1 צפייה בגלריה
מעשנים ומגדלים מריחואנה קנאביס בעסק בתוך בית פרטי ב נקון נאיוק שבמרכז תאילנד שבה הוכרז על לגליזציה חלקית של הצמח
מעשנים ומגדלים מריחואנה קנאביס בעסק בתוך בית פרטי ב נקון נאיוק שבמרכז תאילנד שבה הוכרז על לגליזציה חלקית של הצמח
אילוסטרציה
(צילום: EPA)
בית משפט השלום בחדרה גזר לאחרונה עונש מתחשב על עולה מאוקראינה כבן 40 שגידל בביתו 373 שתילי קנאביס אשר הניבו 12.92 ק"ג של הסם: המדינה דרשה להטיל עליו שנתיים מאסר בפועל, אך השופט אהוד קפלן קבע שהנאשם השתקם וגזר עליו 200 שעות שירות לתועלת הציבור (של"צ) וחצי שנת מאסר על תנאי.
כתב האישום שהוגש במרץ 2021 ייחס לנאשם עבירה של גידול סמים מסוכנים. הוא הודה במיוחס לו ונשלח לתסקיר שירות המבחן, שהמליץ להקל בעונש לנוכח התקדמות משמעותית בהליך הטיפולי שעבר.
בדיון שנערך לאחרונה טענה המדינה באמצעות עו"ד ישראל רוז-בוים כי העבירה שביצע פוגעת בחברה כולה. נטען כי מעבדות לגידול קנאביס בדירות מגורים הפכו למכת מדינה ויש להטיל עונש מרתיע שיגדע את התופעה. חרף התסקיר החיובי בעניינו של הנאשם, צוין, עדיין מדובר בכמות עצומה של שתילי קנאביס ויש לקחת זאת בחשבון בגזירת העונש.
המדינה הדגישה שהנאשם הקצה שני חדרים מדירתו לצורך פתיחת המעבדה לגידול הסם, וצייד אותה במאווררים, פחי אשפה ומסננים. היא טענה כי שיקום אינו חזות הכל, וביקשה להטיל עליו בין 15 ל-24 חודשי מאסר בפועל.
מנגד טען סנגורו של הנאשם, עו"ד יובל זמר, כי הוא "ברח" לקנאביס כדי להפיג את החרדות שלו. לדבריו, כשעלה מאוקראינה לישראל הוא עצר בדרך בהונגריה וחווה שם אירוע טראומתי וקשה שמשפיע עליו עד היום. בתקופת הקורונה, הוסיף, הידרדר מצבו הנפשי של הנאשם לאחר שמצא עצמו בבית בלי עבודה ובלי הכנסה. עו"ד זמר ציין כי "היה קורע לב לראות אותו, הוא רעד כולו, הוא היה בהתקף חרדה מתמשך של כמה ימים".
הנאשם טען בנוסף כי לא הקים מעבדה אלא גידל את הסם בביתו. לשיטתו, יש הבדל בין מי ששוכר מקום במיוחד לצורך גידול הסם לבין מי שמגדל בבית. הוא הדגיש כי כיום הוא נמצא בתהליך חיובי, בזוגיות חדשה ובפתחו של עסק חדש, ולכן יש לאמץ את עמדת שירות המבחן.
השופט קפלן קבע שגידול סמים בהיקף כזה מהווה לכל הדעות עבירה חמורה, המצריכה תכנון מראש, איסוף ציוד מתאים ומציאת מקום לגידול הסמים. עם זאת, לנאשם אין עבר פלילי והוא אף הודה בעבירה והתחרט עליה. השופט הפנה לעמדת שירות המבחן שלפיה הוא עבר כברת דרך משמעותית לטובה בהליך הטיפולי שהחל לפני כשנה וחצי. "הנאשם שנמצא בפני היום אינו האדם שביצע את העבירה", כתב השופט, והוסיף שכיום יש לנאשם עבודה יציבה.
בגזר הדין צוין כי ההגנה הפנתה לפסיקה שבה נגזרו של"צ וצו מבחן בלבד על נאשם במקרה קשה יותר מבחינת היקף גידול הסמים, תוך סטייה לקולא ממתחם הענישה. השופט סבר כי במקרה זה המלצת שירות המבחן – המעדיפה את הפן השיקומי על פני עקרון הגמול וההרתעה – נכונה וראויה. לפיכך הוא גזר על הנאשם שישה חודשי מאסר על תנאי, צו מבחן לשנה וצו של"צ בהיקף 200 שעות לפי תוכנית שתוכן על ידי שירות המבחן.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד ישראל רוז-בוים • ב"כ הנאשם: עו"ד יובל זמר • ynet הוא שותף באתר פסקדין