תוכנית ענק במגזר הערבי: הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), שתפקידה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז, החליטה היום (חמישי) להפקיד תוכנית לפיתוח רובע חדש בכפר קרע, שיכלול כ-12 אלף יחידות דיור חדשות. עוד כוללת התוכנית שטחים בהיקף של כ-332 אלף מ"ר עבור שימושי תעסוקה ומסחר ושטחים בהיקף של כ-113 אלף מ"ר עבור מבני ציבור.
התוכנית, שקודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון והרשות המקומית ונערכה על ידי משרד מילול-קורן ארכיטקטורה ובינוי ערים, משתרעת על פני שטח כולל של כ-2,400 דונם והיא ממוקמת בחלקו המערבי של כפר קרע, הממוקם במחוז חיפה ממזרח לבנימינה-גבעת עדה, לא רחוק מהעיר חריש, בצפון ואדי עארה. מהוועדה נמסר כי התוכנית כוללת כ-210 דונם עבור שטחים פתוחים ושמירה על נחל ברקן, שטחי יערות ושטחים חקלאיים, ומציעה הקמת טיילת היקפית אשר תשרת את הרובע ותושבי האזור.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
נזכיר כי בחודש מאי האחרון הכריז שר הפנים, משה ארבל, על כפר קרע כעיר. השר ארבל ציין כי ההחלטה על שינוי מעמדה המוניציפלי של הרשות המקומית התקבלה בהמלצת מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ, אשר אימץ את המלצות הוועדה הגיאוגרפית לשינוי מעמדה המוניציפלי, שהחלה את עבודתה באפריל 2022. כפר קרע מונה כיום למעלה מ-20,500 תושבים, ועל פי נתוני משרד הפנים קיימים נתוני הגירה לאזור, המעידים על צמיחה דמוגרפית. קיימת תוכנית מתאר כוללנית ליישוב, אשר צפויה להגדיל את אוכלוסייתו בשנתיים הקרובות.
על פי התוכנית, הדירות יוקמו במבני מגורים שיכללו עד 6 קומות, כאשר מתוך כלל יחידות הדיור כ-2,434 יחידות יוקצו לטובת דירות קטנות. בנוסף, התוכנית מציעה שטחי מסחר בהיקף של 105 אלף מ"ר בעירוב שימושים, מוקד תעסוקה בדרום מערב התוכנית, שטחי תעסוקה בעירוב שימושים בהיקף של 185 אלף מ"ר ושטחי תעשייה בהיקף של 42 אלף מ"ר.
ממינהל התכנון נמסר כי "בהיבט התחבורתי, התוכנית מדגישה את חשיבות החיבוריות והנגישות של הרובע ושל היישוב בכלל למערכת התנועה הארצית, תוך פיתוח תשתית לתחבורה ציבורית ויצירת פתרונות תחבורתיים הנותנים מענה להיקף הפיתוח המוצע ולחוסרים הקיימים במצב כיום".
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הותמ"ל, הרב נתן אלנתן, אמר עם אישור התוכנית כי "הותמ"ל אישרה להפקדה תוכנית חשובה בכפר קרע, הצפויה לסייע באופן משמעותי בצמצום משבר הדיור אותו חווה ביתר שאת החברה הערבית. התוכנית מציעה פיתוח רובע חדש, המהווה המשך רציף ליישוב הקיים, ותאפשר איכות חיים גבוהה לתושביה, תוך שהיא מספקת שטחי ציבור רבים, בנויים ופתוחים לצד קשרים וחיבורים אל השטחים הפתוחים הייחודיים הסובבים את העיר".
מתכננת הותמ"ל, אדריכלית סיגי בארי, הוסיפה: "מדובר בתוכנית המציעה אבן דרך משמעותית לצמיחת היישוב כפר קרע, אשר קיבל מעמד של עיר בשנה האחרונה. התוכנית עתידה להזניק את העיר כמה צעדים קדימה, תוך התייחסות מפורטת לצרכי היישוב המתפתח הן בבחינת פיתוח תשתיות, שטחים ציבורים איכותיים ושטחי מסחר הנחוצים ליצירת אופק תעסוקתי נוסף לתושבי האזור".