ישראל במלחמה ועלולה להיקלע למצב חירום גם בעורף, ועל כן נדרשת רמת מוכנות מלאה. אולם, לפי פורום טחנות הקמח, קיים חשש שמלאי החירום של החיטה שקיים במחסנים לא מספיק לשלושה חודשים כפי שנדרש. לטענת הפורום, המלאי בחלקו באיכות נמוכה שאינה מתאימה לייצור לחם. הטענות הועלו היום (שני) בדיון בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי, שדנה במלאי החירום של מדינת ישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
חיטה
חיטה
חיטה
(צילם: שלמה אברמוביץ')
מלאי החירום מבוסס על חיטה מקומית, והמדינה, באמצעות משרד החקלאות, מוציאה למכרז לזכיינים את ניהול (רכש ואחסון) מלאי החירום של הגרעינים: חלקם לשימוש ללחם, וחלקם למזון לבע"ח.
פורום טחנות הקמח טוען כי תחת ניהול הזכיינים הגיעה, לכאורה, למלאי גם חיטה באיכות נמוכה. לדבריהם, המשמעות היא שאם יידרש שימוש במלאי בכמות משמעותית, החיטה בחלקה אינה מתאימה לאפיית לחם מסיבות של רטיבות ועוד. אורן הרמבם, נציג התאחדות התעשיינים ואחראי על פורום הטחנות, אמר כי הנושא הובא כבר בפני משרד החקלאות שחידד נהלים ביחס לבדיקת איכות החיטה.
את הפורום ייצג בדיון בועז תורג'מן, מבעלי טחנת קמח שטיבל: "הצגנו בפני משרד החקלאות ממצאים המראים בעיות בבדיקות של החיטה וערבוב חיטה פסולה עם חיטה תקינה, כך שלא ניתן כבר להפריד ביניהן. המשמעות היא שחיטת מלאי החירום עלולה לא להתאים לאפיית לחם". טענה נוספת של הפורום היא לגבי הצורך בעדכון והתאמת רמת מלאי הביטחון בחיטה ובקמח, אל מול תרחיש הייחוס של משך מצב חירום לשלושה חודשים, בהתאם לגודל האוכלוסייה העדכני.
לטענת תורג'מן, כיום כמות מלאי החירום מספיקה לתקופה קצרה יותר משלושה חודשים. כמו כן, טוענים בפורום שיש להגדיל את מלאי החירום של החיטה בטחנות, וחשוב שחלק מהמלאים יהיה צמוד לטחנות ולא מאוחסנים באתרים מרוחקים. זאת עקב חשש להיעדר זמינות נהגים ומשאיות בשעת חירום או חסימה אפשרית של דרכי גישה ממחסני החירום אל הטחנות. לשם כך, ביקש הפורום לתמרץ בנייה והוספת ממגורות וסילואים (כלי קיבול) לאחסון חיטה וקמח בצמוד לטחנות קמח, בין היתר על ידי מתן פטור מהיתרי בנייה ומארנונה לממגורות.
בנוסף, יש לעודד במכרזי אחסנת מלאי החירום של החיטה את האפשרות לאחסנה בצמוד לטחנות הקמח ואחסנת קמח בצמוד למאפיות התעשייתיות, ולוודא זמינות ותפקוד בשעת חירום של אמצעי פריקת אוניות בנמלים במקרה של פגיעה או השבתת מערכי פריקת אוניות חיטה לממגורות בחיפה ובאשדוד. נציג הפורום אמר בוועדה כי הם מציעים להשמיש את מסועי הפחם בחדרה ובאשקלון לפריקת אוניות גרעינים בשעת חירום. בנוסף, נמסר כי יש קושי לאתר אוניות זמינות ליבוא חיטה לישראל בימים אלו, ובפורום ביקשו את עזרת הממשלה בנושא. בסיכום הדיון הנחה יו"ר הוועדה לביקורת המדינה את משרד החקלאות לקיים שולחן עגול עם כל הגורמים הנוגעים למלאי החיטה ותוך שלושה חודשים יתקיים דיון נוסף בוועדה בנושא.
ממשרד החקלאות נמסר: "מדובר במלאי נושם. גרעינים נכנסים וגרעינים יוצאים לייצור לחם. היות והלחם בארץ באיכות טובה - אין שחר לטענות".