הנהלת עיריית תל אביב אישרה היום (שני) את תוכנית מדיניות הדיור העירונית שהוצגה על ידי ראש העיר רון חולדאי וכוללת בין היתר הקצאה של 15% מהדירות שייבנו במסגרת כל תוכנית מגורים על קרקע פרטית שתאושר בעיר לדיור "בהישג יד" שמשמעותו הנחה של כ-40% ממחיר השכירות בשוק. בעירייה ציינו כי 25% מקרב הזכאים שיעלו בגורל בהגרלה לדירות המוזלות יהיו בני המקום (תושבי תל אביב-יפו).
בפרויקטים חדשים שייבנו על קרקע עירונית (שיעור נמוך יחסית מכלל הפרויקטים שנבנים) יעמוד שיעור הדיור בהישג יד על 50% מכלל הדירות, ושיעור ההנחה יעמוד על 50% ממחיר השוק. לפי התוכנית, הנכסים העירוניים ישמשו לצרכי השכרה לצמיתות, בניגוד למתווה הדיור בהישג יד בקרקע פרטית, אשר בו הדירות יושכרו לתקופה של 20 שנים בלבד. בעירייה לא ציינו אם פרויקטים להתחדשות עירונית יכללו בתוכנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
העיר תל אביב מלמעלה
העיר תל אביב מלמעלה
תל אביב. "חוסנה של העירבתושבות והתושבים שמתגוררים בה"
(צילום: עידו ארז)
מבחינת הקריטריונים לזכאות, בניגוד למתווה הדיור בהישג יד בקרקע פרטית, אשר אינו כולל מבחן הכנסה, קריטריוני הזכאות העירוניים יכללו בין היתר גם מבחן הכנסה וייתכן שיוקצו לאוכלוסיות מיוחדות בהתאם ל"מטרות עירוניות משתנות". היעד העירוני הוא לייצר 400 יחידות דיור במחיר מוזל בשנה, כאשר נכון להיום דירות מוזלות אלה מהוות בקושי 2% מהיצע הדירות בעיר, ולא ברור בשלב זה מתי ניתן יהיה להגיע ליעד המבוקש.
התוכנית גובשה בחודשים האחרונים, ולטענת גורמי האופוזיציה בעירייה מהלך גיבושה נמשך זמן רב מידי. על מנת ליישם את המדיניות, תוקם בעירייה בשבועות הקרובים מינהלת חדשה לדיור, שתעבוד מול משרדי הממשלה. בעירייה ציינו כי "דיור בהישג יד נועד לתת מענה הולם לצרכי הדיור של אוכלוסיות ברמת הכנסה של עשירונים 7-3, שאינה מאפשרת להן לרכוש או לשכור דיור בתנאי שוק, מבלי שהדבר יפגע בהוצאות חיוניות אחרות, כגון: מזון בריאות וחינוך".
התוכנית כוללת גם סיוע בשכר דירה לעשירוני הכנסה 3-1, כאשר לפי העירייה, בכוונתם להשתלב במנגנון הממשלתי הקיים ולהשוות את הסיוע הממשלתי בשכ"ד לכ-5,000 משקי בית בעיר, אשר מקבלים סיוע של כ-1,000 שקל בממוצע ממשרד הבינוי והשיכון, בהתאם לקריטריונים ממשלתיים.

2 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
רון חולדאי. המבחן של התוכנית יהיה במימוש
(צילום: הדר יואביאן )
בעירייה ציינו גם כי בכוונתם לעודד הקמת מיזמים של שכירות ארוכת טווח במחיר שוק "בדרך של יצירת ייעוד קרקע חדש של דיור להשכרה, אשר יקנה תשואות גבוהות יותר לגורמים עסקיים, ובכך יעודד אותם לבנות לצרכי השכרה לצמיתות. זאת, על מנת להציע דיור להשכרה שהוא ארוך טווח, ראוי בהיבטי תחזוקה והוגן מבחינת קצב עליית שכר הדירה". בעירייה אף מצהירים כי יפעלו לקדם הצעת חוק לרגולציה בשוק השכירות הפרטית.
לפי העירייה, "כל פתרונות הדיור המוצעים הם מעולם השכירות במחיר מוזל ובמחיר שוק, שכן לעירייה אין יכולת לסייע לתושבים לרכוש דירה בעיר. ועדיין – נדרשת מעורבות ממשלתית משמעותית, להשלמת התמונה".
ראש העירייה רון חולדאי טען: "על אף שבישראל תחום הדיור מוסדר באופן כמעט בלעדי על ידי הממשלה, ולא על ידי הרשויות המקומיות, החלטתי שאנחנו חייבים לפעול, לא לתת לכוחות השוק להמשיך לשחק לטובת החזקים, ולא להותיר את בני המעמד הביניים והנמוך מאחור. חוסנה של העיר הזו בתושבות והתושבים שמתגוררים בה, והופכים אותה למה שהיא. אעשה כל שביכולתי על מנת לשמור עליה ככזו. לכן, החלטנו לעשות צעד משמעותי נוסף להרחבת מגוון היצע הדיור המוזל בעיר ולגבש מסמך מדיניות עם החלטות אופרטיביות. אני קורא לממשלת ישראל לשלב איתנו כוחות ולקדם את מגוון יוזמות חקיקה משלימות לרבות זו שהצגנו לגבי רגולציה בשכירות בשוק החופשי".