1 צפייה בגלריה
דיכאון היריון
דיכאון היריון
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
לבית משפט השלום ברמלה הוגשה לאחרונה תביעה על סך 2.5 מיליון שקל נגד קופת החולים "מכבי" בטענה לרשלנות רפואית שגרמה להפסקת היריון. התובעת, בשנות ה-20 לחייה, פנתה בשבוע 22 לרופא משפחה בגין כאבי גב, שבמקום להפנותה למעקב הריון בסיכון לנוכח מחלות רקע שמהן היא סובלת, אבחן כי מדובר בכאב שרירים וטיפל בה באמצעות דיקור סיני. כעבור יומיים היא איבדה את העובר.
במהלך השנים 2019-2018 אובחנה האישה כסובלת מתסמונת שיוגרן וקרישיות יתר. בתחילת 2020, עם תחילת הריונה השלישי, היא נבדקה במרפאת נשים של קופת החולים ולמרות מחלות הרקע לא הופנתה למרפאת הריון בסיכון.
במאי אותה השנה, בשבוע ה-22 להריון, היא פנתה לרופא משפחה בקופת חולים מכבי שבה הייתה מטופלת והתלוננה על כאבים בגב תחתון. היא ציינה בפני הרופא כי היא חוששת שזו דלקת בכליה כפי שקרה לה בעבר, אך הוא אבחן כי מדובר בכאב כרוני ממקור שרירי וטיפל בה באמצעות דיקור סיני בלבד.
כעבור יומיים עברה התובעת אירוע פתאומי של ירידת מים והופנתה לבית החולים קפלן. הרופאים הבהירו לה ולבעלה כי לאור מיעוט קיצוני של מי שפיר ברחם, סיכויי השרידות של העובר נמוכים מאוד, והמליצו על הפסקת הריון. לאחר לבטים קשים עברה התובעת באותו יום לידה שקטה.
כחודש לאחר מכן נבדקה התובעת על ידי גינקולוגית שחשדה כי ירידת המים נגרמה כתוצאה מזיהום שהחל בשתן, ממצבה הרפואי של התובעת או משילוב של שניהם.
באפריל השנה הגישו בני הזוג באמצעות עו"ד יהונתן מרסיאנו תביעה נגד "מכבי" בטענה לרשלנות רפואית. הם צירפו חוות דעת של מומחה בתחום הגינקולוגיה שבחן את אופן הטיפול באישה, והוא קבע שרופא המשפחה התייחס לכאבי הגב כאל כאבים שגרתיים תוך שהתעלם מסימני האזהרה לאור מצבה הרפואי, ולא שלח אותה לבדיקה של רופא נשים במרפאת הריון בסיכון כדי לשלול את האפשרות שהיא סבלה מצירים. כמו כן, הוסיף, הרופא לא הפנה אותה לבדיקת שתן פשוטה כדי לשלול דלקת, אשר גם היא הייתה עלולה להביא להופעת צירים.
המומחה קבע כי דיקור לאישה בשבוע 22 שסובלת מתסמונת שיוגרן וצריכה להימצא בסטטוס של מעקב היריון בסיכון, הוא טיפול רשלני שמנוגד לפרקטיקה הרפואית המקובלת. הוא הוסיף כי סביר להניח בסבירות גבוהה שלו נשלחה לבדיקה של רופא נשים, האישה הייתה מקבלת טיפול רפואי מתאים שהיה מאפשר לה להמשיך את ההיריון וללדת תינוק חי ובריא.
לטענת בני הזוג, אובדן העובר נבע מהתרשלות קופת החולים והרופא מטעמה, והאירוע הטראומתי גרם להם סבל ועוגמת נפש רבים. פסיכיאטר מטעמם אבחן כי האישה סובלת מסימנים קליניים של הפרעת הסתגלות עם מרכיבים של דיכאון ואלמנטים פוסט-טראומטיים. הוא קבע כי קיימת הפרעה בינונית בתפקוד הנפשי והחברתי שלה וכן פגיעה קלה בכושר העבודה, והיא סובלת מנכות צמיתה בשיעור של 15%.
התובעים דורשים פיצוי של עד 2.5 מיליון שקל בגין נזקיהם שכוללים בין היתר כאב וסבל, צער, עוגמת נפש, אובדן כושר השתכרות, פנסיה וזכויות סוציאליות לעתיד, והוצאות רפואיות.
ממכבי שירותי בריאות נמסר בתגובה: "כתב התביעה התקבל לאחרונה, אנו לומדים את פרטיו ונמסור התייחסותנו המלאה בבית המשפט".
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ בני הזוג: עו"ד יהונתן מרסיאנו • ynet הוא שותף באתר פסקדין