הקרב על "בורג' חליפה הירושלמי": עיריית ירושלים אישרה הקמת מגדל מגורים חדש ומלון מפואר בשטח של כ-7 דונמים, על ציר הרכבת הקלה מול הירידה לעין כרם, צמוד לשני המוסדות הלאומיים החשובים הר הרצל ויד ושם. אבל התוכניות הגרנדיוזית מעוררות סערה ויש כאלה שטוענים שמדובר בפרויקט מגלומני שמנוגד לאופיה של העיר ומהווה זילות ומסחור של מורשת וזיכרון השואה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפרויקט היוקרתי שייקרא מתחם אפשטיין, תוכנן על ידי משרד האדריכלים הבינלאומי מהמובילים בעולם "אדריאן סמית וגורדון גיל", שאמון גם על תכנון "בורג' חליפה" המפורסם בדובאי. התוכנית עדיין לא אושרה להפקדה, אך היא משובצת לדיון אישור בתחילת מאי בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, אחרי שהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בירושלים כבר אישרה אותה.
1 צפייה בגלריה
הבורג' חליפה של ירושלים
הבורג' חליפה של ירושלים
"הבורג' חליפה" של ירושלים
(הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG )
הפרויקט אמור לקום בסמוך לחניון חנה וסע של הרכבת הקלה בירושלים, בהתאם למדיניות הבינוי לאורך צירי הרכבת הקלה. לפי הודעת עיריית ירושלים שבישרה על התוכנית, נכתב כי "ניתן להציע בתחום התוכנית העצמה של הבינוי עד ל-1,200% בגובה של עד 30 קומות. עם זאת, התוכנית מציעה תפיסה עיצובית שונה, ומציעה צמצום של תוכנית הבינוי למבנה אחד בגובה 40 קומות ויצירת כיכר רחבת ידיים בקומת הקרקע וצמצום המופע של הבינוי בקומת הקרקע לצורך שמירה על מבטים לכיוון מערב לשטחים הפתוחים של העיר".
מדובר במתחם בעל מיקום ייחודי בקו הרכס העובר בשדרות הרצל, המהווה מעין נקודת קצה עירונית הצופה אל נוף הרי ירושלים והמוסדות הלאומיים הר הרצל ויד ושם.
התכנון הוא להקים מגדל בגובה 40 קומות מעל מפלס הרחוב ומלון מתחת למפלס הרחוב, ובסך הכל 30 אלף מ"ר שיכללו 240 יחידות דיור, 7,840 מ"ר למלונאות ו-200 מ"ר למסחר ועוד כ-4,000 מ"ר למבני ציבור.
יוסי חביליויוסי חביליוצילום: ישראל כהן

"יתרון הבניין הבודד"

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, שתומך בפרויקט אמר כי "מדובר בתוכנית חדשנית, מתקדמת ויוצאת דופן מבחינה אדריכלית, המייצרת חיבור של העיר לכיוון השטחים הפתוחים. הוועדה המקומית התרשמה מהמצוינות האדריכלית של התוכנית ולכן החליטה להמליץ לוועדה המחוזית להפקידה".
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "לחלופת הבניין הבודד יתרונות משמעותיים מבחינת המרחב הציבורי, וכן יתרונות סביבתיים של הפחתת הצללה ורוחות. פתיחה של כיכר בגודל של כשלושה דונמים שמאפשרת מפגש של קצה העיר עם היערות הרציפים שממשיכים ממנה והלאה".
התוכנית מצטרפת לשורת תוכניות המממשות את מדיניות הוועדה לבינוי לאורך צירי הרכבת הקלה, שמטרתה ציפוף העיר לאורך צירים אלו, מתן העדפה לשימוש בתחבורה ציבורית, ושילוב עירוב שימושים המסייע להפוך את הרקמה העירונית לפעילה, מגוונת ומעניינת.
אלא שהבשורה החגיגית של בניית מעין "בורג' חליפה" בסמוך להר הרצל לא ממש מתקבלת בזרועות פתוחות ונשמעות ביקורות רבות על התוכנית הגרנדיוזית. "זו זילות ומסחוּר של מורשת ישראל וזיכרון השואה", אמר יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים. "מדובר בפרויקט מגלומני ומיותר, שמנותק מהאופי הירושלמי ומקו הרקיע של הבירה, ולכן אסור שיאושר. לאן הגענו, שאפילו השמיים הם לא הגבול? מי שרוצים לראות את הבורג' חליפה, שייסעו לדובאי".
לדבריו, האלמנטים שבהם מתגאים מתכנני הפרויקט - תצפית ישירה על הר הרצל, יד ושם ועין כרם - הם בדיוק הסיבה שבגללה יש להתנגד לאישור התוכנית. "לא צריך להביא את הרהבתנות הזאת לפתחם של יד ושם והר הרצל. למגדל הולילנד מתייחסים כאל אנדרטה לשחיתות, ואל המגדל הזה יתייחסו בתור סמל לזילות במורשת ישראל. אין שום הצדקה למגדל של 40-50 קומות שיאפיל על אתרי ההנצחה הלאומיים ועל עין כרם", אמר חביליו.

