1 צפייה בגלריה
גלאוקומה  בדיקת עיניים
גלאוקומה  בדיקת עיניים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בנצרת קיבל לאחרונה תביעה שהגיש פועל שאיבד את עינו לאחר שנפגע מפטיש ששמט בטעות חברו לעבודה. השופט דניאל קירס קבע שהוא יפוצה בכ-1.1 מיליון שקל, מתוכן כ-600 אלף שקל ישלמו המעסיקה, חברת "בני אברהים אבו עיאש לבנייה", והמבטחת שלה חברת הפניקס.
התאונה אירעה בפברואר 2018 בזמן שהפועלים עבדו בפירוק תבניות מבטון יצוק. התובע סיפר שהסיבה העיקרית לכך שהפטיש נשמט מידו של חברו, מעבר לרשלנותו, נבעה מכך שעל ידו היה שמן כתוצאה מכך שהעובדים באתר "צבעו" את התבניות בשמן לפני הפירוק על מנת להקל על המלאכה. הוא ציין כי לעובדים לא סופקו כפפות בזמן העבודה בשמן או בפטיש.
המעסיקה העלתה טענות נגד מהימנות התובע. היא הפנתה לכך שבחקירתו בבית המשפט הוא העיד באופן חד משמעי שהתאונה קרתה בעת שהוא והעובד הנוסף הרכיבו תבניות, ולא פירקו אותן. ואולם בטופס הודעת דמי פגיעה בביטוח לאומי הוא טען כי התאונה התרחשה תוך כדי פירוק תבניות לאחר יציקה. היא ציינה כי התובע מסר בעדותו שבזמן פירוק אין שימוש בשמן.
כמו כן טענה המעסיקה כי שמיטת פטיש מידו של עובד אינה מהווה רשלנות ויש תאונות שמתרחשות מבלי שיש לצדן אשם נזיקי.
עו"ד רן שקדעו"ד רן שקד
השופט דניאל קירס קיבל את עמדת החברה בכל הנוגע לסתירה בין גרסאות התובע. הוא ציין כי מחומר הראיות עלה שהעובדים נדרשים למרוח שמן על התבניות רק במהלך ההרכבה ולא במהלך הפירוק. כמו כן, בתיאור התאונה בטופס שהגיש התובע לביטוח לאומי אין זכר לשמן. עקב קשיי המהימנות, קבע השופט שהפועל לא הוכיח כי הפטיש נשמטה מידי חברו עקב שמן בשלב ההרכבה.
עם זאת, השופט קיבל את טענתו הנוספת של התובע שלפיה הפטיש נשמטה מידו של חברו בשל רשלנותו. הוא ציין בהקשר זה כי בתחשיב הנזק מטעם המעסיקה נטען כי "התאונה ארעה עקב חוסר זהירות רגעית", כך שלמעשה היא אישרה שהעובד השני גרם לנזק ברשלנותו.
בפסק הדין צוין כי לפי פקודת הנזיקין קיימת אחריות שילוחית של מעסיק למעשה רשלני של עובדו שנעשה תוך כדי העבודה (שלא למטרה אישית של העובד). בנסיבות אלה, עליה לפצות את התובע.
באשר לנזק ובהתאם לחוות דעת של מומחים מטעם בית המשפט קבע השופט שהתובע סובל מנכות של 37% (בגין אובדן הראייה ופגיעה נפשית). סכום הפיצוי הועמד על 1,109,260 שקל ובניכוי תגמולי ביטוח לאומי תשלם המעסיקה 488,281 שקל בתוספת הוצאות בסך 6,912 ושכר טרחת עו"ד בסך 114,258 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד מוחמד חוסיין • ב"כ הנתבעות: עו"ד אבנר קלוזנר, עו"ד ג'והיינה סוויד ג'ובראן • עו"ד רן שקד עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין