יקר לחיות בתל אביב? לפי דירוג מגזין האקונומיסט - הכי יקר לחיות בה בעולם. תל אביב דורגה ראשונה ברשימת הערים היקרות בשנת 2021 לאחר שעלתה מהמקום החמישי שבו דורגה בשנה שעברה, ועקפה את פריז וסינגפור שהגיעו למקום השני, ואת ציריך והונג קונג שסוגרות את החמישייה הפותחת.
לפי האקונומיסט, תל אביב עלתה בדירוג בין היתר בשל עוצמתו של המטבע הלאומי, השקל, מול הדולר, וכן בעקבות עליות מחירי התחבורה והמצרכים. יחד עם זאת, יצויין כי המדד של אקונומיסט מתבסס על השוואה אל העיר ניו יורק וכי הוא כולל 200 מחירים של מוצרים אשר לא בהכרח רלוונטיים למרבית הציבור הישראלי, כדוגמת עלויות של עוזר בית אישי ושל בתי ספר פרטיים.
3 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תל אביב
(צילום: ירון ברנר)

"אף אחד לא נפל מהכיסא"

בראיון לאולפן ynet התייחס לדירוג השף חיים כהן, בעלים של מספר מסעדות בתל אביב בהן "יפו תל אביב" ו"הדיקסי": "זה עצוב, אבל אני לא חושב שמישהו נפל מהכיסא, אנחנו חווים את יוקר המחייה ואת זה שתל אביב ובכלל ישראל מאוד יקרה".
העלויות שלך בסוף מתגלגלות אלינו במחירים הגבוהים במסעדות. "נכון. אנחנו נמצאים בשרשרת המזון. זה מתבטא בסחורות, בשכר עבודה, בשכר דירה. בסופו של דבר אנשים באים למסעדה ואומרים 'רגע, כמה זה עולה? למה זה כל כך יקר?', מה שעצוב פה זה שבסוף החלק הגדול של המסעדות העממיות, שלא יוכלו לעמוד בתשלומי שכר ושכר דירה ייסגרו ויהיו מסעדות רק לעשירים".
אבל המחיר בישראל הוא פשוט אסטרונומי, זה אומר כל תייר שמגיע לכאן. אין כאן שורת רווח יותר מידי גדולה על חשבון הצרכן הישראלי? "אין פה קסם, צריך לעשות פה רפורמות, צריך להוזיל את כל מה שאפשר כדי שבאמת אנחנו נוכל להיות איפשהו באמצע. השיא הזה הוא לא חיובי, פשוט הכל יהיה רק לעשירים ולא זאת המטרה של מדינת ישראל. כשאני הייתי צעיר אמרו לי 'תעבוד קשה ובטוח תגיע לדירה'. היום כשאתה אומר לצעירים 'תעבדו קשה', אתה לא יכול להגיד להם שהם יגיעו לדירה. צריך לעשות פה משהו ואני חושב שהממשלה הזאת כן לוקחת את זה ברצינות".

טהרן זינקה, דמשק הכי זולה

מדד יוקר המחיה העולמי לשנת 2021 שנערך על ידי יחידת המודיעין של האקונומיסט (EIU) מתבסס על השוואת מחירים בדולרים של יותר מ-200 מוצרים ושירותים יומיומיים ב-173 ערים - 40 ערים יותר מאשר בשנה שעברה.
העיר להשוואה היא ניו יורק, כך שערים עם מטבע מקומי חזק מול הדולר לרוב מופיעות גבוה יותר בדירוג. העשירייה הראשונה נשלטת בעיקר על ידי ערים מאירופה וממדינות מפותחות באסיה.
במקום השישי דורגה ניו יורק ואחריה ז'נבה, קופנהגן, לוס אנג'לס ואוסקה שביפן במקום העשירי. בשנה שעברה, דורגו פריז, ציריך והונג קונג במקום הראשון המשותף.
טהרן, בירת איראן, עלתה מהמקום ה-79 למקום ה-29 בדירוג, העלייה הגבוהה ביותר, לאחר שהסנקציות האמריקניות העלו את המחירים וגרמו למחסור. דמשק דורגה כעיר הזולה ביותר למגורים בעולם.
3 צפייה בגלריה
במקום האחרון. דמשק
במקום האחרון. דמשק
במקום האחרון. דמשק
(צילום: EPA)
עורכי המחקר מציינים, כי הנתונים של השנה נאספו באוגוסט וספטמבר עם עליית מחירי ההובלה והסחורות בעולם, דבר שהשפיע על עליית מחירים ממוצעת בשיעור של 3.5% בערים שנבדקו במונחי מטבע מקומי - שיעור האינפלציה המהיר ביותר שנרשם בחמש השנים האחרונות. עוד מוסבר, כי הגבלות חברתיות עקב מגפת הקורונה "שיבשו את אספקת הסחורות, והובילו למחסור ולמחירים גבוהים יותר. אנחנו יכולים לראות בבירור את ההשפעה במדד השנה, כשהעלייה במחירי הדלק חמורה במיוחד".
נתון האינפלציה הממוצע אינו כולל ארבע ערים בעלות שיעורים גבוהים במיוחד שלה: קרקאס, דמשק, בואנוס איירס וטהרן.