החלום ושברו: אם בתחילת השנה הבטיחו לנו שרשתות בינלאומיות מצליחות יגיעו בקרוב לישראל, לא רק בתחום האופנה אלא גם בקולינריה, הרי שבשלב מסוים היינו צריכים לצפות שנגיף הקורונה יטרוף את הקלפים גם בעניין הזה. אתמול נשבר ליבם של חובבי המזון המהיר הבינלאומי, כשנודע כי כל התוכניות להביא לארץ מותגים עולמיים בוטלו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החל מרשת הקפה האמריקנית סטארבקס שהייתה אמורה להגיע לכאן לסיבוב שני אחרי 20 שנה, דרך רשת הקפה הבריטית המצליחה Pret A Manger הפועלת באירופה ואסיה, ועד לרשת ההמבורגרים הניו יורקית הפופולרית שייק שאק ורשת המאפים הצרפתית פטיסרי פול - את כל אלה כנראה שלא נראה בעתיד הקרוב בארץ הקודש.
1 צפייה בגלריה
סניף שייק שאק בסיאטל
סניף שייק שאק בסיאטל
תורים כאלה לא נראה בארץ בקרוב. סניף שייק שאק בסיאטל
(צילום: שאטרסטוק)
מי שהוביל את המהלך הוא גם מי שמככב בכותרות לאורך תקופת המשבר, בעל השליטה בפוקס הראל ויזל, ולצידו מסעדנים נוספים: האחים ירזין, רונן נמני (בעלי רשת קפה קפה) ויאיר מלכה (בעלי קפה גרג). ויזל, שחולש על מותגי אופנה רבים, ביקש להיכנס גם לתחום המזון, אולם כעת, כאמור, נאלץ יחד עם שותפיו לבטל את התוכנית להבאת רשתות הפאסט פוד הנחשבות.

טיפוח אורגני אין, פאסט פוד אאוט

מי שבכל זאת הצליח להיכנס לארץ בימי המשבר אלה מותגי הקוסמטיקה הבינלאומיים. השבוע השיקה לוריאל את הקו האורגני של גרנייה, ובמקביל, המותג בעל האג'נדה הירוקה של יוניליוור, LOVE BEAUTY & PLANET יימכר גם הוא בישראל. אופנה וטיפוח, כפי הנראה, ימשיכו להעסיק את הצרכנים בכל העולם, וירוס או לא: אתמול הודיעה רשת האופנה החביבה על הישראלים פריימרק כי למרות הפסדי הקורונה, תפתח סניפים נוספים בארה"ב, צרפת ופולין; וענקית הסחר המקוון אמזון ממשיכה להציג רווחים, אם לשפוט לפי הונו החדש של המייסד ג'ף בזוס, שהגיע השבוע לשיא חדש - 172 מיליארד דולר.
כל זאת בניגוד לענף המסעדנות, שסופג מכה קשה בכל העולם, גם אצל הגדולים ביותר. רק בתחילת השבוע הגישה הזכיינית הגדולה ביותר בארה"ב של סניפי פיצה האט, NPC אינטרנשיונל, בקשה להגנה מפני פשיטת רגל, על רקע סגירות הסניפים בשל התפשטות הקורונה, שהוסיפו לקשיים אליהם נקלעה עוד קודם ולתחרות בתעשיית המסעדות.
בחזרה לארצנו הקטנטונת, אצלנו צפויות מגבלות חדשות על שהות במסעדות, ענף שנמצא גם פה בקשיים, והנושא אף עורר מחלוקת כה חריפה, עד שההכרעה לגבי הגבלת מספר המבלים בהן נדחתה לשבוע הבא. במהלך קבינט הקורונה אתמול אישרה הממשלה להגביל את בתי ההסעדה ל-50 מבלים, אולם חלק מהשרים דרשו לאפשר הזמנות מראש ולהתגמש בהתאם לגודל המקום - מה שעורר עימות בין שרי הבריאות לאוצר.
ובינתיים, הישראלים - שנאלצים להישאר הקיץ בארץ בגלל השמיים הסגורים ולאכול בבית מחשש לגל שני - מצביעים ברגליים ומגדילים את הקניות ברשתות המזון. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו אתמול, המכירות בסופרים קפצו בכמעט 10% בחודש מאי לעומת השנה שעברה; ונתוני חברת שירותי המידע והמחקר סטורנקסט מציגים צמיחה בשוק המזון גם ביוני, עם עלייה של כ-5%. ומי שבכל זאת רוצה אווירת דיינר אמריקני, יכול במקום המבורגר להסתפק בעוף מטוגן: להצטייד במסכה, לצאת מאזור הביקוש - ולהגיע לסניפי רשת KFC שהספיקה לחזור לארץ לפני תחילת המשבר.
פורסם לראשונה: 08:45, 03.07.20