חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה תבטל מחר (שישי) כמעט את כל פעילות הטיסות שלה בשניים מהנמלים המרכזיים במדינה, בפרנקפורט ובמינכן, זאת בעקבות שביתה של טייסי החברה, שדורשים שכר גבוה יותר. בין היתר, טיסות החברה מחר מישראל לפרנקפורט ולכיוון ההפוך מבוטלות. כרגע, הטיסות למינכן מופיעות בלוח הטיסות. זו לא הפעם הראשונה השנה בה מכריזים טייסי לופטהנזה על סכסוך עבודה ושביתה. גם בחודש פברואר בוטלו טיסות בקווים שלה מישראל בעקבות שביתה.
בסך הכל יבוטלו מחר כ-800 טיסות בשני נמלי התעופה, וכ-130 אלף נוסעים ייפגעו בעקבות השביתה. יש לציין כי השיבושים בטיסות יחלו כבר היום, אבל בהילוך יחסית נמוך. בעקבות המצב מניית לופטהנזה בבורסה בפרנקפורט כבר ירדה היום ב-4%, ומתחילת השנה ב-7.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מטוס לופטהנזה בשדה התעופה בפרנקפורט
מטוס לופטהנזה בשדה התעופה בפרנקפורט
מטוס לופטהנזה בשדה התעופה בפרנקפורט
(צילום: יואב יערי)
ההחלטה על השביתה הגיעה אחרי שהשיחות בנוגע לשכר בין טייסי החברה להנהלה קרסו. בחברה הוציאו הודעה לתקשורת, ובה מסרו כי הם "לא מבינים מדוע הטייסים החליטו לשבות אחרי שקיבלו הצעה טובה מאוד עם לא מעט הטבות סוציאליות". לופטהנזה טוענת כי כניעה לדרישות הטייסים תגדיל את עלויות השכר שלה ביותר מ-40%. מדובר בתוספת 900 מיליון אירו בשנתיים הקרובות.
"אנחנו רוצים פתרונות בשולחן המשא ומתן", אמר מייקל ניגמן, מנהל כוח האדם בחברת התעופה הגרמנית. "הצעת החברה לטייסים היא בסיס טוב להמשך השיחות".
לעומת זאת, איגוד הטייסים הגרמניים דרש מלופטהנזה לקבל הצעה משופרת בצורה משמעותית, שתכלול העלאה של 5.5% בשכר של 500 אנשי צוות האוויר שלה. "אנחנו רחוקים מדי כרגע", אמר מרסל גרולס, ראש המשא ומתן באיגוד הטייסים.

לופטהנזה כבר ביטלה הקיץ יותר מ-1,000 טיסות

דרך אגב, זו לא הפעם הראשונה הקיץ שלופטהנזה נאלצת לעצור את הפעילות שלה בעקבות מחאת עובדים. בסוף יולי אנשי צוות הקרקע שלה החליטו גם כן לשבות בנמלים בפרנקפורט ומינכן בדרישה לתנאים טובים יותר, מה שהוביל לביטול של יותר מ-1,000 טיסות.
לופטהנזה היא ממש לא חברת התעופה היחידה שסובלת מקשיים בתקופה האחרונה. למעשה, מאז שמגפת הקורונה הסתיימה, ענף התעופה כביכול חזר לפעולה מלאה, אבל לצערן של החברות אין להן מספיק כוח אדם בעקבות עזיבה של עובדים שלא חזרו אחרי המגפה. הדבר הוביל לכאוס בתעשייה עם ביטולים של אלפי טיסות. כשלצד זה גם האינפלציה ואיתה התייקרות מחירי הדלק, עושה קשיים לחברות.
חברה נוספת שבימים אלה נמצאת במו"מ עם העובדים שלה היא בריטיש איירווייס, שטייסיה מאיימים לשבות. כבר בחודש שעבר הסכימה החברה הבריטית להעלאה של 13% בשכר דיילי הקרקע שלה כדי למנוע שביתה שלהם בשיא הקיץ. במקביל, בריטיש נאלצה לבטל 13% מהטיסות שלה בקיץ, וביטלה כבר 10,000 טיסות מתוכננות בחורף בעקבות מחסור בכוח אדם.
דוגמה נוספת היא חברת הלואו-קוסט ריינאייר, שהדיילים הספרדים שלה החליטו לשבות במשך ארבעה ימים בכל שבוע בחמשת החודשים הקרובים.