מה יקרה לענף הכושר ביום ראשון הקרוב? זאת השאלה שמציקה לאלפי בעלי חדרי סטודיו לאימונים, מנהלי מועדוני כושר וגם מטרידה את רשתות מועדוני הכושר הגדולות. הוחלט שהענף חוזר לפעילות בתחילת השבוע, תחת מגבלות התו הירוק: כלומר למחוסנים בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
דיון בוועדת החוקה של הכנסת בנושא המתווה נדחה, והותיר את הענף מבולבל. רוב העסקים הגדולים הודיעו שלא יפתחו את המועדונים, ומארגון בעלי העסקים בענף הספורט והכושר בישראל נמסר אתמול (שישי) כי מאות חדרי כושר וסטודיו יישארו סגורים ביום ראשון.
3 צפייה בגלריה
חדר כושר ריק
חדר כושר ריק
במשך חודשים חדרי הכושר הצפופים והמיוזעים נעולים ואנשים עושים את הספורט שלהם, אם בכלל, בעיקר דרך הזום
ענף הכושר שינה את פניו לחלוטין בשנה האחרונה בעקבות מגפת הקורונה. חדרי הכושר הצפופים והמיוזעים ננעלו ואנשים עשו את הספורט שלהם, אם בכלל, בעיקר דרך הזום. יש מאמנים ומדריכים שהעבירו את הלקוחות שלהם לאימונים בחוץ, בבית, בזום עצמאי. התשלום: בביט, לעיתים קרובות - בשחור.
יש לא מעט חדרי סטודיו שכבר עובדים, עוד בטרם הוכרז הקאמבק של הענף. "הרבה מדריכות שאני מכירה מקבלות חל"ת ומשלימות בשחור", אמרה לנו מדריכת יוגה. מדריכת פילאטיס סיפרה שהיא עובדת כבר שבועיים בסטודיו: "מותר לערוך שיעורים פרטיים אבל אצלנו יש כחמישה מתאמנים בשיעור". בתל אביב יש כמה חדרי סטודיו גדולים שעבדו בחודשים האחרונים, גם כשהיה אסור.
לפי החלטת הממשלה, צרכנים שהתחסנו יירשמו באתר משרד הבריאות או באפליקציית רמזור ויציגו את התו בכניסה למועדוני הכושר, המלונות, המסעדות ומופעי התרבות, שיאמת אותו באמצעות סריקת קוד QR. אלא שרוב רשתות מועדוני הכושר הגדולות כמו גרייט שייפ, פרופיט וסטודיו סי, הודיעו שלא יפתחו בראשון לנוכח אי הוודאות לגבי יישום מתווה התו הירוק. הרשתות יזמו עצומה: "רוצים לפתוח, לא תחת תו ירוק".

"תנו לפתוח כמו בני אדם, לא לפתוח ולהתרסק"

דורון כהן, הבעלים של סטודיו סי, אמר ל-ynet: "תנו לפתוח כמו בני אדם, לא לפתוח ולהתרסק. יגיעו 30% מהלקוחות ונוציא 100% מההוצאות. זה לא יעבוד. לכן, תוך יום כבר חתמו על העצומה נגד הפתיחה למחוסנים 500 עסקים. אנחנו בקשר עם יותר מאלף חדרי כושר וסטודיו. 95% מהם בדעה הזאת. מי שיש לה סטודיו קטן עם 6-5 מתאמנים, אין לה בעיה לפתוח. מאות אחרים לא יפתחו, הם גדולים והם יפסידו כסף לפי המתווה הזה.
"אמרנו למדינה: תפתחו את המועדונים כשתגיעו ל-70%-80% מחוסנים, שלא נפסיד את הנשמה שלנו בעסק. ופתאום הודיעו שפותחים. בבום"
"לקחו ענף שלם והפכו אותנו לבשר תותחים. צעירים שעוד לא הפסיקו להתחסן בחיסון השני או לא רוצים להתחסן, ואני בעד חיסון, רוצים חדרי כושר והם צודקים. אמרנו למדינה: תפתחו את המועדונים כשתגיעו ל-70%-80% מחוסנים, שלא נפסיד את הנשמה שלנו בעסק. ופתאום הודיעו שפותחים. בבום. עם התו הירוק, ללא מתווה מסודר, כנראה בגלל לחצים. אם הם רוצים שנפתח עכשיו שיעזרו במימון. שייתנו חודשיים חינם למי שהתחסן. שיוציאו צו שעה ש-50% מהשכירויות הן על חשבון המדינה. למה להפיל הכל עלינו. נקרוס. לכן מאות לא יפתחו בראשון. תהיה פתיחה הדרגתית בסוף מרץ ואחר כך יסגרו את זה שוב. בגלל עוד סגר. התעללות".
אנשים התרגלו להתאמן בזום? "לא חושב. זה כן הקפיץ אותנו 10 שנים קדימה, אבל רק 15%-20% מהאימונים יהיו מעתה בזום. זה יהיה היברידי. את רוצה השלמה - תעשי בזום. אני מציע כיום מנויים היברידיים. תוסיפי עוד 50 שקל הזום יהיה פתוח לך ותבחרי אם ומתי את רוצה להגיע. יש לך את השירות. זה לדעתי מה שיקרה".
3 צפייה בגלריה
אימון כושר בית זום
אימון כושר בית זום
"אנשים לא אוהבים לעשות כושר בזום ולא התרגלו לזה"
(ShutterStock)
זה מייקר את השירות? "המנויים עולים 220 שקל. מינוי משולב עולה 270 שקל בחודש וזה כולל 15 שיעורי לייב ביום, VOD עם עשרת שיעורים. בתקווה שהלקוחות יישארו".
יהיו הרבה ביטולי מנויים? "ברור. נניח פותחים ביום ראשון ואת אומרת ללקוח לא מחוסן: אסור לך להיכנס. אז הוא מבטל. במדינת ישראל פותחים בלי שיש כללים. מישהי רוצה להיכנס ואין לה הוכחת חיסון. מה תעשה איתה? אתה שוטר? יש בקבוצות הפייסבוק איומים של לקוחות: 'לא תגידו לנו לא להיכנס, זה לא חוקי'. וזה נכון, לא חוקי לבדוק אם אדם התחסן. הופכים אותנו למשטרה עכשיו. בקניונים ויתרו על התו הירוק, אצלנו לא. בכל שיטה שאת לא מסתכלת על זה כל המהלך הזה לא נכון ועשרות ומאות אלפים יבטלו מנויים. לקוח יגיד: 'עד עכשיו הקפאתי מנוי, חיכיתי כי היית סגור. עכשיו אתה פתוח ולא מכניס אותי? בטל את המנוי שלי'. המדינה מסכסכת אותנו עם הלקוחות, עם בעלי הנכסים. כל מי שאפשר".

"אנחנו רוצים 90% מהלקוחות. יכולים: 30%"

