרד הכלכלה איננו רלוונטי".