המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות ראש מטה התכנון הלאומי הרב נתן אלנתן, החליטה להמליץ היום (רביעי) לשר הפנים לאשר פטור מתוכנית והיתר להקמת מבנים זמניים ביישוב אשלים שבמועצה האזורית רמת הנגב עבור 36 משפחות מפוני כרם שלום. מדובר במהלך שיאפשר הקמת פתרון מגורים זמני ומהיר יחסית למפוני היישוב. ממינהל התכנון נמסר כי "ההחלטה היא חלק משורה של צעדים שמקדמת המועצה הארצית למציאת פתרונות מגורים, בלוחות זמנים קצרים, למפונים מיישובי העוטף".
קיבוץ כרם שלום, הדרומי ביותר מיישובי עוטף עזה הקרובים לרצועה, קיבל את ההחלטה על המעבר בשיתוף עם מנהלת תקומה, האחראית על נושא המפונים בדרום. מדובר בהחלטה על מעבר לדיור זמני ביישוב אשלים במועצה האזורית רמת נגב, מהלך שכולל הסתמכות על מבנים קיימים ביישוב. עם זאת, על מנת לאפשר את קליטת כל המשפחות, נדרשת תוספת של 10 מבנים זמניים שיוקמו בכפר הסטודנטים עדיאל הממוקם ביישוב, וכן שימוש ב-26 מבני מעונות סטודנטים קיימים והקמת 5 מרחבים מוגנים.
ההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף 266ה' לחוק התכנון והבניה, המעניק סמכות לשר הפנים לקבוע, במקרים חריגים, כי מדובר במיזם בעל חשיבות ודחיפות לאומית ושהקמתו דורשת לקבוע בצו פטור מהיתר או מתוכנית לעבודות. זאת על מנת שניתן יהיה לממש את המיזם בלוחות זמנים קצרים יותר ובמועד הדרוש. בהתאם לצו, העבודות תבוצענה על ידי החטיבה להתיישבות. תוקף הצו הוא 24 חודשים.
2 צפייה בגלריה
חדר האוכל בקיבוץ כרם שלום
חדר האוכל בקיבוץ כרם שלום
חדר האוכל בקיבוץ כרם שלום
(צילון: מיכאל יעקובסון)
נזכיר כי תושבי כרם שלום אינם יכולים לחזור ליישוב. בעקבות מלחמת חרבות ברזל, מספר אזורים במדינה הוכרזו כשטחים צבאיים סגורים שהכניסה אליהם אסורה, ובחלק מהמקרים התבקשו התושבים להתפנות מבתיהם. על רקע מצב זה, ננקטו מגוון פעולות אשר נועדו לספק מענה לתושבים שפונו מבתיהם, בין אם משום שבתיהם הוחרבו ובין אם משום שקיימת סכנה בשהייה בהם. כאמור, אחד מיישובים אלה הוא קיבוץ כרם שלום.
אלנתן מסר: "מאז החלה המלחמה, מתכנסת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה מדי שבוע על מנת לתת פתרונות ולהסיר חסמים בתחום התכנון ובנייה לסוגיות הנוגעות במלחמה. אני מקווה שמציאת פתרון מגורים זמני למפוני כרם שלום תסייע להם בתקופה קשה זו, עד חזרתם לביתם".
רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנוןרפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנוןצילום: לע"מ
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, הוסיף: "מינהל התכנון פועל ביתר שאת כדי לתת מענה לתושבי היישובים המפונים מחבל התקומה. תושבי כרם שלום בחרו במגורים זמניים באשלים, ונדרשו לסיוע על מנת לאחד את הקהילה כולה במקום אחד, ולהמשיך את חיי הקהילה שלהם גם בתקופת החיים שלהם במגורים הזמניים באשלים. כולי תקווה שישובו הביתה בהקדם".

מניר עוז לכרמי גת

קיבוץ נוסף שמתקדם לפיתרון מגורים זמני הוא ניר עוז. מנהלת תקומה אישרה את מתווה המעבר של חברי הקיבוץ למתחם המגורים הזמני בכרמי גת, שבקריית גת.
במסגרת ההסכם, מנהלת תקומה, בשיתוף עם משרד הבינוי והשיכון ובאמצעות חברת "עמידר", תממן עבור חברי הקיבוץ את תשלומי השכירות, הביטוחים, הארנונה וכן תוספות שונות בהתאם לצרכי הקיבוץ הייחודיים. בנוסף, יוקמו עבורם חדר אוכל משותף, גני ילדים, מועדון נוער, מועדון ותיקים, משרדים וחדר טיפולים, וזאת על מנת לספק לקהילת הקיבוץ תחושת נוחות וקהילתיות מיטבית ככל האפשר. מנהלת "תקומה" תספק לכל משק בית גם מענק הצטיידות בסכום כולל של עד 80 אלף שקל לדירה, שנועד בין השאר לרכישת ריהוט, מכשירי חשמל, ציוד לצריכה אישית, הובלה, ניקיון הדירה ועוד. בנוסף, כל חבר קיבוץ יקבל דמי מחייה וכלכלה חודשיים בסך 1,173 שקל לכל נפש. המנהלת גיבשה גם פתרון זמני לחברי קהילה שבוחרים שלא להצטרף למגורים בקריית גת, ומלבד דמי כלכלה והצטיידות, ישולמו לכל משפחה דמי שכירות חודשיים. נדגיש כי המעבר הוא פתרון זמני, בעוד קיבוץ ניר עוז, כמו שאר הישובים שנפגעו אנושות ב-7 באוקטובר, עובר שיקום ובנייה מחדש.
2 צפייה בגלריה
כרמי גת
כרמי גת
שכונת כרמי גת בקריית גת
(צילום: רמי נעים)
אבירם דהרי, ראש עיריית קרית גת: "בתוך האפלה מצאנו ניצוץ של אור והזדמנות לצמיחתה של חברה חזקה ומחושלת. כאשר ההזדמנות שקיבלנו, היא התכנסות של תושבי קריית גת והן תושבי קיבוץ ניר עוז לחיים משותפים, גם אם זמניים, בקריית גת. שותפות הגורל שלנו כאן ברורה כעת יותר מתמיד. להרגלים מפלגים, לשיח מפריד ולחשש מהשונה אין יותר מקום, ומקריית גת, יחד עם תושבי קיבוץ ניר עוז נייצר אור גדול לכל החברה הישראלית. כי רק ביחד, בעזרת השם, ננצח".