ישראל במצב מלחמה אך לחברת המזון סוגת זה לא מפריע להעלות מחירים: סוגת מבקשת לייקר שעועית וקינואה ב-40% לצד קטניות נוספות שיתייקרו בעד 20%, בין היתר חומוס ועדשים. החברה תייקר גם מוצרי טונה בשמן זית ב-14% ממוצע, סוכר לבן בצנצנת 1 ק"ג ב-13% וסוכר דמררה בצנצנת 1 ק"ג ב-11%. עוד תייקר החברה קמח שמרים, סוכר לבן בצנצנת של 1 ק"ג וסוכר חום לאפייה.
את הבקשה הזאת לייקור, בשיעור שנחשב לקיצוני בתחום המזון, הגישה לאחרונה החברה לרשתות השיווק וביקשה שההתייקרות תיכנס לתוקף ב-14 בינואר. לרוב הרשתות יש מלאי קודם, כך שההתייקרות תבוא לידי ביטוי לצרכן בעוד מספר שבועות, בתנאי שהרשתות יאשרו את ההתייקרות.
1 צפייה בגלריה
סוכר של סוגת
סוכר של סוגת
סוכר של סוגת
סוגת היא שליטת תחום הסוכר עם נתח שוק גדול. גם מותגים פרטיים בדרך כלל מיוצרים על ידי סוגת, בין היתר המותג הפרטי של שופרסל. היא גם מוכרת סוכר בצנצנת במחיר גבוה בהרבה מסוכר באריזת נייר.
המתחרות שלה בקטניות הן ויליפוד, שבינתיים לא מעלה מחירים, כמו גם מיה וחברת הנמל. בקמחים יש לה מספר מתחרים כמו שטיבל, אסם וחברות נוספות.
1 ק"ג סוכר סוגת באריזת נייר נמכר לצרכנים כיום ב-6.5-4.9 שקלים, ובצנצנת: ב-13.5-9.9 שקל. סוכר כהה לאפייה של סוגת נמכר לצרכנים גם ב-14.9 שקל לק"ג וסוכר דמררה סוגת ב-15.9 שקל לק"ג. בין המותגים שמתחרים בסוגת בסוכר: אלומות, סטודן, מיה והטחנות הגדולות.
קינואה סוגת נמכרת ב-15.9-11.9 שקל ל-500 גרם, שעועיות סוגת נמכרות לצרכנים בכ-11.90 שקל ל-500 גרם או בכ-9 שקלים ל-500 גרם שעועית לבנה, וגרגירי חומוס סוגת נמכרים לצרכנים ב-20-12 שקל לק"ג.
נציין כי מחירי סוכר לבן בעולם טיפסו בשנה האחרונה בהדרגה. משפל של כ-10.4 סנט לפאונד במאי 2020 הם הגיעו לשיא של עשור בנובמבר 2023 - 27.69 סנט לפאונד. כעת הם נמצאים שוב בירידה אך עדיין גבוהים: 21.16 סנט לפאונד.
מחירי החיטה נמצאים בירידה של כ-15% מאז 2022. בושל חיטה נמכר כעת בכ-6.3 דולר בבורסת הסחורות. מחירי הקינואה נמצאים בירידה. למשל: מ-6.74 דולר לק"ג בארה"ב ב-2014 ל-2.1 דולר לק"ג כעת.
מחירי הטונה בעולם דווקא בירידה (בעיקר בתאילנד, ספקית הטונה העיקרית), אך טונה בשמן זית מתייקרת כנראה בשל מחסור עולמי בשמן זה. בצורת ומזג אוויר יבש באגן הים התיכון הביאו לירידה של עשרות אחוזים בתפוקת שמן זית בספרד ואיטליה ועלייה של 130% במחיר.
מחירי הסחורות מהווים את עיקר התמחור של מוצרים אלה, לצד מחירי התובלה הימית שהוזלו מאוד מאז הקורונה ועלו מעט לאחרונה בעקבות התקיפות בים האדום.

גם שסטוביץ, יכין ובית השיטה מעלות מחירים

בכך מצטרפת סוגת לשסטוביץ, שביקשה לייקר את מוצריה ב-20%, לבית השיטה וליכין (זנלכל) - שייקרו מוצרי עגבניות ושימורי ירקות.
חברת שסטוביץ, המייבאת קולגייט, ברילה ומותגים נוספים, הודיעה לרשתות השיווק שתייקר ב-1 פברואר 15% ממוצריה ב-2%-20%. מדובר בהתייקרות שהחברה תכננה לאחרי החגים (נובמבר) ונדחתה בעקבות המלחמה, שעדיין נמשכת. בין המותגים שמתייקרים: אג'קס ב-20%, סלים דליס: 15%, ריו מארה 5% ומוצרי טיפוח הגוף של פלמוליב 17%.
ברשתות טוענים שגם החברות יכין (זנלכל) ובית השיטה שמופצות על ידי אסם יעלו את מחיריהן. יכין תייקר את כל שימורי ורטבי העגבניות וכן את מחירי כל שימורי הירקות שלה (תירס, חומוס, אפונה ועוד) ב-5%-15%. בית השיטה תייקר את כל המגוון זיתים, מלפפונים חמוצים ושמן זית שלהן ב-5% עד 16%. חרוזית למשל תתייקר ב-12%.בשוק מצפים להתייקרויות גם בדיפלומט (מוצרי ג'ילט וסטארקיסט) שבינתיים לא הודיעה על התייקרות.