1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
המפקחת על רישום מקרקעין ברחובות, ציפי קוינט שילוני, דחתה לאחרונה תביעה של תושבת במודיעין שדרשה לבטל עסקה להחלפת חניות בינה לבין שכן, וטענה שהוא הטעה אותה ולמעשה מתכוון להכשיר בריכה מתחת לחלון חדר השינה שלה. נקבע שלא מדובר בהטעיה שכן היא הייתה יכולה לבדוק בעצמה את הרישום.
הצדדים הם בעלים של שתי דירות בבניין בעיר. לפי מסמכי רישום הבית המשותף, לדירתה של התובעת מוצמדות שתי חניות ולדירתו של הנתבע מוצמדות שלוש חניות. במרץ 2019 נחתם ביניהם הסכם להחלפת החניות הצמודות לדירותיהם, שבו נקבע שהיא תעביר לו חניה אחת שלה שממוקמת בסמוך לדירתו והוא יעביר לה בתמורה חניה אחת שלו. בהסכם צוין כי מטרת ההחלפה היא לצורך קידום תוכנית להרחבת דירתו של הנתבע.
בתביעה שהגישה למפקחת על רישום המקרקעין שנה לאחר מכן, טענה השכנה שחתמה על ההסכם מפני שהוטעתה לחשוב שישנה טעות ברישום החניות במרשמי הבית המשותף.
השכן טען מנגד כי מעולם לא הטעה את התובעת והיא חתמה על ההסכם לאחר שהציג לה תשריטים ומפות, וכי רק לאחר שהבינה שתוכנית הבינוי שלו כוללת בניית בריכה חזרה בה מחתימתה על ההסכם. לדבריו, בהתחלה היא אף דרשה לאכוף את החוזה ולהסדיר את רישום החניות בטאבו בהתאם לו, מה שמעיד על מחויבותה לקיים את ההסכם.
עו"ד דודי מאורעו"ד דודי מאורתומר שלום
ואכן, המפקחת קוינט שילוני דחתה את התביעה. היא הבהירה כי אין ספק שלמפקח על רישום המקרקעין סמכות לדון בתביעה הנוכחית שבה הסעד הוא סילוק יד, אולם שאלת תוקפו של הסכם אינה מצויה בתחום סמכותה ולכן הכרעתה בשאלה זו אינה מהווה מעשה בית דין.
לגופו של עניין נקבע כי התובעת לא חתמה על ההסכם בגלל שהוטעתה, לאור העובדה ששנה וחצי לאחר החתימה היא שלחה לשכן מכתב באמצעות עורכת הדין שלה שבו דרשה את אכיפת ההסכם. במכתב היא לא הזכירה הטעיה, אף שבבית המשפט העידה כי נודע לה על ההטעיה מרגע שעורכת הדין החלה לטפל במקרה.
עוד ציינה המפקחת כי מעדות התובעת עולה שהיא חזרה בה מההסכם מהרגע שגילתה על כוונת השכן להקים בריכה במקום החניה. לכן, קבעה, מדובר לכל היותר בטעות בכדאיות העסקה ולא בטעות מחמת הטעיה, ואין בכך כדי להביא לביטול ההסכם.
מעבר לזה, ציינה המפקחת, רישומי המקרקעין חשופים לכל בלחיצת כפתור, וחזקה על בעל דירה שהוא יודע או שעליו לדעת אילו חניות שייכות לו. לכן, קשה לקבל את טענת התובעת כי הוטעתה. לפיכך התביעה נדחתה והתובעת חויבה ב-2,000 שקל הוצאות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד רחמים דיין • עו"ד דודי מאור עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין