במינהל התכנון מנסים לקצר את הבירוקרטיה בכל הקשור לאכלוס דירות חדשות ומבקשים ממהנדסי הערים ברשויות המקומיות "להפעיל שיקול דעת" ולעשות שימוש בסמכות הנתונה להם להעניק אישור אכלוס לדירות גם אם "לא הושלמו כל תנאי ההיתר". מדובר במכתב רשמי של מינהל התכנון במשרד הפנים עליו חתומים יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה וראש מטה התכנון הלאומי נתן אל נתן לצד מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח. המכתב נשלח אתמול (שלישי) לכל הרשויות המקומיות בישראל ויועד ליושבי הראש של הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה ומהנדסי העיר.
במכתב פונים ראשי מינהל התכנון לרשויות המקומיות ודוחקים בהם להתייחס בצורה שונה להליך מתן היתר האכלוס (טופס 4) בתקופת המלחמה. זאת בהמשך למצב המיוחד שהוכרז בעורף ישראל, עם ציון סעיף ספציפי המתייחס לסוגיה בחוק התכנון והבנייה. "אנו מבקשים להדגיש את החשיבות המיוחדת בשימוש בסמכויות אלו בתקופת המערכה ונוכח המצב המיוחד בעורף המעלה צורך באכלוס מבנים חדשים הכוללים פתרונות מיגון תקניים", כך במכתב, "וזאת הן לשם מתן מענה מידי לאזרחים הרבים שבתיהם נפגעו במהלך המלחמה, והן לצורך מתן פתרונות דיור ממוגנים לאזרחים המתגוררים כיום במבנים שאינם כוללים פתרונות מיגון תקניים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
ניר מסיקה ופרויקט מחיר למשתכן במעלות
ניר מסיקה ופרויקט מחיר למשתכן במעלות
אילוסטרציה
(צילום: גיל נחושתן)
המכתב מגיע על רקע העובדה שכבר כמעט שלושה שבועות שענף הנדל"ן לא מצליח לחזור לפעילות מלאה. בעוד חלק מהרשויות מסכימות לפתוח את אתרי הבנייה, חלק אחר עומד על סירובן. רק אתמול פורסם שהקבלנים הגישו עתירה לבית המשפט כדי לחייב את הרשויות לפתוח את האתרים, עתירה שתעלה לדיון כבר בשבוע הבא. עם זאת, המכתב של מינהל התכנון מגיע גם מכיוון אחר של ניסיון לטפל גם בסוגיית קיצור הבירוקרטיה וזאת כדי להעניק לכמה שיותר רוכשי דירות את האפשרות להיכנס לדירה וגם לאפשר בחלק מהפרויקטים שיכון של מפונים מהדרום והצפון. נזכיר כי גם היום בישראל לחלק ניכר מבנייני המגורים אין מרחב מוגן וכל בניין חדש שמקבל טופס אכלוס מעניק עוד דירות עם עוד ממ"דים.
נדגיש בשלב זה כי לא מדובר בביטול גורף של שורת תנאים חשובים שעל הרשות המקומית להקפיד עליהן. כפי שמצוין במכתב – "נקבעה סמכות של רשות הרישוי לתת תעודת גמר אף אם לא הושלמו תנאי ההיתר, וזאת בנוגע לעבודות נוספות שקבע המהנדס ושאינן פוגעות ביציבות ובטיחות הבניין, ובבטיחות המשתמש".
עוד במכתב: "אנו פונים בבקשה להפעיל שיקול דעת ולעשות בתקופה הנוכחית שימוש נכון בסמכויות הנתונות לכם, וזאת לשם מתן תעודות גמר בהקדם האפשרי, לצורך אכלוס מידי של מבנים הכוללים פתרונות מיגון, לטובת האוכלוסייה בכלל, ולטובת אזרחים שבתיהם נפגעו בתקופת המלחמה בפרט".
בזמן שהמכתב מגיע לרשויות המקומיות השונות, הקבלנים היום מעניקים סיבה נוספת לפתיחת אתרי הבנייה וטוענים כי העיכובים ישאירו אלפי דירות ריקות. על פי נתונים של התאחדות הקבלנים המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "ניתן להעריך כי בערים בהן לא חודשה הבנייה נמנעת כרגע השלמת בנייה קרובה של אלפי דירות. נתוני הלמ"ס מעידים על עצירת בנייה בראשון לציון של 2,920 דירות, ברמת גן 1,753 דירות, בבת ים 692, בגבעת שמואל 262 דירות ו-181 דירות שבנייתן נעצרה בגבעתיים. על פי נתוני ממוצע גודל משק בית בישראל מדובר בדירות שאמורות לאכלס 20,032 תושבים עם ממ"ד".
ו"ר איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים, צחי כץ, מסר בתגובה להנחייה של מינהל התכנון, בדבר הקלות בתנאים בתעודות גמר:
"הנפקת תעודת גמר לאיכלוס בניין היא ההבטחה כי התושבים נכנסים להתגורר בבניין חדש, העומד בתקנות הבטיחות. אחריותם וסמכותם הבלעדית של מהנדסי הערים לדאוג כי התושבים כאמור יכנסו לבניין ראוי למגורים. מהנדסי ערים, במסגרת שיקול הדעת שלהם, מאפשרים במקרים חריגים איכלוס בניינים בזמן דוחק – למשל לקראת חגים ולקראת פתיחת שנת לימודים- תקופות בהם יש מעברי דירות מרובים. הדחייה בתנאים מסויימים, כל עוד אין פגיעה בבטיחות הבניין ובאיכות חיי התושבים, תוך מתן אפשרות לקבלנים או ליזמים אורכות להשלמת אותם תנאים, בכפוף להתחייבות משפטית, ערבות בנקאית וקביעת מועד לסיום השלמת התנאים. אפשרות זאת קבועה בתקנות התכנון והבנייה.
"תמוה כי מינהל התכנון פעל להסדרת תקנות בנושא, וכי מרכז שלטון מקומי, פורום ה-15 ואיגוד מהנדסי ערים היה צריך להאיר את עיניו במכתב שיצא בתחילת השבוע שהתקנות קיימות ומיושמות. נראה שמינהל התכנון שבוי בידי גופים אינטרסנטים שמפעילים לחצים ומנצלים את הזדמנות במצב החירום, כדי לקצר הליכים מבלי להבין את המשמעויות ארוכות הטווח.
"ברור מעל לכל ספק כי התקופה בה אנו נמצאים היא אירוע חריג ועל כן מהנדסי הערים יפעלו כפי שהם פועלים בשגרה בזמנים דוחקים ויאפשרו דחיית השלמת תנאים כאמור, על מנת לאפשר איכלוס של הדירות. איגוד מהנדסי ערים תומך בקיצור הליכים בירוקרטיים, כפי שנדרש במצבי חירום. האיגוד פונה בקריאה למינהל התכנון להיוועץ איתו טרם פרסום תקנות תכנון ובנייה, במיוחד במצב בו אנו נמצאים, על מנת שההחלטות שמתקבלות לא יהוו פגיעה בטווח הארוך ויטעו את הציבור. ולראייה תקנות הפטור מממ"ד שנחתמו על ידי שר הפנים, ללא היוועצות במהנדסי ערים, וקיימת אפשרות שבעת הקמת הממ"דים בפטור התושבים לא יעמדו בכללי הבנייה ויהפכו בעל כורחם לעברייני בנייה. היוועצות מוקדמת הייתה מונעת מצב זה".