גם יובל לבלינג, הבעלים של רשת פרופיט, טוען שלא יחזור לעבוד בראשון. "אנחנו חד משמעית לא ערוכים לפתיחה. אני לא מברך על כלום. אנחנו במצב קשה ופותחים אותנו במתווה בלתי אפשרי. כרגע לא שיחררו לנו כלים. איך יאכפו, מה האחריות, מה לגבי העובדים שאסור לנו לשאול אותם אם התחסנו, איך אוודא שתעודות מחוסנים אינן מזויפות. יהיה בלאגן רציני למועדונים שייפתחו ביום א', עדיף להיערך במשך כמה ימים".
כמה לקוחות לא יוכלו להיכנס? "יש לנו לקוחות בני 14 עד 16 שלפי המתווה הם לא מאושרים. 7%-5% מהלקוחות. יש לקוחות שלא סיימו התחסנות שנייה. אנחנו רוצים: 90% מהלקוחות. יכולים: 30%".
קרן שתוי, מנכ"לית הולמס פלייס: "אנחנו מקבלים מהלקוחות תגובות כועסות. רק בישראל חושבים שכושר זה פנאי, לא דרך חיים ובריאות. בעולם מבינים שזה ענף חיוני. ההסתכלות בישראל מעוותת"
בספורטן לעומת זאת אמרו ל-ynet שייפתחו את מועדוני הקאנטרי. גם בהולמס פלייס פותחים את כל הסניפים, למרות שאסור בינתיים להכניס ילדים לאלו מבין המועדונים שמיועדים לכל המשפחה.
"כרגע אסור אבל בפעימה הבאה בעוד שבועיים יאשרו לנו להכניס ילדים", אומרת קרן שתוי, מנכ"לית הולמס פלייס. "כשנה אנחנו אומרים שבריאות הלקוחות שלנו חשובה לנו אז בגלל עניינים כלכליים נשאיר את הרשת סגורה? לא.
"טכנולוגית אין עם זה בעיה: יש לנו יכולת לסרוק את התו הירוק. לא יפתחו לך את הדלת אם התעודה לא מסונכרנת עם המערכות שלנו, אבל אנחנו מקבלים מהלקוחות תגובות כועסות כאילו אנחנו החלטנו על זה. זה מאוד קשה.
"רק בישראל חושבים שכושר זה פנאי ולא דרך חיים ובריאות. בעולם מבינים שזה ענף חיוני. ההסתכלות בישראל מעוותת. אין חלופה לשחייה למי שסובל מבעיות גב. ביקשנו שיפתחו הכל, כי ממילא אדלשטיין כבר אמר ש-50% מבני השלושים מחוסנים, אז למה לעשות את הדבר הזה".
3 צפייה בגלריה
חדר כושר "אייקון פיטנס" בבאר שבע
חדר כושר "אייקון פיטנס" בבאר שבע
חדרי כושר בקיץ, אז עוד ניתן היה לפתוח תחת הגבלות
(צילום: בראל אפרים)
לקוחות יעזבו אתכם לטובת שיעורים וירטואליים? "אנשים לא אוהבים את הזום ולא התרגלו לזה. אני לא חושבת שיישארו בזום, אבל מי שהחליף אימון בריצה פחות ירצה לחזור. לתחושתנו אנשים התגעגעו, השמינו בממוצע 7-5 ק"ג והם מרגישים מאוד מדוכאים. חלק לא יחזרו בגלל מצב כלכלי אבל הרוב יחזרו לחדרי הכושר ולסטודיו.
"כמובן שאנחנו משאירים את כל שיעורי הזום, לייב ו-vod עבור אלה שלא מעוניינים להגיע או לא יכולים לחזור בשלב זה. יש רבים שממתינים לחיסון השני ואני מוצפת בתחינות שיתנו להם להיכנס. לצערי משרד הבריאות לא מאפשר זאת".
אתם מאפשרים ביטולי מינויים? "מניחה שלא יהיו ביטולי מינוי רבים כי ניתן להקפיאו עד ביטול ההגבלות".
תהיה העלאת מחירים בעקבות התקופה? "לא, בשלב זה אין לנו תוכניות כאלה".

"מצוקה אדירה של כוח אדם"

