בשיתוף בנק הפועלים
כתבת ווידיאו: עומר חמאוי, בימוי: אדם רובסון, עריכה: גיא פוקס, צילום: אסף מגל
משפחות בפרויקט משפחה בצמיחה 7 של "ידיעות אחרונות", ynet ובנק הפועלים, ממשיכות להיפגש עם המומחים הכלכליים כדי לקבל ייעוץ והכוונה כלכלית. משפחת ריטוב היא השלישית בסדרה.
המשפחה מונה את יהודה (52), ענבר (42) והילדים בת שבע (6) ומיכאל יעקב (4). ליהודה יש שני ילדים גדולים מנישואים קודמים (מתגוררים עם אמם). יהודה וענבר מנהלים עסק משותף בתל־אביב בשם "לב לדעת – יהודה ריטוב" להעברת סדנאות לריפוי רגשי על פי חוכמת הקבלה.
את השיטה פיתח יהודה במשך 20 שנה והעיקרון העומד מאחוריה הוא ההבנה שלכולנו יש ילד פנימי קטן שנפגע בילדות ועד שלא נקשיב לו ונרפא אותו, יהיה קשה עד בלתי אפשרי לחיות בשלווה ובאהבה. "אנחנו רואים בסדנאות האלו דברים מופלאים כמו זוגות שלפני גירושים חוזרים למצב הרגשי בו הם היו לפני ירח הדבש. אנחנו נותנים לאנשים כלים, צעד אחרי צעד, איך לרפא את עצמם".
לכל הטיפים של פרויקט "משפחה בצמיחה 7" כנסו לעמוד המיוחד
2 צפייה בגלריה
משפחת ריטוב עם היועצים
משפחת ריטוב עם היועצים
ענבר ויהודה ריטוב (במרכז) עם המומחית רותי דסטה והיועץ חן מונטג.
(צילום: רפי קוץ)
לבית המשפחה בירושלים הגיעו המומחים הפיננסיים רותי דסטה, סגנית מנהלת סניף קריית־גת בבנק הפועלים, וחן מונטג, מנטור ויועץ לכלכלת המשפחה, בתוכנית "משפחה פלוס", של עמותת חסדי לב המוגשת בשיתוף עם המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים.
יהודה וענבר משתפים את המומחים בסוגיה החשובה ביותר עבורם: חשיפת הסדנאות לקהל הרחב. "נכון להיום אנשים ממשיכים להגיע אלינו בעיקר מפה לאוזן והאתגר המשמעותי ביותר עבורנו, והסיבה לשמה הצטרפנו לפרויקט, הוא שיכירו את הסדנאות שלנו".
חן: "בשיחת הייעוץ הראשונה שבה נעשה בירור של תמונת המצב הכלכלית שלהם, עלתה דילמה עיקרית אחת מצד בני הזוג, האם להשקיע סכום גבוה בשיווק העסק המשפחתי, אחרי השקעה גבוהה בעבר. הם בוחנים כעת שוב האם להוציא סכום מאוד גבוה בשיווק, הוצאה שאם לא תניב פירות בשנית, תיאלץ אותם לסגור את העסק. השיקול שלהם התבסס על הרעיון, שאמנם זו השקעה גבוהה בפער מההכנסה, אך עשויה להגדיל בזמן קצר את ההכנסות בזכות שיווק מוצלח. ההמלצה הייתה שלא "להמר" על העסק אשר מהווה מקור ההכנסה של שני בני הזוג, אלא להתקדם בהדרגתיות, צעד אחר צעד".
רותי: "המלצתי ליהודה וענבר להגדיל את קהל יעד על ידי פרסום ברשתות החברתיות כגון סרטון קצר עם טיפ שבועי, פרסום מאמר שבועי בבלוג, וסדנאות בזום".
2 צפייה בגלריה
יהודה וענבר ריטוב עם הילדים: מיכאל יעקב ובת שבע.
יהודה וענבר ריטוב עם הילדים: מיכאל יעקב ובת שבע.
יהודה וענבר ריטוב עם הילדים: מיכאל יעקב ובת שבע.
(צילום: יונתן בלום)
עד כה לא הפרידו בני הזוג בין חשבון העסק לתקציב המשפחתי, "וזו הייתה אחת השאלות שנועצנו בהן עם המומחים הכלכליים לאור הבנתנו כי ההפרדה רצויה ואף חשובה".
חן: "ייעצתי לזוג לבצע הפרדה בין החשבונות שהיו עד עכשיו מחוברים יחד וכך להבדיל בין הוצאות והכנסות התחומים השונים ורווחיות עסקית מדויקת יותר. בנוסף הומלץ למשוך שכר בכל חודש מהחשבון העסקי לחשבון הפרטי וכך להסדיר את תקציב משק הבית שיהיה יציב ללא הפתעות".
רותי: "הוסבר כי ההפרדה בין החשבונות תאפשר להם לעקוב באופן מסודר אחר ההוצאות וההכנסות ולהתאים את הכלים והמוצרים הפיננסיים שמתאימים לעסק".
מעבר לשיווק, הזוג ריטוב מבקש לקבל מידע איך לנהל את העסק טוב יותר.
רותי: "חשוב לדעת מה המחזור העסקי החודשי והשנתי בעסק על מנת לתכנן הוצאות בהתאם. כאשר אנו יודעים מה המחזור העסקי ומה ההכנסות הצפויות, הדבר מאפשר לנו להיערך בהתאם להוצאות עתידיות. בנוסף, חשוב לשלוט בהוצאות של העסק ולדעת כמה אנחנו עולים לנו הוצאות אלה בכל חודש כגון שכר עובדים, שכירות וציוד משרדי. נקודה נוספות שעלתה במפגש עם הזוג הייתה בניית תוכנית עסקית שנתית תוך הגדרת יעדים חודשיים".
ענבר ויהודה, מסתבר, ניהלו את התקציב המשפחתי ללא שום בקרה ובלי תוכניות לטווח הארוך.
חן: "התחלנו הליך מעקב אחרי כל הוצאה והכנסה כדי לקבל שליטה על ההתנהלות הכלכלית. לאחר שיקוף המצב יכולנו להבין האם קיימות הוצאות חריגות שיש צורך לצמצם".
רותי: "הסברתי כי ניהול כלכלת משפחה דומה מאוד לעסק. אנחנו צריכים לשלוט בהכנסות ובהוצאות שלנו, לתכנן תקציב ולהגדיר יעדים לחיסכון. בעזרת 'השותף הפיננסי', כלי דיגיטלי באפליקציית ניהול החשבון של בנק הפועלים, ניתן לחזות מגמות בחשבון, לקבל תובנות על ההוצאות החודשיות, להגדיר יעדים ולתכנן תקציב וכך להיות בשליטה על תקציב משק הבית".
חזרנו ליהודה וענבר לאחר המפגש עם המומחים כדי לבדוק כיצד סייעו העצות. "אנחנו בעיצומו של תהליך שיקוף של הכנסות והוצאות בבית ובעסק, כך שנבין יותר היכן נוכל לצמצם בהוצאות", אמרו. בנוסף ציינו כי הם נמצאים בהליך הפרדת חשבונות, כפי שהמליצו המומחים. צפו בווידיאו בראש הכתבה.
בשיתוף בנק הפועלים