הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, קובעת בדו"ח חדש כי במהלך משבר הקורונה "ניכרת שונות גבוהה ביכולתם של עסקים שונים להשיג אשראי. עסקים גדולים נהנו מגידול משמעותי באשראי בהשוואה לעסקים קטנים ובינוניים. ענפי המלונאות ושירותים אחרים בלטו בקושי שלהם להשיג אשראי בהשוואה לענפים אחרים. בלטה במיוחד הירידה החדה בהיקפי האשראי שניתן על ידי גופי האשראי החוץ בנקאי, שמטבעם פונים לעסקים בסיכון גבוה יחסית".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי גרינברג, התמונה העולה מהנתונים עשויה להעיד על קושי ספציפי בעיקר בקרב עסקים בסיכון גבוה יחסית שאינם מקבלים מענה במערכת הבנקאית ובשוק ההון, גם לא במסגרת הקרנות בערבות מדינה, ואשר גישתם לאשראי חוץ בנקאי נפגעה. חשוב להבהיר עם זאת, כי בחלק מהמקרים תופעה זו אינה מפתיעה: לא מן הנמנע שרמת הסיכון של לפחות חלק מהעסקים הללו אינה מצדיקה קבלת אשראי חדש כתוצאה מהמציאות הקיצונית החדשה שנוצרה במשבר הקורונה וזו הצפויה בשנים הקרובות.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים בתקופת הקורונה
(צילום: עמית שאבי)
מהדו"ח עולה, כי לצד העלייה בהיקף האשראי הבנקאי הכולל מתחילת השנה, ניכרת שונות ביכולת לגייס אשראי בין עסקים גדולים לעסקים קטנים יותר. כך, ברבעון הראשון היקף האשראי הבנקאי לעסקים גדולים גדל בשיעור חריג של 11%, וגם לאחר שהיקפו קטן ברבעונים שלאחריו, הגידול הכולל מתחילת השנה הסתכם ב-6%.
לעומתם, האשראי לעסקים הבינוניים והקטנים גדל בצורה מתונה בלבד ברבעון הראשון, בפחות מ-1%, ועבור עסקים זעירים הוא אף הצטמצם ברבעון זה בלמעלה מ-1%. ברבעון השני נרשמה עלייה בהיקף האשראי של העסקים הבינוניים, הקטנים והזעירים, הודות לפעילות הקרנות בערבות מדינה. בסיכומו של הרבעון השלישי, האשראי הבנקאי לעסקים קטנים גדל ב-4%, לעסקים בינוניים הוא גדל ב-1.5% ואילו לעסקים זעירים האשראי אף ירד ב-0.6% בהשוואה לסוף שנת 2019.

לדברי גרינברג, "ניתן ללמוד מממצאים אלו כי לעסקים הגדולים יש, בממוצע, כרית ביטחון מימונית באמצעות מערכת הבנקאות, שהיא גבוהה משמעותית מזו שבידי העסקים הזעירים, הקטנים והבינוניים, וזו מומשה במהלך חודש מרץ. חלק ניכר ממשיכות האשראי של העסקים הגדולים הוחזרו במהלך הרבעון השני, כאשר אי הוודאות המשקית פחתה מעט. הפערים בינם לבין העסקים הקטנים יותר, ובפרט הזעירים והבינוניים, שבו והתרחבו ברבעון השלישי. נתון זה משתלב עם הירידה בכמות ההלוואות החדשות שניתנו באמצעות הקרנות בערבות מדינה ברבעון זה.
"בולטת גם החולשה היחסית של העסקים הבינוניים, עסקים עם מחזור בין 50 ל-250 מיליון שקל, ושל העסקים הזעירים עם מחזור של פחות מ-10 מיליון שקל, אל מול עסקים קטנים שמחזורם בין 10 ל-50 מליון שקל".
ממצאים אלו גם משתלבים עם נתוני סקר הערכת מגמות העסקים המצביעים על כך ששיעור העסקים הגדולים (מעל 100 עובדים) שדיווחו לאורך שנת 2020 על מגבלות בגישה לאשראי בנקאי, היה נמוך משמעותית מזה שדיווחו עסקים קטנים יותר (מתחת ל-100 עובדים). נתונים אלה גם הם מעידים על שיפור מסוים בגישה של העסקים הקטנים (בין 10-5 ובין 49-11 עובדים) לאשראי בהשוואה לחודשים הראשונים של המשבר. זאת בניגוד לעסקים בגודל בינוני (99-50 עובדים), אשר שיעור המדווחים בהם על מגבלות אשראי מתונה או חמורה עלה, והסתכם בנובמבר ב-34%.

71% מהעסקים בתיירות דיווחו על מגבלה בהשגת אשראי באוקטובר

באופן כללי, שיעור העסקים שמדווחים על מגבלה מתונה או חמורה בגישה לאשראי בנקאי עלה בתקופת משבר הקורונה, והתייצב בממוצע על 20% באוקטובר לעומת 17% בפברואר. מדובר בשיפור משמעותי לעומת שיא המצוקה בחודש אפריל, אז 31% מהעסקים דיווחו על מגבלה מתונה או חמורה. ענף המלונאות ספג את ההרעה המשמעותית ביותר: 71% מהעסקים בענף זה דיווחו על מגבלה בהשגת אשראי בחודש אוקטובר 2020, אל מול 12% בלבד בפברואר.
בחלוקה ענפית של יתרות האשראי הבנקאי, ניתן לראות כי למעט קבוצת ה"ענפים האחרים" (הכוללת בתוכה את ענף המסעדות והתיירות), קיים גידול באשראי הבנקאי בכל הענפים מאז תחילת השנה. בנוסף, בולט הזינוק שנרשם באשראי לענף השירותים הפיננסיים ברבעון הראשון (כ-13%) אשר ירד מאז בחדות, כך שבסיכומו של דבר העלייה באשראי שניתן לענף השירותים הפיננסיים נכון לסוף הרבעון בשלישי נמוכה מזו שניתנה לענפי התעשייה, הבינוי, הנדל"ן והמסחר.
הכלכלנית הראשית מדווחת, כי החוב העסקי במשק הסתכם בחודש אוגוסט 2020 ב-963 מיליארד שקל. מדובר בגידול צנוע של כמיליארד שקל בלבד בהשוואה ל-962 מיליארד שקל לסוף שנת 2019, המהווים גידול זניח של 0.14% בלבד.
בסיכום הרבעון השלישי של 2020 נרשמה ירידה דרמטית של 1.2 מיליארד שקל (כ-24%) ביתרת האשראי מצד הגופים החוץ בנקאיים בהשוואה לתחילת השנה. זאת, לאחר צניחה חריפה של כ-938 מיליון שקל ביתרת האשראי שניתנה על ידם ברבעון השני של 2020.
שיעור העסקים שמדווחים על מגבלה מתונה או חמורה בגישה לאשראי חוץ בנקאי עלתה במהלך המחצית האחרונה, מ-15% מהעסקים בפברואר ל-21% מהעסקים באוקטובר 2020, שיפור משיא המצוקה שנרשמה באפריל, בה 29% מהעסקים דיווחו על מגבלה מתונה או חמורה. המצוקה בלטה במיוחד בענף המלונאות, שגדלה מאוד בחודשים האחרונים. בענף הבינוי ניכרת הרעה משמעותית בחודשים מאי ויוני ומאז חל שיפור, אם כי בחודש אוקטובר נרשמה הרעה נוספת.
בהשוואה בינלאומית שיעור הגידול באשראי הבנקאי למגזר העסקי בישראל נמוך מזה שנרשם באירופה, אך גבוה מזה שנרשם בקנדה, ניו זילנד ובאוסטרליה. בכל המדינות הנבחנות, נרשמה עלייה משמעותית באשראי ברבעון הראשון, ואחריו ירידה מתונה, למעט ניו זילנד עם ירידה ניכרת.