מי הממציא החוקי של מכשיר חדשני לזיהוי מהיר של נגיף הקורונה? בימים האחרונים נחשף בבית המשפט המחוזי בת"א סכסוך בין קבוצה של חברות זרות ומייסדן אייל רם לבין אוניברסיטת בן-גוריון, החוקר שלה פרופ' גבריאל סרוסי וחברת מסחור הטכנולוגיות שלה.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברות הזרות (רם גרופ) הגישו ביוני, באמצעות עוה"ד ד"ר אליעד שרגא ומיכל גוטמן, בקשה לצו מניעה נגד אוניברסיטת בן-גוריון וסרוסי, המיוצגים על ידי עו"ד איתן לירז. זאת בטענה כי הנתבעים, שקיבלו כנותני שירות שרטוטים ורישומים של ההמצאה למכשיר לבדיקת קורונה שתתבצע תוך דקה, ושהוגשה לגביה בקשה לרישום פטנט, מפרסמים עצמם כאילו הם מפתחי ההמצאה. זאת בעוד שהחברות המבקשות הן לטענתן מפתחות ויוצרות ההמצאה.
2 צפייה בגלריה
פרופ' סרוסי עם המכשיר לגילוי קורונה
פרופ' סרוסי עם המכשיר לגילוי קורונה
פרופ' סרוסי עם המכשיר לגילוי קורונה
לדברי התובעות, אייל רם הגה רעיון מהפכני לייצר על בסיס הטכנולוגיה שלהן מערכת חדשה לזיהוי מהיר של וירוס הקורונה. "ההמצאה עוררה הדים בתקשורת אלא שמי שלקח קרדיט על ההמצאה שלא כדין היו הנתבעים", טוענים התובעים. "עקב הפרסומים השקריים ביוזמת הנתבעים, משקיעים שאיתם התובעות היו במו"מ להשקעה או לרכישת המוצרים, חזרו בהם. לפתע הנתבעים טוענים לבעלות על ההמצאה".
לדברי האוניברסיטה וסרוסי, "ההמצאה הנטענת על ידי המבקשות מבוססת כולה על ידע קודם שברשות הכלל זה שנים. אין למבקשות בסיס לטענות כי יש בידיהן המצאה, לא כל שכן כזו שמוגנת בפטנט".
2 צפייה בגלריה
עו"ד איתן לירז
עו"ד איתן לירז
עו"ד איתן לירז
(צילום: אייל טואג)

"קשיים ברמת התשתית הראייתית"

ביום חמישי האחרון פנו הנתבעים לבית המשפט המחוזי בת"א כדי לקבל דחייה מיידית של הבקשה לצווים זמניים, שלא ניתנו במעמד צד אחד ולא לאחר דיון במעמד הצדדים. ב-24.6 התקיים דיון שבו ציין השופט גרשון גונטובניק: "אני לא בטוח שיש די ראיות לכאוריות שיכולות או מטות את הכף לטובת הוצאת צו. יש קשיים ברמת התשתית הראייתית".
האוניברסיטה ופרופ' סרוסי טוענים שהתביעה ובקשת התובעים חסרות בסיס, ויש לדחות את בקשתם לצו מניעה ולתפיסת מסמכים ולא להמתין לדיון באוגוסט. זאת מאחר ש"קרן OurCrowd, שהתחייבה להשקיע במיזם הטכנולוגי שפיתחה האוניברסיטה וחברת המסחור, סכום מיידי של 8 מיליון דולר כחלק מהליך גיוס ממשקיעים נוספים בהיקף של 25 מיליון דולר, הודיעה על עצירת ההשקעה, בשל דחיית המשך הדיון".
עו"ד איתן לירז: "מדובר בהליך סרק. לא במקרה נדחתה הבקשה לצווים זמניים. התנהלותן של החברות הזרות, שפנו לבית המשפט ללא ראיות לכאורה, ובחוסר ניקיון כפיים, גורמת לנזקי עתק לחברת המסחור של האוניברסיטה ולחוקר".
עוה"ד שרגא וגוטמן: "רם גרופ היא בעלת ההמצאה לזיהוי מהיר של הקורונה. פרופ’ סרוסי ואונ' בן-גוריון, שהייתה להם גישה למחשבי החברה ולמידע סביב ההמצאה, ניצלו את היותם ספקיה, עשו שימוש אסור במידע ומתחזים לבעלי ההמצאה".