1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל לאחרונה בקשה של מע"מ ומנהל מיוחד לבטל הליך פשיטת רגל של חייב שהסתיר חוב נוסף לכאורה בן יותר מארבעה מיליון שקל, בטענה להוצאת חשבוניות פיקטיביות בעסק שלו. שופט איתי ברסלר-גונן קבע כי גם אם עדיין לא ידוע אם החייב אשם בעבירות המס שיוחסו לו, עצם העובדה שפתח את ההליך מבלי לדווח מעידה על ניסיון חסר תום לב להשתמש בפשיטת רגל כדי לחמוק מתשלום.
ב-2018 ביקש החייב להיכנס לפשיטת רגל בשל חובות של כ-134 אלף שקל. אלא שאז דיווח המנהל המיוחד שמונה בתיק כי הוגשו לו תביעות חוב של יותר מארבעה מיליון שקל, כשהחוב העיקרי שלו הוא למע"מ.
בדיון שהתקיים בבית המשפט לפני כשנתיים התברר שהחייב נחקר במע"מ על עבירה של הנפקת חשבוניות פיקטיביות בעסק שלו וקיבל הודעה על כפל קנס. למרות זאת, הוא לא דיווח על החוב העצום וניסה להסתיר אותו מבית המשפט.
השופט איתי ברסלר-גונן העניק לחייב כמה הזדמנויות להגיע להסדר עם המע"מ אבל הוא לא ניצל אותן. משכך, המנהל המיוחד ומע"מ דרשו לבטל את ההליך, דרישה שזכתה לתמיכה מכונס הנכסים הרשמי שציין כי לו היה מודע לחוב העצום למע"מ - היה מתנגד להליך מלכתחילה.
החייב עצמו טען כי לא ידע שיש לו חוב למע"מ ובשל כך לא ציין אותו בבקשה. לדבריו, הוא נסע לחצי שנה לירדן וכשחזר נלקח לחקירה, שם העלו בפניו טענות שונות, אבל הוא הסביר כי השותף שלו ביצע את המעשים כשהיה בחו"ל מבלי שהיה מודע להם. לדבריו הוא לא קיבל הודעות כלשהן מהמע"מ בנושא ואף לא הוגש נגדו כתב אישום.
עו"ד אייזיק סטולובעו"ד אייזיק סטולוב
אבל השופט ברסלר-גונן שוכנע שהחייב ידע על החוב למע"מ, שכן קיבל הודעה רשמית על הטלת כפל מס וידע שלמרות הטענות שלו נגד שותפו, מע"מ עדיין מייחס לו אחריות כלכלית לתשלום הקנס.
הודגש כי אכן עומדת לחייב חזקת החפות, אלא שהשאלה אם ביצע עבירת מס בכלל לא רלוונטית. חוסר תום הלב של החייב מתבטא בכך שהיה מודע לקיומו של חוב עצום, ידע שהמקור שלו הוא בטענה לביצוע עבירות מס, ולמרות זאת - לא דיווח עליו בכניסתו להליך.
השופט הבהיר כי התנהלות החייב אינה עומדת בקנה אחד עם חובתו להתנהל בשקיפות ולגלות את כל הנתבע ממנו, אף אם הוא כופר בחבות כלשהי, וכי מדובר בחוסר תום לב בעוצמה גבוהה.
בפסק הדין צוין כי הסתרת החוב בתחילת ההליך יצרה מציאות של כשלוש שנים שבהן ההליך התנהל אף שייתכן שלא היה אמור להיפתח בכלל לנוכח אופיו של החוב וגובהו. לפיכך, השופט קיבל את בקשותיהם של המע"מ והמנהל המיוחד וביטל את ההליך.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • המנהל המיוחד: עו"ד רונן וינברג • ב"כ רשות המסים - אגף המכס והמע"מ: עו"ד אורית רם • ב"כ החייב: עו"ד אחמד אל חג'וג' • עו"ד אייזיק סטולוב עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין