חוק הסדרים כזה עוד לא היה לנו. כבר לא מדובר בחוברת דקיקה כמו פעם, אלא בספר עב כרס. ספרנו בו כבר כ-70 רפורמות ובהן מאות סעיפי משנה, המשתרעות על פני 350 עמודים, ובינתיים - הרפורמות עוד הולכות ונערמות מדי יום, בליווי מסיבות עיתונאים, תדריכים בהולים ומיד לאחריהם תגובות נזעמות ודרישות לביטולן המיידי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הצצה לחלק גדול מהרפורמות מגלה פחות תמונה של "הסדרים" ויותר מכה של "גזירות". אמנם שר האוצר, אביגדור ליברמן, הבטיח שהתקציב החדש וחוק ההסדרים הצמוד אליו לא יכללו העלאות מיסים, אולם לא כל "גזירה" היא דווקא העלאת מיסים.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(קרדיט צילום: דוברות משרד האוצר)
אחרי 40 חודשים ללא חוק הסדרים, מדובר במקבץ עצום של רפורמות, שינויים מבניים ומהלכים כלכליים מורכבים. רובם, כך יעיד כל כלכלן, דרושים למשק כאוויר לנשימה והם טובים ומועילים, אך בפרקים רבים בחוק מסתתרות למעשה מה שנהוג לכנות במקומותינו מזה שנות תקציב רבות - "הגזירות".
כך, הטלת אגרות גודש בכניסות לתל אביב היא רפורמה הכרחית, אולם אין מדובר אלא בגזירה שתעלה כסף לא קטן לנהגים שיבקשו להיכנס לעיר הגדולה. גם העלאת גיל הפרישה לנשים הכרחית מאוד, אולם נשים רבות, במקצועות שוחקים, כבר קובלות על "הגזירה" לעבוד עוד שנתיים-שלוש.

אין כמעט מגזר שלא ייפגע מ"גזירות" האוצר. החרדים כבר זועקים ומתפללים לביטול גזירת הפסקת הסבסוד למעונות וביטול הרפורמה שתגזור הטלת מס על כלים חד-פעמיים ומשקאות קלים. ועוד לא הזכרנו את חוק התחרות בכשרות.
ההקלות על יבוא של מוצרים חקלאיים מרחבי העולם כבר מזניקות את החקלאים לזעוק חמס ולדרוש את "ביטול הגזירה הקשה", כלשונם.
התוכנית להסבת משרדים לדירות הקימו מכורסאותיהם הנוחות את כל ראשי הרשויות, המעדיפים כמובן לגבות ארנונה גבוהה מעסקים מצליחים על פני קבלת דמי ארנונה זעומים משפחות ממעמד הביניים הנמוך, בדירות שניים או שלושה חדרים.
פרק יצוא הקנאביס שבחוק ההסדרים גורם לנדודי שינה אצל מפקדי המשטרה, ראשי המגזר הערבי ורבנים, החוששים שהסם יציף את המדינה.
פרק אחר, הדן ב"בחינה וקידום של שינויי מיסוי נדרשים לאור המעבר לתחבורה חשמלית", פירושו כמובן גזירה של מיסים חדשים, כמו על היקף הנסיעה של בעלי המכוניות, שימעיטו בהדרגה למלא דלק ברכבם.
ברור שלא כל חוק ההסדרים הוא בבחינת "גזירות", אולם הגדיר זאת היום נכונה בכיר במשרד האוצר, שהסביר כי "כאשר מיטיבים עם האחד, כמעט תמיד גורמים נזק לאחר. יש למישהו, למשל, ספק שהקמת המטרו בגוש דן בעלות של 150 מיליארד שקל לא תמומן בחלקה ממיסים חדשים בעתיד?".
לכן, "חוק ההסדרים" החדש הוא בעצם גם "חוק הגזירות". האם זהו חוק טוב, שייטיב עם אזרחי המדינה והמשק, שואלים רבים בימים האחרונים, והתשובות הן שתיים: במילה אחת - "טוב", ובשתי מילים - "לא טוב".