שוק המשרדים נתקל באתגרים קשים מול משבר הקורונה, לאחר שב-8 החודשים האחרונים השתרשה מגמה של עבודה מהבית. מאז התפרצות הנגיף והסגרים שנכפו על המשק, גברו הסימנים לבנייה בלתי פרופורציונלית של משרדים חדשים, משום שבשוק זה התשואה גבוהה יותר מאשר בשוק הדיור למגורים. אם יזם יכול להציע למשקיע תשואה של עד 3% על דירה, הרי שבמשרד התשואה יכולה להגיע עד 7%.
למרות זאת, בשבועיים האחרונים נחתמו שתי עסקאות גדולות דווקא בשוק זה, אחת מהן נחשבת לעסקה מהגדולות שידע המשבר: ענקית הטכנולוגיה האמריקנית אפל חתמה על הסכם לשכירות ארוכת טווח בפארק מתם בחיפה לפי שווי של כ-30 מיליון שקל לשנה. בנוסף, השבוע השיקה חברת מיקרוסופט ישראל את המרכז החדש שלה בהרצליה - למרות הקורונה.
אז האם למרות המשבר - שוק המשרדים חוזר לפרוח? שוחחנו באולפן ynet עם ד"ר רינה דגני, מומחית בכלכלה ותכנון ערים ומנכ"לית חברת המחקר גאוקרטוגרפיה, ועם נטלי מרשל, מומחית בשיווק פרויקטים בתחום הנדל"ן המניב.
1 צפייה בגלריה
בנייני משרדים בבני ברק
בנייני משרדים בבני ברק
בנייני משרדים בבני ברק
(צילום: יובל חן)
"זה נכון שבתחילת המשבר כולם נבהלו וקבעו שלא יהיו יותר משרדים, שכולם יעברו לעבוד מהבית, והמכה אכן הייתה קשה", מזכירה דגני. "על פי נתונים שאספנו, לפני כחודשיים נרשמה ירידה של כ-25% בביקושים למשרדים, אבל יש לנו זיכרון קצר – בסופו של דבר, כולנו רוצים לחזור למקומות העבודה שלנו".
"אכן הייתה הפוגה בביקושים למשרדים בחצי שנה האחרונה", מוסיפה מרשל, "אבל בחודשים האחרונים אנחנו שומעים יותר ויותר על כך שהתפוקה של מועסקים שעובדים מהבית יורדת, שהיצירתיות יורדת. אנשים צריכים את האינטראקציה החברתית, את סיעור המוחות עם הצוות, אפילו את הקפה במסדרון, ויותר עובדים חוזרים למשרדים". לדבריה, היא צופה "פיצוץ" בעקבות הביקושים הכבושים למשרדים.
לגבי אפל, מזכירה מרשל כי בתחילת המשבר החברה הכריזה שהעובדים שלה בכל העולם יעבדו מהבית. "אבל כעת הם הבינו שהקורונה לא כאן כדי להישאר", היא מתייחסת לעסקה האחרונה.

אחרי המשבר: מעדיפים לעבוד קרוב לבית

ומה לגבי התקופה שאחרי המשבר, כאשר העובדים ידרשו לחזור למשרדים? סקר של מכון גאוקרטוגרפיה מראה העדפה ברורה לעבודה ליד הבית ונטישת המכוניות, בעיקר בקרב עובדי ההייטק. "אנשים לא ירצו לאורך זמן להמשיך ולעבוד רק מהבית: האדם הוא יצור חברתי, שמעדיף לפחות חלק מהזמן להיות בקשר עם עובדים אחרים במקום העבודה", אומרת דגני.
על פי הסקר, כ-58% מעובדי ההייטק באזור השרון וכ-52% מתושבי גוש דן והמרכז יעדיפו מקום עבודה קרוב יותר למקום מגוריהם, לכשיחזרו לעבוד במשרדי החברות. אחרי הניסיון של עבודה מהבית בקורונה, כ-90% מהעובדים באזור השרון וכ-75% מתושבי המרכז מעוניינים לשלב לפחות יום עבודה אחד מהבית.
לדברי דגני, מגזר ההייטק בישראל נהנה מצמיחה יציבה במספר העובדים בו. בשנת 2019 עבדו בענף כ-321 אלף עובדים, כאשר מדי שנה מצטרפות לתחום כ-30 חברות חדשות. מנתוני גאוקרטוגרפיה עולה כי מרבית עובדי ההייטק גרים רחוק ממקום עבודתם: רק 40% מהם חיים במרכז הארץ גם עובדים בלב המטרופולין. כ-45% מעובדי ההייטק המתגוררים בשרון גם עובדים באזור זה.
לדברי מרשל, "בתחום ההייטק קיימת רגישות מצד ראשי החברות לרצות את צרכי העובדים. לכן סביר שהרצון שמביעים העובדים לעבור לעבודה בקרבת הבית תשפיע על קבלת ההחלטות בחברות".