הדוח החשוב של חברת דירוג האשראי הגדולה בעולם, והחברה הבינלאומית השלישית הסוקרת את המשק הישראלי מתקרב: כלכלני חברת סטנדרד אנד פור (S&P) החלו את הפגישות שלהם עם ראשי המשק בישראל לקראת פרסום הדוח שלהם בתוך שבועות ספורים, וקביעת דירוג האשראי של ישראל, כך נודע ל-ynet.
כעת הציפייה במערכת הכלכלית בישראל היא לדעת האם החברה תוריד את דירוג האשראי, כפי שעשתה סוכנות הדירוג מוד'יס, או תסתפק בדוח שיבקר את המצב הכלכלי הנוכחי ויסתפק בהמשך התחזית השלילית, כפי שעשתה פיץ'.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
הפגישות של כלכלני החברה עם בכירי המשק הישראלי מתקיימות הפעם בזום, עקב מצב המלחמה באזור. הם ייוועדו בין השאר עם נגיד בנק ישראל, שר האוצר, החשב הכללי, ראש אגף התקציבים, בכירי משרדי הממשלה הכלכליים האחרים, מנכ"לי הבנקים הגדולים, ראשי המגזר העסקי והתאחדות התעשיינים, ויו"ר ההסתדרות. בנוסף, יקבלו לידיהם כלכלני חברת הדירוג הגדולה, שהיא היחידה שטרם פרסמה דוח בשנת 2024 על כלכלת ישראל, את כל הדוחות והנתונים הכלכליים שפרסמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד האוצר וגופים כלכליים גדולים במדינה.
הדוח של החברה חשוב במיוחד, שכן הוא יהיה השלישי של חברת דירוג על ישראל חצי שנה לאחר פרוץ המלחמה. קדמו לה, כאמור, מוד'יס שהורידה את דירוג האשראי של ישראל בחודש שעבר, הורדה ראשונה אי פעם של דירוג מדינת ישראל מאז תחילת דירוגה בסוף שנות ה-90, ופיץ', שהסתפקה בשבוע האחרון בהורדת תחזית הדירוג מיציבה לשלילית.
שבועיים לאחר פרוץ המלחמה, ב-25 באוקטובר, פרסמה סטנדרד אנד פור דוח ביניים, שבו אישרה מחדש את הדירוג הגבוה של AA- לצד שינוי תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"שלילית". ב-14 בנובמבר פרסמה הסוכנות נתונים שליליים על המשק הישראלי, אך נמנעה גם אז מהורדת הדירוג הגבוה של ישראל. החברה צפתה אז גירעון של 5.3% בתקציב, ובינתיים האוצר קבע שהגירעון יעמוד השנה על 6.6%. השאלה היא איך יגיבו לכך כלכלני סוכנות הדירוג. עוד צפתה סטנדרד אנד פור אז שהצמיחה תהיה שלילית, רק 0.5% בשנת 2024.
יצוין כי בעת הכוונות לחוקק בישראל רפורמה משפטית שעלולה לפגוע בדמוקרטיה, התראיין אחד מבכירי החברה לרויטרס והשמיע אזהרה כי "שינוי מערכת המשפט עלול יהיה לסכן את דירוג האשראי של ישראל, אפילו אם התקציב יישאר תחת שליטה".