התנגדות בשכונות

גם בשכונת קריית יובל הסמוכה למקום הקמת הפרויקט מתנגדים בתוקף. "זה פרויקט מגלומני שאינו מתאים לאזור ואינו במקום הנכון. יש לשמור על מדיניות 25 קומות ולא לשבור אותה. כל פעם שמגיע איזה יזם עם רעיון אחר, מוסדות התכנון מעקמים עוד קצת את המדיניות שהם קבעו ומיד קובעים למקום מדיניות נדיבה של 30 קומות. אינני מבין איזו סיבה יש לחרוג ממנה", אמר ד"ר אסף שפנייר, יו"ר הוועדה הפיזית במינהל קהילתי יובלים.
שכונת עין כרם ההיסטורית שמושכת אליה בשנה אלפי צליינים ומבקרים, מוקפת בפרויקטים של בנייה רוויה, שלטענת תושבים רבים הורסים את הצביון הפסטורלי המדהים והייחודי שלה.
אלון אוריון, יו"ר ועד עין כרם: "אנחנו כל הזמן בקרבות ורק עכשיו אנחנו נלחמים בתוכנית 'כרמית' שממזרח לנו, שדילגה מעל הוועדה המקומית ישר אל המחוזית. וממערב לנו בבית החולים הדסה רוצים לבנות מגורי סטודנטים ממש צמוד לכנסייה הרוסית עם הכיפות הזהובות. בנוסף לזה, סמוך להדסה מתוכננת עיר של עשרות אלפי יחידות דיור שבשבילה רוצים לעשות את ההפרדה המפלסית בצומת אורה. הפרויקט שנקרא 'רכס לבן' יהיה זוועה גם מבחינת התחבורה, גם מבחינת הנוף, גם מבחינת הצליינות והתיירות. מבקרים באים לעין כרם לא כדי לראות את המגדלים של דובאי".
"המבנה הזה לא מייצר מקומות עבודה. זה מייצר כסף לזכיין וליזם ודירות לאוליגרכים ואנשים עשירים אחרים. אנשים שמחפשים לעצמם תל אביב שילכו לתל אביב או שיבנו את הבניין הזה בכניסה לעיר, לא כאן", אומר אוריון.
גם בעירייה וגם במוסדות התכנון מדברים על כך שבניין "בורג' חליפה" הירושלמי ייחודי בגובה ובהיקפי הבנייה שלו, אבל ברור לחלוטין שמרגע שהוא יאושר, יהיה לעירייה ולמוסדות התכנון קשה מאוד להתנגד למגדלים עתידיים בהיקפים דומים ובמיקומים שנויים במחלוקת.

5 תוכניות נוספות בלב ויכוח ציבורי

תוכנית כרמית: שטח בגודל 95 דונם במורדות המערביים של קריית יובל להקמת 1,000 יח"ד. טעון אישור הוועדה המחוזית.
רכס לבן: תוכנית להקמת שכונה באזור רכס לבן שבהרי ירושלים. 840 דונם עם כ-5,000 יח"ד. אושר בוועדה המחוזית.
מתחם עוז: תוכנית להקמת מתחם בשיפולי רכס ארמון הנציב, על גבעת התורמוסים המכונה "מצפתל". טעון אישור הוועדה המחוזית.
מגדלי האוניברסיטה: תוכנית להריסת חלק מהמעונות של האוניברסיטה העברית בהר הצופים לטובת כ-2,000 יח"ד. טעון אישור של הוועדה המחוזית.
מתחם התחנה ופארק המסילה: תוכנית להקמת כ-500 יח"ד. אושר בוועדה המחוזית.