ליגת הבייסבול בארה"ב הכריזה על שביתה, לראשונה מזה 26 שנה, לאחר שההסכם הקיבוצי בענף פג הלילה (בין רביעי לחמישי).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הקבוצות החליטו לנקוט בצעד דרמטי ולכפות את העימות כעת, מחוץ לעונת המשחקים, אולם קיים חשש מעימות ממושך שישפיע על אימוני האביב לקראת פתיחה העונה וכן על מועד הפתיחה. הפעם הקודמת שבה נעשה מהלך דומה היתה בשנת 1995.
1 צפייה בגלריה
בייסבול
בייסבול
שביתה ראשונה אחרי 26 שנה
(AP - Pablo Martinez Monsivais)
"אנו מאמינים שהשבתה מחוץ לעונה היא הדרך הטובה ביותר להגן על עונת 2022", כתב נציב ליגת הבייסבול, רוב מנפרד, במכתב לאוהדים. "אנו מקווים שהיא תוביל אותנו למשא ומתן על הסכם שייאפשר לפתוח את העונה בזמן. השביתה הזו הכרחית משום שהחזון של איגוד השחקנים עבור ליגת הבייסבול מאיים על יכולתן של רוב הקבוצות להיות תחרותיות".
ההחלטה על השבתת הפעילות בענף אושרה בשיחת זום על ידי שלושים בעלי השליטה בליגת הבייסבול, ונשלחה במייל לאיגוד שחקני הבייסבול של ה-MLB. בין ההשפעות המיידיות של ההודעה על השביתה: סילוק שחקנים ממתקני האימונים הקבוצתיים, ביטול מפגשי החורף השנתיים של הליגה והורדת הילוך במכירות הכרטיסים לעונת 2022.
"הצעד הדרסטי והמיותר הזה לא ישפיע על נחישותם של השחקנים להגיע להסכם הוגן", אמר ראש האיגוד, טוני קלארק. "אנחנו מחויבים לנהל משא ומתן על הסכם קיבוצי חדש שיגביר את התחרות, ישפר את המוצר עבור המעריצים שלנו ויקדם את הזכויות והיתרונות שלנו".
השיחות בין הצדדים החלו כבר באביב האחרון, אולם הופסקו אמש כשהם רחוקים מלהסכים על עשרות סעיפים כלכליים משמעותיים. בין המחלוקות: הירידה בשכר הממוצע של השחקנים והעדפת שחקנים צעירים ונוער בשכר נמוך על פני המבוגרים.
מחלוקת נוספת היא סביב הדרישה של שחקני הליגה להפוך לשחקנים חופשיים בשלב מוקדם יותר בקריירה, שכן שם הכסף. מבין אלפי שחקני הליגה, 40 הרוויחו השנה 20 מיליון דולר ומעלה, 112 הרוויחו יותר מ-10 מיליון דולר, 1,397 הרוויחו מתחת למיליון דולר ו-332 הרוויחו מתחת ל-100 אלף דולר.
ליגת הבייסבול (MLB), אחד מענפי הספורט הפופולריים בארה"ב, מדורגת במקום השני ברשימת הענפים המכניסים בספורט, עם הכנסות של 11.3 מיליארד דולר בשנה. לפניה, במקום הראשון בדירוג, נמצאת ליגת הפוטבול (NFL) עם הכנסות של 16.1 מיליארד דולר בשנה. אחריה, במקום השלישי, נמצאת ליגת הכדורסל (NBA) עם הכנסות שנתיות של 8.8 מיליארד דולר.
השביתה מגיעה כחודש לאחר הזכייה של קבוצת אטלנטה ברייבס בוורלד סרייס, סדרת הגמר של אליפות ליגת הבייסבול המקצוענית (MLB). השנה התקיימה עונת המשחקים של הליגה במלואה, זאת לאחר שבשנת 2020 קוצרה העונה בשל מגפת הקורונה והמשחקים התקיימו במגרשים ריקים.