1 צפייה בגלריה
דלק
דלק
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה לאחרונה תביעה שהגישה חברת "דאבל קיי מוצרי דלק" (שנמצאת בפירוק) נגד אחד מבעלי המניות בה, בטענה שלקח ממנה שלא כדין כ-35 מיליון דולר. השופט דורון חסדאי קיבל את טענת בעל המניות שלפיה התביעה התיישנה.
את חברת "דאבל קיי מוצרי דלק" הקימו הנתבע ובעל המניות הנוסף ב-1996 לשם שיווק וסחר של מוצרי דלק. השניים היו בעלי המניות של החברה ודירקטורים יחידים בה ממועד הקמתה ועד מועד פירוקה על ידי בית המשפט ב-2013. בתביעה נטען שהחברה הפסיקה את פעילותה העסקית בספטמבר 2007 וכי במועד סיום פעילותה היו בחשבונותיה, למיטב ידיעתו של בעל המניות הנוסף, כ-35 מיליון דולר. עם זאת, במועד הפירוק לא נותר בחשבונות החברה דבר.
עוד נטען כי הנתבע היה אמון על ניהולה הכספי של החברה באופן בלעדי, כי בעל המניות הנוסף והמפרק ניסו לקבל ממנו מידע בדרכים שונות אודות חשבונות הבנק של החברה ולברר לאן נעלמו הכספים שהיו ברשותה במועד סיום פעילותה. ואולם, עד היום הנתבע לא סיפק להם הסבר כיצד חברה שלא הייתה פעילה מאז שנת 2007 הצליחה לאבד סכומי עתק שכאלה.
החברה ביקשה מבית המשפט לקבוע שהנתבע הפר את חובותיו כבעל מניות ולחייבו להשיב לחברה את כל הסכומים. משיקולי אגרה הועמד סכום התביעה על הסך של שלושה מיליון דולר. הנתבע, שיוצג על ידי עו"ד פז יצחקי-וינברגר, ביקש לסלק את התביעה על הסף בשל התיישנות. לדבריו, שותפו, הצניע את העובדה שכבר התנהלו הליכים משפטיים ממושכים בטענות. כך, בין היתר, הוא הגיש נגדו תביעה למתן חשבונות ב-2010 בה העלה את אותן חשדות.
הנתבע הדגיש כי כל ההתרחשות הנטענת אירעה שנים רבות לפני שהחברה נקלעה למצב של חדלות פירעון וממועד הטענות המופיעות בכתב התביעה כלפי פעולותיו בשנים 2007-2006 חלפו יותר מ-15 שנה.
החברה השיבה כי לבעל המניות הנוסף לא הייתה ידיעה בזמן אמת על אודות המעשים שכן לא הייתה לו גישה לחשבונות הבנק של החברה. אולם השופט דורון חסדאי דחה את התביעה בשל התיישנות. הוא כתב שתמוה מאוד מדוע בעל המניות הנוסף, הרוח החיה מאחורי התביעה, לא מצא לנכון להגיש תצהיר ולחשוף עצמו לחקירה, באשר לידיעתו או אי ידיעתו את מצבה הכספי של החברה וממתי.
השופט הוסיף שבעל המניות הנוסף הגיש עוד באפריל 2010 תביעה נגד החברה והנתבע למתן חשבונות עקב חשד כי הנתבע מבצע פעולות אסורות בכספי החברה. זאת ועוד, מהליכים קודמים עולה שבעל המניות הנוסף ידע או לכל הפחות חשד באופן ממשי כי הנתבע "רוקן" את חשבונות החברה או מעל בנכסיה הכספיים, בסמוך לאחר שהחברה התובעת הפסיקה את פעילותה ב-2007.
בהקשר זה הדגיש השופט שהפסיקה הכירה בחשד כשקול לידיעה בכוח: "כשחשד המתעורר אצל תובע ואף חשד בכוח (במובן של צריך היה לחשוד) הדבר ייחשב כקצה חוט המתחיל את מירוץ ההתיישנות". לפיכך הוא קבע שמרוץ ההתיישנות החל כבר ב-2007 ולכל המאוחר ב-2010, כך שבמועד הגשת התביעה (יוני 2020) היא כבר התיישנה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד גד טיכו • ב"כ הנתבע: עו"ד פז יצחקי-וינברגר • ynet הוא שותף באתר פסקדין