מחקר של אגף הכלכלנית הראשית באוצר נותן תשובה לאחד הוויכוחים הגדולים העולם האקדמיה - מה הפער בשכר בין בוגרי תואר הייטק באוניברסיטה ובמכללה? התשובה היא שבוגר הייטק באוניברסיטה משתכר ב-28% יותר. עם זאת, כשמשווים לאוניברסיטאות רק מכללות פרטיות התשואה לתואר בהייטק זהה. המחקר מגלה שהתוספת לשכר לבעל תואר אקדמי באוניברסיטה עומדת על 28% ולבעל תואר במכללה על 20% - לעומת בעל תעודת בגרות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
המחקר בדק את הפרמיה בשכר לתואר אקדמי בישראל למי שהיו בני 30-34 בשנת 2019, כלומר ילידי 1985-1989. הניתוח מתייחס רק למי שהשתכרו יותר מאלף שקל בממוצע לחודש ואינו כולל מי שלא עבדו, כלומר הוא אינו כולל את היתרון המובהק של בעלי השכלה אקדמית על מי שאין לו תואר בתחום שעור התעסוקה, יתרון שבלט במיוחד בתקופת הקורונה.
1 צפייה בגלריה
סטודנטיות וסטודנטים במדשאות באוניברסיטת בר אילן
סטודנטיות וסטודנטים במדשאות באוניברסיטת בר אילן
סטודנטיות וסטודנטים במדשאות באוניברסיטת בר אילן
(צילום: שאול גולן)
על פי המחקר, הכנסתם החודשית של בוגרי תואר אקדמי מאוניברסיטה (כ-15 אלף שקל בממוצע לחודש) הייתה גבוהה בכ-23% מזו של בוגרי תואר אקדמי ממכללה (כ-12,300 שקל בחודש. הנתון כולל מכללות לחינוך), ופי כ-1.5 מהכנסתם של בעלי תעודת בגרות בלבד (כ-9,800 שקל בחודש). עם זאת, ההשוואה אינה לוקחת בחשבון הבדלים משמעותיים אפשריים במאפייני קבוצות ההשכלה השונות.
לכן החוקרים ביצעו ניתוח סטטיסטי שלוקח בחשבון את נתוני הרקע ומאפייני הפרטים ובוחן את המתאם בין ההכנסה לתואר האקדמאי בניכוי מאפיינים אלה. על פי ניתוח זה, הפרמיה להשכלה של בוגרי תואר אקדמי מאוניברסיטה עומדת על כ-28% וממכללה על כ-20%, בהשוואה לזכאים לתעודת בגרות.
עם זאת קיימת שונות ניכרת בפרמיה להשכלה בין מכללות פרטיות (מכללות לא מתוקצבות) וציבוריות (מכללות מתוקצבות). במכללות הפרטיות הפרמיה להשכלה דומה ואף עולה במקרים בודדים על הפרמיה האוניברסיטאית בחלק מתחומי הלימוד. ממילא, הפרמיה במכללות המתוקצבות נמוכה עוד יותר.
מקצוע הלימוד חשוב לעתים יותר מסוג מוסד הלימודים. כך למשל, הפרמיה הממוצעת ללימודי מקצועות ההייטק שהיא הגבוהה ביותר עומדת על 66% לעומת בעלי תעודת בגרות. הפרמיה לתואר במדעי הרוח היא 10% בלבד. המחקר נותן תשובה לאחד הוויכוחים הקשיים בעולם האקדמיה הישראלי – שוויו של תואר בהייטק במכללה מול תואר בהנדסה. בוגר תואר במקצועות ההייטק באוניברסיטה משתכר בממוצע 28,800 שקל לחודש שזה 28% יותר מבוגר תואר הייטק במכללה – 22,400 שקל. עם זאת כאמור לבוגר אוניברסיטה בהייטק אין יתרון על בוגר מכללה פרטית. עם זאת, צריך לזכור שאוניברסיטת רייכמן הפרטית הייתה אז מכללה ויתכן שהנתונים שונים היום.