1 צפייה בגלריה
פשיטת רגל חובות חייב חוב
פשיטת רגל חובות חייב חוב
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה ביטל לאחרונה הליך חדלות פירעון של אדם שצבר חובות של יותר משני מיליון שקל, מאחר שפתח עסקים באמצעות ילדיו והשאיר אחריו שובל של חובות ונושים. השופטת מירב קלמפנר נבון קבעה שהוא פעל בניגוד לחוק בזמן שנהנה מהטבות ההליך, ומדובר בחוסר תום לב.
החייב בן 56, נשוי ואב לחמישה, לא עובד מ-2014. גם אשתו לא עובדת והיא מקבלת קצבת נכות. הוא הצהיר על כמה בעיות בריאותיות אך לא הציג מסמכים המעידים על כך ולא הוכרה לו נכות בביטוח בלאומי. ביוני 2020 הוא הגיש בקשה למתן צו לפתיחת הליכים והצהיר על חובות בסך כ-2.2 מיליון שקל. שנה לאחר מכן ניתן הצו ונקבע לו צו תשלומים.
דו"ח שהוגש מטעם הממונה על חדלות הפירעון העלה שהוא לא מגיש דוחות חודשיים כנדרש, לא ממצה את כושר השתכרותו, וממשיך ליצור חובות ארנונה בזמן ניהול ההליך.
לאחר שהחייב גם הצהיר כי ביקש מילדיו לפתוח עסקים, כל פעם על שם ילד אחר, שכן הוא עצמו היה מצוי בחובות, וחובותיו אף נובעים מערבותו לעסקים שניהלו ילדיו לבקשתו - הנאמנת ביקשה להורות על ביטולו של ההליך בשל חוסר תום לב.
הנאמנת הוסיפה כי החייב לא שילם ארנונה על נכסים בבעלותו מ-2015. לטענתה, רק חובותיו לביטוח לאומי ולרשויות המס עומדים על 731 אלף שקל, כך שגם אם יינתן לו הפטר, עדיין יעמדו לחובתו קנסות בגובה של יותר מ-200 אלף שקל ולכן אין תועלת מהותית בקיום ההליך.
עו"ד שמרית יעקובובעו"ד שמרית יעקובובירון מלכה
החייב טען מנגד שלא יצר חובות נוספים. באשר לחוב הארנונה הוא טען שטרם קיבל חישוב עבור השנים 2021-2020 מאחר שמגיעה לו הנחה בשל זכאות אשתו לקצבת נכות. לדבריו הוא לא עובד כיוון שהוא אסיר לשעבר ועובדה זו מהווה מחסום בקבלתו למקומות עבודה. באשר לחוב מס הכנסה הוא טען שמדובר בחוב ישן ואין לו מסמכים הקשורים בכך.
אבל השופטת קלמפנר נבון הורתה על ביטול ההליך וביטול הצו לפתיחת הליכים. היא ציינה שהחייב הפך לו להרגל לפתוח עסקים על שם ילדיו תוך שהוא משאיר אחריו חובות ונושים. בהליך הוצאה לפועל שהתנהל בנוגע לעסק על שמה של בתו, נקבע שהחייב ניהל בפועל באופן בלעדי את העסק ולא היה רק "יועץ".
גם התנהלותו לאורך ההליך – כשלא הגיש דוחות, יצר חובות, לא יצא לעבוד ולא שיתף פעולה עם בעלי התפקידים כראוי – לא הייתה תקינה. נקבע שהתנהלות החייב ביצירת החובות כמו גם לאורך ההליך עצמו, מהווה חוסר תום לב כשמצד אחד הוא נהנה מההטבות במסגרת ההליך ומצד שני פועל בניגוד גמור לחוק.
עוד הזכירה השופטת כי בהתאם להלכת אלקצאצי, יש להמתין בין שנה לשנה וחצי עד לחידוש הליך שבוטל בשל ניצול לרעה, ובמקרים חמורים יותר עד שנתיים וחצי.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד שמרית יעקובוב עוסקת בחדלות פירעון • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין