משרד האוצר פרסם היום (ג') מספר התאמות פיסקליות בטיוטת חוק ההסדרים שיעלו כהצעות לממשלה לקראת הדיונים על התוכנית הכלכלית לשנים 2022-2021, ובתוכם, גם מספר היבטי מיסוי מקרקעין. ההצעה המשמעותית ביותר נוגעת לדיווח של בעלי דירות להשקעה שמשכירים אותן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באוצר מבקשים להחיל את חובת דיווח על הכנסות מדמי שכירות על דירה להשקעה ללא קשר לסכום ההכנסה החודשית של בעל הדירה. כיום, החוק מחייב דיווח רק כאשר סכום השכירות החודשי גבוה מ-5,070 שקל לחודש, והסכומים הנמוכים יותר זכאים לפטור. אלא שברשות המיסים מודים, כי הם מתקשים לעקוב אחר בעלי הדירות החייבים במס ומבינים, כי חובת הדיווח החלקי יצרה פערי גבייה להכנסות המדינה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לשנה. להערכתם, חובת דיווח כוללת על הכנסה משכירות תקשה על המשך העלמות המס, מתוך הסברה, כי בעלי הדירות המושכרות יימנעו מדיווח כוזב לרשויות המס.
1 צפייה בגלריה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
(צילום: ירון ברנר)
סעיף נוסף מתייחס לתיקון 85 שהתקבל במרץ 2016 וקיצר את משך הזמן שבו יכולים משפרי דיור להחזיק בשתי דירות מבלי שהדבר יחשב להם כהחזקה בדירה להשקעה. בהוראת השעה הוחלט לקצר את התקופה ל-18 חודשים, משך זמן שבו יכול בעל הדירות למכור את אחת מהן בפטור ממס שבח (והקלה במס הרכישה), הוראת השעה פקעה החודש (6 ביולי 2021) והתקופה שבה ניתן להחזיק ב-2 דירות הוארכה אוטומטית ל-24 חודשים. אלא שבאוצר לא מרוצים מהארכת הזמן במיוחד בשעה זו, מתוך הערכה כי תקופה כה ארוכה ברקע לעליית מחירי הדיור מאפשר לחלק מבעלי הדירות להמתין עם מכירת הדירה על מנת למקסם רווחים מעליית המחירים. לפי ההצעה, דבר זה מביא למלאי גדול של "דירות בהמתנה", מקטין את היצע הדירות הזמינות בשוק ומביא לעליית מחירי הדירות.
כמו כן, באוצר פילחו את "הממתינים" ומצאו כי הם מתאפיינים בהכנסה גבוהה של משק הבית אשר מאפשרת להם להחזיק את אותן 2 הדירות למשך פרק זמן ארוך. "התקופה הארוכה הקיימת כיום בחוק המאפשרת ליהנות מהטבות המיסוי המיועדים לבעלי דירה יחידה, גם אם מחזיקים בשתי דירות למשך שנתיים, מיטיבה עם משקי בית בעלי הכנסות גבוהות ופוגעת בזוגות צעירים המעוניינים לרכוש דירה לאור ההשפעה השלילית על מחירי הדירות", נאמר בטיוטת חוק ההסדרים. ההצעה בתיקון היא לקצר את משך תקופת המכירה בחצי, לשנה.
נושא נוסף במסמך נועד לעודד בעלי קרקעות למכור אותן באמצעות ביטול הפטור ממס שבח. עד לסוף 2013 היה זכאי מוכר דירה לפטור ממס שבח לדירה אחת בכל ארבע שנים, ללא הגבלה על מספר הדירות שמצויות ברשותו. בתחילת 2014 הפטור הגורף בוטל ובמקומו הוחלט כי מי שהחזיק בדירות מגורים עד למועד (תחילת 2014) יהיה רשאי לקבל פטור ממס שבח, אך מעבר למועד זה, משקיע שמחזיק במספר דירות לא יהיה זכאי לפטור וישלם מס שבח בהתאם לחישוב ליניארי. כמו כן, החל משנת 2018 אין הגבלה על מספר הדירות שניתן למכור בהתאם לאותו חישוב ליניארי. התיקון, שנכנס לתוקף ב-2014, כלל בתוכו גם קרקעות שנרכשו לטובת בנייה למגורים ואפשרו לבעליהם, בדומה לדירת מגורים, ליהנות מחישוב המס הלינארי.
ההצעה לתיקון קובעת, כי בעל קרקע יוכל ליהנות מחישוב המס הליניארי רק במידה ויוציא היתר בנייה בתוך 3.5 שנים - עד לסוף דצמבר 2024. מטרת סעיף זה לעודד את אותם בעלי קרקעות לקדם בהם בנייה כתנאי לקבלת ההטבה במס, וכך להוסיף למשק יח"ד נוספות.
"בשל הרצון לעודד בניית דירות על קרקע פנויה ובכדי לאפשר לבעלים של קרקעות כאמור אשר הייתה להם ציפייה ליהנות מהחישוב הליניארי המוטב לממש את ציפייתם זו, מוצע לתת פרק זמן למי שבבעלותו קרקע כאמור להוציא היתר בנייה לשם בניית דירת מגורים, ואם יעשה כן, יקבל במכירתה את המסלול הליניארי המוטב", לשון הסעיף.