בשבוע שעבר חשפה רוסיה את מטוס הקרב החמקן החדש שלה, סוחוי 75. מטוס חד מנועי, עם הבטחה לטיסת בכורה ב-2023, לטווח של 3,000 ק"מ, ותג מחיר של כשליש משל אף-35 חדש, כ-30 מיליון דולר. אבל למטוס אין עדיין הזמנות מלקוחות זרים ואפילו מחיל האוויר הרוסי, לא ברור מה רמת המערכות האלקטרוניות שלו, והוא בעיקר מבטא את הירידה בכוחה של התעשייה הביטחונית הרוסית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי דירוג השבועון האמריקני לענייני ביטחון דיפנס ניוז, אין אף חברה רוסית מבין 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, והראשונה שבהן, יצרנית מערכות ההגנה האווירית אלמאז אנטיי, מדורגת רק במקום ה-20 - ירידה של 3 שלבים, אחרי צניחה של 34% בהכנסות ב-2020 ל-6.066 מיליארד דולר.
1 צפייה בגלריה
מטוס קרב רוסי סוחוי 35
מטוס קרב רוסי סוחוי 35
מטוס קרב רוסי סוחוי 35
(צילום: רויטרס)
לפי הדירוג, גם בשנת הקורונה, כשהעולם נאלץ להפנות מאות מיליארדי דולרים לרכש חיסונים, לחיזוק המערך הרפואי ולפיצוי מובטלים ובעלי עסקים שנסגרו בגלל המגפה, הוא עדיין הגביר את רכישות הנשק שלו. 100 החברות הביטחוניות הגדולות מכרו בשנה החולפת ב-551 מיליארד דולר, עלייה של 5% לעומת 2019.
לוקהיד מרטין, יצרנית האף-35, מטוס ההרקולס ומסוקי סיקורסקי, שומרת על המקום הראשון, עם הכנסות של 62 מיליארד דולר בתחום הביטחוני, עלייה של 11%. ריית'און, השותפה לייצור כיפת ברזל וקלע דוד, מדורגת שנייה עם הכנסות של 42 מיליארד דולר, ובואינג שלישית, עם הכנסות של 32.4 מיליארד דולר, שהיוו 56% מהכנסותיה בשנה שעברה.
כל חמש החברות הראשונות בדירוג הן אמריקניות, ובסך הכל שש בעשירייה הראשונה. לסין יש שלוש חברות בעשירייה הראשונה - כאשר לפני שנתיים לא הייתה לה אף אחת, לבריטניה אחת, ואין אף אחת ממדינות האיחוד האירופי.
יקי ברנסיקי ברנסצילום: בייקר טילי
2020 הייתה שנת צמיחה לכל שלוש החברות הישראליות בדירוג. אלביט טיפסה מקום אחד ל-30, עם עלייה של 4% בהכנסות ל-4.22 מיליארד דולר. התעשייה האווירית עלתה בארבעה מקומות למקום ה-37, עם עלייה של 11% בהכנסות מהתחום הביטחוני, שתופס 79% מעסקיה, ל-3.32 מיליארד דולר. רפאל נשארה במקום 44, עם עלייה של אחוז אחד בהכנסות, 100% מהן מהתחום הביטחוני, ל-2.79 מיליארד דולר.
"התעשיות הביטחוניות צמחו בשנת הקורונה בזכות כמה גורמים, ביניהם שמדובר בתעשיות הן קריטיות ולכן קיבלו אישורים מיוחדים לעבודה בזמן סגרים. סיבה נוספת היא שההכנסות מורכבות מפרויקטים רב שנתיים שנחתמו בשנים שלפני כן כך שאנחנו עדיין לא רואים את כל ההשפעות", אומר יקי ברנס, מ-Aegis Capital & Consulting, Israel. "בנוסף, התעשיות הביטחוניות נקטו בצעדים נוספים בתמיכת הממשלים שביקשו לשמור על התעשיות האלו, כמקור לתעסוקה בזמן משבר, ולביטחון הלאומי".