הוזלה בחלב, אך לא בהכרח לצרכנים: החלב הגולמי שהרפתנים מוכרים למחלבות בשער הרפת יוזל ברבעון הראשון של 2024. מינואר עד אפריל, מחיר המטרה של החלב יעמוד על 238.96 אג' לליטר, לעומת 243.78 אג' לליטר - ירידה של 4.82 אגורות - סך הכל הוזלה של 1.97%.
זאת הוזלה של החלב הגולמי שבאה אחרי שמחירו עלה מספר פעמים בשנים האחרונות, מה שהוביל לסכסוך בין המחלבות (תנובה, טרה ושטראוס יטבתה) למדינה, ולהעמסת הנטל על הרפתנים. החלב הגולמי אמנם הוזל ברבעון השני של 2023 ב-0.79 אג', אך מדובר בהוזלה של פחות מאגורה, שאירעה בעקבות הסכם שהמדינה כפתה על הרפתנים. מאז הוא התייקר ב-1.12 אג' ברבעון השלישי של 2023 ונשאר סטטי ברבעון הרביעי, מספטמבר. משק החלב בישראל מפוקח על ידי המדינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מחלבה בקיבוץ יד מרדכי
מחלבה בקיבוץ יד מרדכי
מחלבה
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
לפי פרוטוקול ועדת היישום, ההוזלה אירעה בעקבות מספר הוזלות בהוצאות של הרפתנים. יש ירידה של 1.2% במדד תערובות בקר, המזון המרוכז בו מזינים את הפרות החולבות, על פי מדד נובמבר 2023 לעומת מדד חודש אוגוסט 2023. שינוי זה תרם לירידה של 0.89 אג' במחיר המטרה ומשפיע אף על המרכיב הזמני, משום שהירידה נרשמה במהלך כל הרבעון. בסניף "מזון אחר" נצבר שינוי זניח שמשמעותו תיסוף של 0.2%.
כמו כן, חלה הוזלה בהוצאות משתנות. סעיפים אלו עודכנו במדד יולי 2023 ומגלמים הוזלה של 8.11% כבר במדד אוקטובר 2023 התורם לירידה של 3.13 אג' במחיר המטרה. ירידה משמעותית במחירי החשמל, החל ממדד אוקטובר (תעריף עונת מעבר), היא זו שגרמה לירידה מצטברת של מעל ל-5% ולתרומה בפועל בירידת מחיר המטרה.
גם עלייה בהכנסות ממכירת פרות לבשר ויונקים לפיטום תרמה להוזלת החלב: ההכנסה המחושבת ממכירת בשר פרות ויונקים מגלמת את המחירים הממוצעים ב-12 החודשים האחרונים לעריכת התחשיב (ממוצע נע). בתחשיב הנוכחי נרשמה עלייה של מחיר הממוצע הנע של בשר הפרות ועלייה במחיר הממוצע הנע של העגלים בגיל שבוע, לצד עלייה זניחה במחיר העגלות. סך כל השינוי של מחירי המכירה מביא לירידה של 0.59 אג' במחיר המטרה.
לעומת זאת, כצפוי, בסעיפי העבודה נרשמה עלייה בגובה 1.48% המשקפת עליית עלות של 0.58 אג' בכלל סעיפי העבודה.
יש גם ירידה של 1.7 אג' בהחזר הרטרואקטיבי שניתן לענף בעקבות אי ייקור החלב בעבר. המרכיב הזמני להתחשבנות רבעונית ירד ב-0.83 אגורות לליטר לעומת עלייה של 0.88 אג' לליטר ברבעון הקודם כלומר ירידה של 1.7 אגורות. למרות זאת, לא צפויה בהכרח ירידת מחירים לצרכנים משום שהמדינה עדיין חייבת כסף למחלבות על כך שכשהחלב הגולמי התייקר - היא לא איפשרה לייקר בהתאם את המוצרים שבפיקוח (כמו גבינה לבנה, שמנת ואשל) וגרמה להן להפסדים.