גם רשת ספייס תיפתח בראשון. חיים פרנקל, הבעלים, התמודד עם הרבה לקוחות זועמים בעקבות העובדה שהרשת המשיכה לגבות בתשלומים באשראי. "ביומיים האחרונים, מאז שהבנו במפתיע שאנחנו הולכים לפתוח, אנחנו עסוקים בלשבץ את המשמרות. היינו סגורים חמישה חודשים, חלק מהעובדים יושבים בבית, זאת מצוקה אדירה של כוח אדם.
"ברמה השנייה אנחנו עסוקים בלהכין את המועדונים לפי התו הירוק, באמצעים הטכנולוגיים שיאפשרו לנו לבדוק מי יש לו תעודת מתחסן. האחריות לסנן אנשים נפלה עלינו וגם על המסעדות ומוסדות התרבות, למרות שזה לא תפקידנו. הגענו למצב שאנחנו אומרים תודה שנותנים לנו לעבוד. הותשנו.
"האימונים בזום זאת לא אלטרנטיבה בישראל. בעולם יש שחקנים חזקים בזום כמו אפל. הפעילות פה לא המריאה. אין חום אהבה ותשומת לב מהמדריך. הרבה נשרו"
"הרוב יחזרו. האימונים בזום זאת לא אלטרנטיבה בישראל. בעולם יש שחקנים חזקים בזום כמו אפל. הפעילות פה לא המריאה. אין חום אהבה ותשומת לב מהמדריך. הרבה נשרו, רואים את זה בנתוני ההשמנה. החשש היותר גדול הוא שהפכנו בשנה הזאת לדור יותר עצלן. התחרות היא לא מול הזום אלא מול הנטפליקס. זה ייקח זמן אבל יש קהל גדול שמאוד רוצה לחזור. יחד עם זאת, יש הרבה צעירים שלא מתחסנים וייאלצו לחפש מקומות פיראטיים קטנים או שיקנו ציוד לבית".
מה לגבי החזרים כספיים ללקוחות? "הרמנו מוקד וביום ראשון נתחיל לטפל אחד אחד. אנחנו לא בורחים מאף אחד, אין לנו אפשרות לברוח. צריך להבין, יש פה בתי עסק שחטפו מכה אנושה. חושבים שאעסיק את כל העובדים, אשלם חשמל ושכר דירה ולא אעבוד. בבוקר נעשה את הפרוצדורה המשרדית ובצהריים נפתח את המועדונים. מי שרוצה להישאר יישאר ומי שלא נסגור איתו את החשבון וניפרד כידידים".
כל המדריכים חוזרים? "לא. אנחנו בגיוס מסיבי ואנשים שחוזרים יצטרכו לעבוד יותר משמרות. לצערי נחזור בכוח אדם מצומצם יותר עם יותר שעות לכל סקטור. אין עובדים".

"לא חושבת שאחזור לעבוד עם קבוצות של 10 אנשים, זה עמוס"

אלה בר דוד שחר, בעלת סטודיו לפילאטיס בחיפה, דווקא שמחה על החזרה לפעילות ובעיקר שמחה על המצאת הזום. "עברתי לסטודיו חדש חודש לפני שהחל הסגר הראשון. כשהחלו לדבר על הסגרים נכנסתי להיסטריה. חשתי שהשקעה ענקית יורדת לטמיון. מישהו אמר לי: יש משהו שקוראים לו זום. שבוע אחרי זה התחלתי להפעיל זום. וכשנכנסנו לסגר הראשון הודעתי ללקוחות שלי ש-25 שיעורים עובדים לזום וחלק מאוד גדול מהמתאמנים זרמו איתי.
"זה עובד טוב, אנשים אומרים שהם מרגישים כאילו אני איתם בבית. אני מעבירה את השיעורים מהסטודיו עם מצלמה טובה ואני מקפידה לראות כל אחד ולתקן. היתרון הוא שאני מלמדת פילאטיס מזרן ולא מכשירים.
"מהשבוע הקרוב אאפשר שיעורים בזום פלוס 5-4 אנשים בסטודיו. להפתעתי הרבה אנשים רוצים להישאר בזום. כולל מחוסנים. אני לא יודעת אם זה מנוחות, או שעדיין מפחדים להידבק. הזום גם מאפשר לי לערוך מבצעים שבסטודיו אני לא יכולה להרשות לעצמי. למשל שיעור לכל המשפחה. אני גם לא רואה את עצמי חוזרת לעבוד עם קבוצות 12-10 אנשים. זה עמוס לי אנרגטית. ככה מתאמנים לא רבים על מזגן, לא שומעים דיבורים של מתאמנים אחרים ואפשר להתרכז בשיעור עצמו".
פורסם לראשונה: 08:22, 19.02.21