בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת ההשכרה לטווח קצר: לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה היום (שני) בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד Airbnb על ידי משכירים בפלטפורמה, הטוענים שניזוקו כלכלית בשל התנהלות החברה במהלך מגיפת הקורונה שפרצה במרץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שני המבקשים אשר הגישו את הבקשה המוערכת במיליוני שקלים, טוענים באמצעות עו"ד רועי ריינזילבר ועו"ד שי צוקרמן, כי הם משכירים נכסים באמצעות הפלטפורמה. לטענתם, "המשיבות (Airbnb), חברות המתווכות בין משכירים לשוכרים לטווח קצר, החליטו - במה שלא ניתן לכנות אלא עזות מצח ואדנותיות - כי הן יפעילו את 'סמכותן השלטונית' - סמכות שאין להן, מעולם לא הייתה להן ואיש לא התכוון להקנות להן - כדי להכתיב מה שהן רואות כ'צדק חלוקתי', ללא שום צידוק מוסרי ובוודאי שללא שום בסיס משפטי".
2 צפייה בגלריה
 Airbnb. אילוסטרציה
 Airbnb. אילוסטרציה
Airbnb. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
במסגרת הבקשה טוענים שני המשכירים כי לאחר שארגון הבריאות העולמי הכריז על נגיף הקורונה כמגיפה עולמית (פנדמיה), Airbnb הודיעה כי היא תאפשר לשוכרים לבטל הזמנות שביצעו לתאריכים שבין ה-14.3.20 ל-31.5.20, וזאת ללא דמי ביטול או קנסות, תוך התעלמות ממדיניות הביטול שנקבעה להזמנות על ידי המשכירים, ובניגוד להסכמים עליהם היא חתומה מולם.
עוד נטען כי טרם הכרזת ארגון הבריאות העולמי על מגיפת הקורונה כמגיפה עולמית, מדיניות הביטול בנסיבות מקלות של החברה לא כללה פנדמיה או אפידמיה כנסיבות המקנות אפשרות לשוכרים לבטל הזמנות בניגוד למדיניות הביטול שלהן ולקבל החזר כספי מלא.

"פעלו על חשבון המשכירים על מנת לקושש אמפתיה מהשוכרים"

על פי הנטען בבקשה, "המשיבות החליטו, לאחר פרוץ מגיפת הקורונה, כי הן יאפשרו לכל השוכרים שעשו שימוש בפלטפורמה שלהן לבטל את חוזי השכירות קצרי-הטווח שכרתו עם משכירים באמצעותה; לקבל החזר בגובה מלוא הסכומים ששילמו לאותם משכירים - בניגוד גמור למדיניות הביטול שהן עצמן אפשרו למשכירים לבחור בה ושהשוכרים שהתקשרו עם המשכירים הסכימו לה במודע - והכל כדי שהשוכרים 'לא ייסעו מפה עם יחס שלילי', או במילים אחרות, פשוט לא יתרעמו על המשיבות".
לטענת המבקשים, "הרצון ששוכרים 'לא ייסעו מפה עם יחס שלילי' הוא אולי ראוי, אך הוא אינו מאפשר למשיבות 'למכור לאותם שוכרים בית שאינו שלהן', או במילים אחרות להחזיר להם כסף שאינו שייך להן, תוך שהן משיגות את שביעות הרצון שלהם על חשבון המשכירים - שלא לומר על אפם ועל חמתם של האחרונים".
המבקשים סבורים כי "בקשה זו מבקשת להשיב את סדר הדברים הנכון על כנו ולשדר מסר למשיבות לפיו הן אינן רשאיות להפר את תנאי השימוש שהוסכמו עמן בפלטפורמה שלהן - המהוות הסכם מחייב בינן לבין המשכירים - רק משום שהן מבקשות לקושש אמפתיה אצל השוכרים בניסיון לשמור על שוויין. זאת, על חשבון המשכירים בלבד, המוצגים על ידן במילים גבוהות כ'שותפים', אך נתפסים על ידן בפועל כלא יותר מ'לקוח שבוי', שניתן להפוך את כספו ואת ההסכם מולו למרמס", נטען.
2 צפייה בגלריה
עו"ד שי צוקרמן ועו"ד רועי ריינזילבר
עו"ד שי צוקרמן ועו"ד רועי ריינזילבר
עו"ד שי צוקרמן ועו"ד רועי ריינזילבר
(צילום: אלונה פרוז'ניאק)
על פי התובענה, "בעקבות התקוממות של קהילת המשכירים על רמיסת מדיניות הביטול שקבעו להזמנות, החברה הודיעה על הקמת קרן בגובה 250 מיליון דולר, מתוכה בכוונתה לשלם למשכירים 25% בלבד מהסכום שהם היו מקבלים לו ההזמנות היו מבוטלות בהתאם למדיניות הביטולים שהוגדרה לנכסים.
"בניגוד להצהרותיה, החברה לא השיבה לשוכרים כספים בגין הזמנות שבוטלו כברירת מחדל, אלא כפתה עליהם קבלת זיכוי מוגבל בזמן (travel credits), ואיפשרה החזר כספי מלא רק בכפוף להוכחה פרטנית, כאשר מעדויות ומפרסומים בתקשורת מסתמן כי שוכרים רבים, שהתעקשו על השבה מלאה, לא קיבלו החזר כספי כלל וחלקם קיבלו החזר כספי חלקי בלבד. במקביל, גם המשכירים לא קיבלו 25% בגין כל הזמנה שבוטלה בתאריכים הרלוונטיים, כפי שהחברה התחייבה".
לבסוף, נטען כי "רק בתנאי השימוש ומדיניות הביטול בנסיבות מקלות של החברה, שפורסמו לאחר פרוץ המגיפה, שתוקפם החל מחודש ינואר 2021 ואשר ממילא לא עמדו לנגד עיניהם של המשתמשים באתר בעת ביצוע ההזמנות נשוא הבקשה, נקבע כי מגיפה היא בגדר נסיבה מקלה המאפשרת קבלת החזר כספי או זיכוי בהתאם לנסיבות, וכי מדיניות נסיבות מקלות של החברה גוברת על מדיניות הביטול שקבעו המשכירים להזמנות".
טרם הוגשה תגובת החברה לבית משפט.