איך קורה שאישה שנפטרה כבר לפני כמה שנים ממשיכה לקבל מהביטוח הלאומי קצבה חודשית? מסתבר שזה קורה כשדברים נופלים "בין הכסאות" של משרדי הממשלה.
מקרה שכזה נחשף כעת לאחר שהמשטרה עצרה תושב טירת הכרמל בן 58 בחשד כי משך 730 אלף שקל, השייכים לאמו המנוחה. בביטוח הלאומי טוענים, כי האישה נפטרה בחו"ל אך משרד הפנים לא ידע שעזבה את הארץ ולכן המידע הזה לא הועבר אליהם.
1 צפייה בגלריה
מעצר אדם שחשוד כי הונה את ביטוח לאומי
מעצר אדם שחשוד כי הונה את ביטוח לאומי
מעצר החשוד בהונאת הביטוח לאומי
(צילום: דוברות המשטרה)
לפני כחודש פתחה המשטרה בחקירה סמויה לאחר שהביטוח הלאומי הציג מידע נגד התושב, שעפ"י החשד משך במשך שנים קצבה ששולמה לאמו שנפטרה כבר בשנת 2017 על ידי המוסד לביטוח לאומי. מהחקירה עולה כי החשוד משך מהכספומט את הכספים מהחשבון של אמו באמצעות כרטיס הבנקט שלה. החשוד שוחרר בתנאים מגבילים והחקירה נמשכת.
בביטוח הלאומי טוענים כאמור כי לא מדובר בתקלה שלהם ומסבירים כי האישה נפטרה בחו"ל לאחר שיצאה מהארץ עם דרכון זר, ולכן לא יכלו לדעת על המקרה. עוד טענו כי הם מבקשים בכל מספר שבועות אסמכתא שהאדם חי ממשרד הפנים. מידע על פטירה ו/או ירידה מהארץ זורם מרשות האוכלוסין, אך במקרה הזה האישה ירדה מהארץ עם דרכון זר והמידע הזה לא היה ידוע במשרד הפנים. בביטוח הלאומי טענו כי כשהדבר נודע המידע הועבר למשטרה.
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי מסר: "הביטוח הלאומי נושא באחריות לכספי הציבור ומתייחס אליהם בזהירות יתרה וביראת קודש. ככלל, רובו של הציבור הוא ישר ונורמטיבי, שפונה לקבלת הזכויות הסוציאליות שמגיעות לו בדין בהתאם לעמידה בתנאי הסף. עם זאת, לכל כלל יש יוצא מן הכלל, שמנסה את כוחו בדרכים עקלקלות להונות את הביטוח הלאומי. כדי לעקור את התופעות האלה מן השורש מופעל מערך ארצי של פיקוח ובקרה הכולל הצלבות נתונים, עבודת שטח ומודיעין. אנחנו נוקטים בכל האמצעים ונעזרים בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי לייצר הרתעה ולמזער ככל הניתן את התופעות הללו שפוגעות באינטרס של כלל הציבור במדינת ישראל".