ברשתות השיווק מדווחים שבחברת דיפלומט, אחת היבואניות הגדולות, הודיעו כי לא ישלחו להן מוצרים אם לא יאשרו את ההתייקרויות של החברה בכמה מוצרים: מילקה, אוריאו, הד אנד שולדרס, פנטן וטונה סטארקיסט בין היתר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הרקע: רשת שופרסל הודיעה ביום שישי שלא תיעתר לבקשת דיפלומט להעלאת מחירים. היום הצטרפה אליה גם רשת ויקטורי שטענה כי תחזק יבוא מקביל וכן שלא תאשר העלאות מחיר גם של חברות אחרות שביקשו התייקרויות כמו שסטוביץ וקימברלי קלארק. במקביל, גם רשת מחסני השוק הודיעה כי "לא אישרה ולא תאשר כל דרישה להעלאת מחירים לפני שתבדוק את הסיבה והאם הצורך בהחלט מחייב העלאת מחירים".
3 צפייה בגלריה
נועם וימן
נועם וימן
"הכל תלוי בדיפלומט". נעם וימן, הבעלים של דיפלומט
(צילום: קרן בן ציון)

ברשתות אחרות טוענים כי צעדים חד צדדיים לא יועילו. "המלאים של מוצרי דיפלומט קיימים, אך בחלק מהמוצרים הם יסתיימו תוך שבוע-שלושה. לכן לא יקרה כלום אלא אם דיפלומט תתקפל. הכל תלוי בה", טוענים ברשתות. "שופרסל לא תעלה את המחיר? אז דיפלומט לא תשלח מילקה ואוריאו לשופרסל, עד שבשופרסל יירדו מהעץ. אם המתחרה באותו מתחם יקנה את המוצרים במחיר היותר גבוה וימכור במחיר גבוה יותר הצרכנים יבואו אליו.
"דיפלומט משוחחת כרגע עם הרשתות ויש עדיין מלאים, אבל הן לא השולטות בסיטואציה. כל התהליך תלוי רק בדיפלומט. אם דיפלומט יעמדו על כך שיש לייקר את המוצרים ולא יעשו רוורס מהעלאות המחיר, לקמעונאים לא תהיה ברירה והם יצטרכו לייקר את המוצרים. זה המשחק פה".
חלק מההתייקרויות אמורות להיכנס לתוקף מחר, 1 באוגוסט. דיפלומט הודיעה לקמעונאים כי תייקר מוצרים רבים, בין היתר: סטארקיסט, היינץ, מילקה, אוריאו, ג'ייקובס, קלוגס, פרינגלס, טמפקס, אריאל, הד אנד שולדרס פנטן ופיירי, שיתייקרו בעד 23%. גם היבואנית שסטוביץ (מאסטר שף וריו מארה) והיצרנית קימברלי קלארק (האגיס, לילי, קלינקס) יצאו בהודעות דומות. שופרסל עצמה ייקרה עמלות לספקים על שימוש במרלו"ג שלה.
כאמור, רשת שופרסל הודיעה בסופ"ש כי תסרב לבקשת דיפלומט להעלאות מחירים. גם אייל רביד, הבעלים של רשת ויקטורי, מסר כי "הנחתי את התפעול לצמצם מדפים לחברות הגדולות שדורשות עליית מחירים ומייבאות את המותגים המובילים והיקרים ולתת קדימות למותגים חליפיים/כחול לבן, של ספקים קטנים ויצרנים מקומיים כפי שעשינו בקטגוריית השוקולד בעקבות משבר שטראוס. בנוסף, הנחתי את הדילרים הפרוסים ברחבי העולם ומסייעים לוויקטורי במהלכי הייבוא המקביל, להעמיק את החיפוש ואת הבאת המותגים היקרים בייבוא מקביל.
"(זאת) בנוסף לפסטה ברילה, קולגייט לסוגיו, אג'קס, אולוויז דיאו, אקס ועוד, שכבר היום אנו מוכרים מייבוא מקביל.
"כבר שנים אני אומר שהפתרון ליוקר המחיה נמצא אצל הצרכנים. אנו בוויקטורי עושים הכל על מנת להיאבק ביוקר המחיה, עכשיו הגיע זמן צרכן. הזמן שבו הצרכן לא יושיט ידו באופן אוטומטי למותג המוביל. במידה וזה יקרה, נוכל לעשות מהפכה של ממש בדיוק כמו באירופה וארה"ב".
3 צפייה בגלריה
איציק אברכהן, רמי לוי, אייל רביד
איציק אברכהן, רמי לוי, אייל רביד
מימין: יו"ר שופרסל איציק אברכהן, רמי לוי, ובעלי ויקטורי אייל רביד
(צילום: אביגיל עוזי, דרור סיתהכל, ויקטורי-יח"צ)

ההודעות של הרשתות מגיעות אחרי שאנשי ההסתדרות הפגינו ביום ו' האחרון מול ביתו של נעם וימן, הבעלים של דיפלומט, היבואנית והמפיצה מהגדולות בישראל.
החל ממחר צפויים לצאת מדי יום מאות חברי הסתדרות ופעילי הנוער העובד והלומד אל מרכזי הקניות בכל רחבי הארץ שם יחלקו חומרי הסברה, חולצות ושקיות אוכל ויסייעו לצרכנים בהרכבת סל מוצרים מוזל.
בימים האחרונים תוכנית הטלוויזיה הצינור יצאה בקמפיין נגד דיפלומט ובו קראה בין היתר לוותר על טונה סטארקיסט ולקנות מותגים מתחרים. מחירי סטארקיסט ירדו בשבוע האחרון בגלל מבצע שתוכנן לקראת ט' באב, ימים בהם צרכנים שומרי מסורת קונים יותר דגים וטונה. גם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד קרא לא לקנות מוצרי דיפלומט, קימברלי קלארק ושסטוביץ.
מקבוצת שופרסל נמסר: "שופרסל לא תיענה לבקשת דיפלומט, שכן העלאת מחירים לצרכן אינה באה בחשבון בעת הזו. נעשה כל שביכולתנו על מנת להילחם ביוקר המחיה בישראל ולאפשר ללקוחותינו מחירים הוגנים ואת הצעת הערך הטובה ביותר".
בניגוד לוויקטורי, שופרסל לא הזכירה את ההתייקרויות ששסטוביץ ביקשה במותגים כמו מאסטר שף וריו מארה וההתייקרויות של קימברלי קלארק בחיתולי האגיס, נייר טואלט לילי ומולט שמורת טבע, מוצרי קלינקס וניקול.
כמו כן, כל הרשתות נעתרו לבקשות חברות מסוימות להעלאות מחירים. בין היתר סנו ונטו.