1 צפייה בגלריה
ארכיון. חוף פלמחים
ארכיון. חוף פלמחים
ארכיון. חוף פלמחים
(צילום: אמיר כהן )
בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל לאחרונה באופן חלקי תביעה שהגישה חברת נדל"ן לאירועים נגד קיבוץ פלמחים על הפרת הסכם להקמת גן אירועים בסמוך לחוף הים, שלבסוף לא יצא אל הפועל. השופט ארז יקואל קבע שהקיבוץ יפצה את החברה ביותר משני מיליון שקל.
ההסכם נחתם לפני 19 שנה. על מנת לעמוד בהתחייבויותיו החוזיות נדרש הקיבוץ להקצות לחברה חלק מ"שטחי התעסוקה" שלו, בהיות גן האירועים עסק מסחרי. עם זאת, עקב עסקאות אחרות שערך הקיבוץ, נוצלו מלוא השטחים ולא ניתן היה להקים את גן האירועים.
התביעה הוגשה בדצמבר 2015 ובשלב ראשון דן בית המשפט בשאלת הפרת ההסכם. בפסק הדין החלקי נקבע שהקיבוץ הפר ביודעין את ההסכם כשהעניק בסופו של דבר לחברה אחרת את הזכות להקמת הגן, ומכאן עבר השופט לדון בשאלת הנזק.
לטענת התובעת נגרמו לה נזקים המוערכים ב-104 מיליון שקל, מאחר שמאפייניו הייחודיים של הגן – כגון מיקומו המרכזי וקרבתו לים – היו מקנים לה הזמנות והכנסות רבות. הקיבוץ טען מנגד שככל שהייתה מקימה את הגן, היא הייתה נקלעת להפסדים של עשרות מיליוני שקלים. בעקבות הפער בעמדות הצדדים מינה בית המשפט מומחה בתחום שמאות המקרקעין לצורך מתן חוות דעת אובייקטיבית, וזה העריך שלו קוים ההסכם, היו רווחי החברה כ-3.9 מיליון שקל.
השופט יקואל כתב שחישוב אובדן רווחים איננו מדע מדויק וכי קיימים משתנים רבים העשויים להשפיע על התוצאה. הוא ציין כי חוות דעת המומחה הייתה מקיפה, מעמיקה ועניינית, וכי הוא לא רואה סיבה כלשהי לסטות ממנה.
הצדדים אמנם ניסו לתקוף את חוות הדעת, אך השופט דחה את טענתם. כך למשל, החברה האשימה את המומחה בהנחת יסוד מוטעית שלפיה גן האירועים יופעל באמצעות יזם חסר ניסיון, בעוד שההיפך הוא הנכון. השופט ציין שהמומחה לא התעלם מנקודה זו ולקח אותה בחשבון.
ואולם, הוא לא פסק לבחרה את מלוא הסכום שנקב המומחה מאחר שלא עמדה בנטל הקטנת הנזק הרובץ עליה: היא לא הקימה גן אירועים חלופי במקום אחר והמומחה לא שקלל עובדה חשובה זו בחוות דעתו.
השופט כתב שלהערכתו גן האירועים בקיבוץ היה מקנה רווחים גדולים יותר בהשוואה לגן במיקום גאוגרפי אחר, אולם עצם הוויתור על האפשרות להקמה אלטרנטיבית עומד בניגוד לחובת החברה לעשות כל שלאל ידה על מנת למזער את נזקיה. לפיכך הוא הפחית בחצי את סכום הפיצוי והעמיד אותו על 1,956,210 שקל. בנוסף נפסקו לתובעת שכר טרחת עו"ד והוצאות משפט בסך 170 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד א' יואלי • ב"כ הקיבוץ: עו"ד א' דר-לולו • ב"כ "פארק פלמחים": עו"ד ד' אריאל • עו"ד דקל מנחמי עוסק בדיני חוזים • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין