חשש להטעיה בחמאות וממרחי חמאה מייבוא שמשווקים כמוצרי חמאה "ללא מלח" או "ללא תוספת מלח": בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, נטען כי המוצרים האלה מכילים בפועל נתרן בכמות גבוהה או זהה לכמות הנתרן שמכילות חמאות ישראליות שאינן משווקות כנטולות מלח.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הבקשה הוגשה נגד החברות, ויליפוד אינטרנשיונל, יורו מחלבות אירופה (השייכת לויליפוד) ונטו מלינדה סחר, על-ידי עו"ד שי פניני ממשרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'.
1 צפייה בגלריה
ידיעות
ידיעות
ממרחי חמאה יורו
הצרכנית שהגישה את התביעה מבקשת לפצות את הציבור ב-2.5 מיליון שקל. החמאות שבמרכז התביעה הן חמאות יקרות, שמחירן לא מפוקח, הנמכרות בכ-8-6 שקלים ל-100 גרם.

הטענה: הממרחים "ללא מלח" – מכילים מלח

לטענתה, כשהביטה בטבלת הערכים התזונתיים של ממרחי החמאה יורו ספרד (EURO SPREAD) ללא מלח ויורו ספרד לייט ללא מלח שרכשה, גילתה שהם מכילים 10 מ"ג נתרן. כשהשוותה את הכמות הזאת לחמאות של טרה ותנובה, שמחיריהן מפוקח, גילתה כי חמאת תנובה מכילה שמונה מ"ג נתרן, כלומר שני מ"ג פחות וחמאת טרה מכילה 10 מ"ג נתרן, בדיוק כמו הממרח הזה והן לא מתהדרות בכינויים "ללא מלח", או "ללא תוספת מלח".
כיוון שיורו SPREAD זה ממרח חמאה, היא בדקה גם את החמאות הרגילות שהיא קונה וגילתה שגם בואליו (VALIO), חמאה מפינלנד "ללא תוספת מלח", יש שמונה מ"ג נתרן כמו בחמאות המפוקחות שלא מתהדרות בכך שאין בהן מלח. כמו יורו SPREAD גם פרזידנט (PRESIDENT) "חמאה משמנת מפוסטרת ללא תוספת מלח", מכילה 10 מ"ג נתרן ובגיגליו (GIGLIO) "חמאה ללא תוספת מלח מאיטליה", יש 20 מ"ג נתרן.
לשם השוואה, בישראל נמכרים ממרח חמאה של לורפק וחמאה הולנדית של שופרסל, מוצרים שמכונים "ללא מלח" ואכן מכילים אפס נתרן. ישנה גם חמאה "ללא מלח" של PRESIDENT שגם היא לא מכילה נתרן. גם למחלבות יורו מאירלנד יש חמאה בשם EURO BUTTER "ללא תוספת מלח" שמכילה אפס מ"ג נתרן.

"מדובר בהצגת מצג שווא כוזב"

הצרכנית מבקשת מבית המשפט לכפות על החברות לחדול לפרסם את המוצרים כנטולי מלח או תוספת מלח. לטענתה לפי תקן מזון 1145, מוצר כמו ממרח חמאה נטול מלח צריך להכיל פחות משני מ"ג נתרן. בתקן החמאה אין התייחסות לחמאות "ללא תוספת מלח", מכאן שלפי הצרכנית מדובר בתכסיס שיווקי, שכן כל החמאות שאינן מכונות "חמאה מלוחה", הן חמאות ללא תוספת מלח.
היא מדגישה כי רכשה את המוצרים משום שהאמינה שמדובר במוצרים ללא תוספת מלח, אך "מדובר בהצגת במצג שווא וכוזב לצרכן, המטעה אותו ויוצר אצלו (באופן מודע ו/או לא מודע) העדפה שלא בצדק לחמאות המיובאות והיקרות יותר, הנתפסות כבריאות יותר".
לטענתה, "כל אדם סביר, אשר רואה על גבי המוצר את המונח 'ללא תוספת מלח', מאמין באמת ובתמים כי מדובר במוצר שאינו מכיל מלח וזאת בשל ההיגיון הסביר שאומר כי לא נוסף לו מלח בהליך הייצור, או לכל הפחות מאמין כי מדובר במוצר אשר מכיל מלח בכמות פחותה ממוצר זהה מקביל אשר לא מתהדר בכינוי שכזה".
מויליפוד ונטו נמסר בתגובה שלא קיבלו את התביעה וכשיקבלו אותה, ילמדו את הנושא.